Facebook prodá vaši osobnost. Nemožné? | EkonTech.cz


Facebook prodá vaši osobnost. Nemožné?

Freetime
26. 9. 2013 - 14:58

Tak trochu plíživě připravoval Facebook velkou změnu v podmínkách užívání jeho služeb. Nové znění podmínek mělo zásadně zvýšit moc Facebooku nad obsahem profilů klientů a jejich identitou. V platnost měly vejít již 5. září, ale řada organizací proti nim protestovala. Jejich uvedení do praxe tak bylo pozdrženo. Na co se musí uživatel připravit?

Vaše fotka na reklamním banneru?

Díky novým pravidlům bude moci Facebook zpeněžit veškerá dat o vás – jméno, fotografie, osobní informace, zmínky o přátelích, prostě úplně vše. Bude je moci prodat třetím stranám a využít v reklamní kampani a pro jiné komerční účely. To vše, aniž byste měli jakýkoliv nárok na honorář. Cítíte to? Najednou se vaše fotka objeví na nějakém billboardu a vy zjistíte, že vaši fotografii prodal na reklamní účely Facebook. A vy jste proti tomu zcela bezbranní, založením účtu jste přece přijali podmínky pro jeho provozování.

Jde o jeden odstavec

Podívejme se na změnu v konkrétním znění. Nejprve část podmínek, které platí dosud a chrání soukromí uživatele:

„Pomocí nastavení soukromí můžete určit, jakým způsobem se vaše jméno a profilová fotka může spojovat s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značkou (brand), která se vám líbí), jež poskytujeme nebo zprostředkováváme … Neposkytneme (!) váš obsah ani informace inzerentům bez vašeho souhlasu.“

A jak bude vypadat text odstavce po změně:

„Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značkou, která se vám líbí), jež poskytujeme nebo zprostředkováváme.“

Znění věty je jednoznačné, prostě Facebooku povolujete užití všeho, co na portál nahrajete. Navíc v druhém odstavci chybí důležitá věta „Neposkytneme váš obsah ani informace inzerentům bez vašeho souhlasu.“ Ať žije skvělý Facebook!

Jak se bránit?

 V prvé řadě velmi přemýšlejte, jaké fotografie na svůj profil nahrajete. Už nahrané snímky projděte a postupně je začněte odstraňovat. Samozřejmě Facebook slouží primárně k vaší propagaci, nebo se jen rádi pochlubíte novinkami ve svém životě a k tomu fotografie a osobní data prostě patří. I tak to lze dobře obejít, sdílejte chytře! Nahrajte fotografie na jiný server a na Facebook uložte pouze odkaz a svým přátelům poskytněte jen malou ochutnávku ve velmi malém rozlišení. Kdyby Vás náhodou napadlo své fotografie chránit vodoznakem, nebo jiným ochranným prvkem, pak vězte, že Facebook má plné právo fotografie jakkoli pozměnit. Další možností, jak se bránit, je protestovat. Můžete napsat přímo zaměstnancům Facebooku.

Abych nezapomněl, nemyslete si, že smazáním účtu si pomůžete. Zlikvidovat účet na Facebooku není nic jednoduchého, po „smazání“ uživatelem zůstává několik měsíců veškerý obsah účtu skrytě ležet na serveru, aby mohl být kdykoli obnoven. A to se někdy stává i bez vědomí majitele, při různých obnovách databází často dochází k tomu, že jednou smazaný účet se opět vynoří a bez problému funguje dál, ale majitel se o tom třeba ani nedozví. Po internetu kolují i fámy, že účet na Facebooku je prakticky nemožné úplně zlikvidovat.

Přidají se i ostatní?

I uživatelé ostatní sociálních sítí musí být na pozoru. Jasná jednička v sociálních sítích jasně formuje prostředí trhu a ostatní se musí víceméně přizpůsobit. A pokud daná změna Facebooku projde, dá se očekávat, že podobně zareagují i ostatní, přece nenechají zlaté vejce jen konkurentovi.

Facebook šlape po svých ideálech

Sociální sítě hrají v našich životech bezpochyby významnou roli. Ovlivňují to, jakým způsobem komunikujeme s ostatními a slouží jako dobrý nástroj k propagaci vlastního obsahu. Avšak služby jako Facebook by měly být místem, kde jsou uživatelé respektováni a mají pozitivní zážitek z používání, namísto toho, aby se cítili zneužiti. Na druhou stranu lze facebookovské počínání vysvětlit. Nedávno prohrál milionový soudní spor, když se přišlo na to, že data svých uživatelů využil v reklamní kampani bez jejich souhlasu. Tento problém by měly nové podmínky eliminovat. A tak jediným šťastným bude ten, kdo nemá žádný účet na žádné sociální síti. Existuje však v dnešní době někdo takový?