Drony dostávají zelenou | EkonTech.cz


Drony dostávají zelenou

Technik / dron
27. 12. 2014 - 11:11

Do nedávna pouze doména armády, dnes drony pronikají do komerčního provozu. A daří se jim to dobře.

Prvním milníkem v komerčním využívání dronů bylo povolení šesti americkým filmařským společnostem používat letouny vybavené kamerami. Federální letecký úřad (FAA) v Americe do této doby nic podobného nedovolil, výjimkou byla oblast divočiny na Aljašce. Zařízení musí být kontrolováno před každým letem, vlet nesmí být vyšší než 400 stop a musí ho provozovat technik s pilotní licencí. Noční používání letounů je alespoň prozatím zakázáno a FAA musí být o každém použití informován. Mezi nejčastější obavy odpůrců dronů patří ochrana osobních údajů a hrozba, že by letoun mohl havarovat v zalidněných oblastech. Anthony R. Foxx, ministr dopravy, na konferenčním hovoru novinářům sdělil, že se rozhodl, že tyto výjimky nepředstavují riziko pro národní vzdušný prostor a považuje je za významný milník v rozšiřování komerčního využití dronů.

Hlavním důvodem, proč o toto povolení filmařské společnosti usilovaly, byla snaha pořídit pro diváka atraktivnější záběry. Do dneška se pro natáčení podobných záběrů využívaly vrtulníky, které byly ovšem nákladnější a méně bezpečné. Jak informoval The New York Times, loni došlo při natáčení show Discovery Channel k nehodě, při níž zemřeli tři lidé.

Zajímavost:  Sony Pictures Entertainment a Paramount Pictures s drony již pracovaly, a to například při natáčení filmů Transformers: Zánik, Skyfall nebo Expendables 3. Ve všech případech se jednalo o zámořské natáčení a částečně proto studia argumentují tím, že využívání dronů udrží produkci doma.

Hollywood ovšem zdaleka není jediný, kdo se snaží drony vyslat do vzduchu. Google přiznal testování v Austrálii a podle agentury Bloomberg na vývoji dronů pracují už dva roky a jejich použití považuje za levnější, rychlejší a lepší pro životní prostředí. Také společnost Amazon plánuje dronovou doručovací službu, nicméně americké úřady zakazují testovací lety. Amazon přesto zkušebně létá, avšak zatím pouze na území Kanady. Tyto společnosti plánují drony nahradit dosavadní způsoby doručování a hlavní potenciál vidí v dodávkách do málo obydlených nebo těžko přístupných oblastí. Rostoucí zájem o používání letounů vyvíjel tlak na FAA, který nyní připravuje pravidla pro komerční využití a podle agentury Reuters ještě letos plánuje regulaci.

„Teď je to celý takový tlakový hrnec. Chystají se produkty a strategie a čeká se, až se na jednotlivých trzích uvolní legislativa a dají se všemu pravidla,“ navazuje Kaftan.

Průkopníkem se ale stala společnost DHL, vlastněná německou poštou Deutsche Post. Začala totiž dodávat léky pomocí pravidelné linky z přístavu Norddeich na ostrov Juist, jehož populace sčítá méně než 2 000 obyvatel. Let dlouhý 12 kilometrů dron zvládne za 15 až 30 minut a unese 1,2 kilogramu. Létat bude 100 stop nad zemí a může dosahovat rychlosti až 40 kilometrů v hodině. Po přistání si zásilku vyzvedne některý z kurýrů společnosti a dodá ji místním obyvatelům. Povolení od německého ministerstva dopravy se vztahuje zatím jen na tuto jednu trasu a po měsíci bude provoz vyhodnocen. Politika německého logistického giganta se ovšem odlišuje - neplánuje totiž drony využívat na velké vzdálenosti a nahradit jimi dosavadní způsoby doručování. Chce je nasadit v oblastech, kde je to efektivnější než použití auta nebo motocyklu.

O dronech byl natočen už i dokumentární film, který je celý ke zhlédnutí na Youtube.com pod názvem „Rise of the drones“.

 

Autorka: Jana Abíková