Oktoptéru DS30 jihokorejského výrobce Doosan Mobility Innovation pohání vodíkový palivový článek. S plnou nádrží a bez nákladu může letět až 2 hodiny. V pilotním projektu tento dron kontroluje významné potrubí ve Spojených státech. Prozatím ho pilotuje lidský operátor, časem by oktoptéra měla létat autonomně.
Jihokorejský výrobce dronů Doosan Mobility Innovation sází na robustní drony s vodíkovým palivovým článkem, které mohou urazit s plnou nádrží vodíku značnou vzdálenost. V listopadu 2019 představili dron s tímto pohonem, který dokázal přepravovat lékařské vzorky přes 69 kilometrů široké moře. Šlo o převoz materiálu s živými bakteriemi z nemocnice na ostrově St. Thomas v Karibském moři do zařízení na ostrově St. Croix, kde probíhaly testy těchto vzorků. Oba ostrovy jsou přitom součástí Amerických Panenských ostrovů. Nově se tentýž dron uplatnil v projektu pro inspekce dlouhých úseků potrubí.
V obou případech jde o oktoptéru DS30. Má velikost 2,6 metru a podle velikosti palivové nádrže váží 20 až 21 kilogramů. Podle dostupných údajů může na jedno natankování vodíkem letět až 120 minut. Může přitom nést náklad o váze do 5 kilogramů. S nákladem ale uletí o něco kratší dobu, než zmíněné 2 hodiny. V tomto projektu se Doosan Mobility Innovation spojili s americkými Skyfire Consulting z Georgie a s výrobcem palivových článků ReadyH2.
Letos v zimě zahájila nejmenovaná americká společnost používat oktoptéru DS30 k inspekcím významného potrubí ve Spojených státech. Oktoptéra uletí asi 80,5 kilometru, a pak musí přistát u jedné z několika čerpacích stanic ReadyH2, které jsou rozmístěné podél kontrolovaného úseku potrubí. Na čerpací stanici se o doplnění vodíku do nádrže dronu postará lidský operátor. Do budoucna by čerpání vodíku do dronů s vodíkovými palivovými články mohlo být automatizováno. Po naplnění nádrže může dron opět pokračovat v letu a dál kontrolovat potrubí.
Tento pilotní projekt by měl pokračovat po dobu šesti měsíců. Během nich bude dron provádět rutinní kontroly potrubí za různého počasí, a také reagovat na simulované krizové situace, jako je například únik z potrubí. Dron DS30 je v současnosti pilotovaný na dálku lidským operátorem, do budoucna by se to ale mohlo změnit a oktoptéra by létala autonomně.
Jak uvádí šéf Skyfire Consulting Matt Sloane, časem se chystají celý proces používání dronů ke kontrole potrubí co nejvíce automatizovat. Zároveň se musejí vyvarovat toho, aby se dostali do křížku s americkým leteckých regulátorem FAA, případě s regulátory těžebního průmyslu. Vše by se mělo postupně vyjasnit během zkušebního provozu.
Zdroj: New Atlas