V poslední době několik automobilek ohlásilo spolupráci s technologickými firmami. Cílem je vyvinout samořídící vůz, který by měl představovat budoucnost osobní dopravy. Nejdále je zatím Tesla, ale do vývoje se zřejmě pustí i Apple.
V listopadu si vedení švédské automobilky Volvo potřáslo rukou se zástupci technologického gigantu Microsoft. Společně se totiž šéfové obou firem dohodli na spolupráci při vývoji samořídícího vozu. Volvo na autě bez řidiče dlouhodobě pracuje a krátce před oznámením spolupráce s americkým Microsoftem odhalilo i interiér modelu Concept 26, jenž by měl být prvním samořídícím vozem automobilky.
„Samořídící auta jsou v centru zájmu naší budoucí strategie,“ nechal se slyšet Bjorn Annwall, viceprezident Volva. Kooperace s Microsoftem se ale nebude týkat jen vývoje nového automobilu. Zákazníci budou moci při návštěvě showroomu Volva využít i brýle HoloLens, poslední novinku americké technologické společnosti. Tyto brýle umožní zájemcům vidět vůz ve 3D, budou moci měnit barvy modelu a rovněž uvidí, jak fungují některé doplňky auta.
Ford s Googlem, GM s korejskou LG
Toto spojení mezi technologickou firmou a automobilkou však není zdaleka ojedinělé. Mluví se rovněž o námluvách mezi Fordem a společností Google, která svůj autonomní vůz již několik let vyvíjí. Od vývoje by však ráda přikročila k sériové výrobě, s čímž by měla pomoci právě tradiční americká automobilka. Google na oplátku může nabídnout svou technologii a nepřeberné množství dat z absolvovaných jízd.
Trend potvrzuje i oznámení korejské společnosti LG, že bude poskytovat komponenty automobilce General Motors, která pracuje na elektromobilu Chevrolet Bolt.
Auta s jablkem ve znaku?
A pozadu nezůstává ani Apple. V létě přetáhl z Tesly Jamieho Carlsona, který měl v kalifornské automobilce na starost právě vývoj samořídících systémů. Agentura Reuters navíc na sociální síti LinkedIn vypátrala, že dalších šest odborníků na samořídící vozy v poslední době opustilo svoji práci a novým zaměstnavatelem se jim stal Apple. Spekulace, že výrobce spotřební elektroniky sestavuje vlastní tým, jehož cílem je sestrojení autonomního auta, byla na světě.
Zvěsti navíc potvrzuje i fakt, že si Apple registroval několik domén jako apple.car nebo apple.auto.
Musk: Auto budeme řídit jen ze sentimentu
Zatímco ostatní firmy pracují na vývoji technologie, Tesla již přišla s prvními hmatatelnými výsledky. Společnost inovátora Elona Muska počátkem letošního roku představila nový software pro své modely Tesla S a Tesla X. Pomocí chytrého telefonu nebo klíčů teď mohou řidiči svůj vůz zaparkovat nebo nastartovat, aniž by ve voze museli sedět. Méně zručným šoférům tak odpadá problém s parkováním na těsná místa. Stačí zmačknout kouzelné tlačítko a technologie se postará o zbytek.
Musk tak opět předběhl konkurenci. Dává však jasně najevo, že tento software je jen prvním z mnoha, které v budoucnu přijdou. Již nyní plánuje, že auto bude do dvou let schopné přijet za vámi klidně přes celou zemi. „I když bude vaše auto v New Yorku a vy v Los Angeles, najde si cestu,“ řekl Musk. Řízení se tak v budoucnu stane spíše zálibou než nutností. „Výhledově přijde doba, kdy vlastnit auto, které není samořídící, bude něco jako v dnešní době vlastnit koně – budete ho používat ze sentimentu, nikoliv však běžně“.
Překážkou pokroku je zatím legislativa. Dosud nejsou jasně stanovená pravidla, která by upravovala provoz autonomních vozů. Například v Kalifornii, kde svá auta testuje řada společností, platí, že ve voze musí na veřejných komunikacích vždy sedět člověk, který by v případě potřeby převzal řízení.
Že je tato regulace potřeba, ukazují i čísla, která zveřejnil kalifornský Úřad pro motorová vozidla. Za patnáct měsíců došlo k téměř třem tisícům "převzetí řízení personálem", což sice ne vždy indikuje nebezpečnou situaci, ale dokazuje to, že na dobu, kdy v autě nebudeme potřebovat volant, si ještě chvíli počkáme. Možná ty dva roky, které prorokuje Musk, možná déle.
Foto: Tesla - model S, zdroj: teslamotors.com