Testovali jsme je druhý zářiový čtvrtek na polygonu v Milovicích s firmou VALEO. Hlavou nám probíhalo například to, že majitelé autoškol budou muset do pár let změnit obor podnikání, protože řidičské průkazy už budou k ničemu.
Stručně na začátek, pro ty z vás, kteří firmu neznají: VALEO se řadí mezi klíčové dodavatele automobilek po celém světě. Společnost navrhuje inovativní produkty a systémy, které přispívají například ke zlepšení vlivu vozidel na životní prostředí nebo systémy intuitivního ovládání vozidel. Působí ve 30 zemích světa včetně České republiky, kde zaměstnává asi 3 000 lidí.
První týden v září společnost VALEO zasvětila představení asistenčních systémů zaměstnancům i veřejnosti. Každý, kdo měl zájem, si mohl na testovacím polygonu v Milovicích vyzkoušet řadu automatických parkovacích systémů a systémů aktivní bezpečnosti. A protože nás v redakci technologické vychytávky baví, nechyběli jsme u toho.Park4U, Park4U Remote, 360Vue® 3D Surround View Systém, AEB, SSL, OZA, LCA, BSD, CTA, Sightstream. Že vám tahle cizí slova a zkratky nic moc neříkají? Také jsme většinu z nich slyšeli poprvé. Jedno je všechny spojuje – spousta senzorů nebo kamer, případně kombinace obojího. Díky nim vůz sám zaparkuje (a to v něm ani nemusíte sedět, stačí vám chytrý telefon), nebo sám zabrzdí, když se před autem objeví překážka. Také vás udrží v jízdním pruhu, i když třeba zrovna lovíte mobil z tašky a jedete úplně jinam.
Běžně dostupná technologie, za kterou vděčíme také firmě VALEO, je hlídání mrtvého bodu ve zpětných zrcátcích. Společnost už ale zapracovala i na tom, aby tato funkce nebyla jednou vůbec potřeba. Zpětná zrcátka budou totiž v dohledné době nahrazena kamerami.Když se všechny dostupné technologie spojí, nikoho asi nepřekvapí, že z nich vznikne samořídící auto. Systém autonomního řízení Cruise4U firma VALEO otestovala už v listopadu 2015 ve Francii. 4 000 Km a žádná nehoda, to už zní přesvědčivě. Samořídící auto jste mohli s trochou štěstí potkat už i na českých silnicích, a to díky speciálnímu povolení Ministerstva dopravy.
Video z testování Cruise4U ve Francii na YOUTUBE.
Jak to tak bývá, největší problém je zatím legislativa. Otázka zodpovědnosti za škody způsobené autonomními auty zůstává zatím nezodpovězena, a tak si budeme muset na tyhle „KITTy“ ještě chvíli počkat.