Ceny ropy nebudou nízké navždy a její zásoby také nejsou nekonečné. Trendem posledních let se stala ekologie a s ní i zelená logistika. Jakou roli v tom všem hrají elektromobily?
Vynález starý 180 let
Těžko se nám bude věřit, že první elektromobil vyjel na silnici už roku 1835. Byl sestrojen holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem. O 64 let později došlo poprvé k překonání rychlosti 100 km/h. František Křížek v roce 1895 sestavil první elektromobil na našem území, byl poháněn stejnosměrným elektromotorem s výkonem 3,6 kW a napájený olověným akumulátorem obsahujícím 42 článků. Kolem roku 1900 jezdilo více elektromobilů než automobilů. Ke změně trendu došlo na přelomu 19. a 20. století s příchodem sériové výroby automobilů.
Během 20. století se elektromobily připomněly kvůli ropným krizím a vzrůstajícím cenám pohonných hmot. Proto došlo ke snahám o oživení jejich výroby v 90. letech.
Co to vlastně je a kdo nás po silnicích vozí?
Elektromobil je automobil na elektrický pohon, poháněný elektromotorem a zdrojem jeho energie bývá nejčastěji akumulátor. S růstem zájmu o elektromobily se počet jejich výrobců rozrůstá. V dnešní době sjíždí elektromobily z linek Renaultu, VW, Audi, Mercedesu, BMW, Fiatu, GM, Toyoty, Nissanu, Peugeotu nebo Citroënu. S jejich výrobou koketuje i celá řada dalších značek. Už koncem loňského roku měla také tuzemská ŠKODA AUTO připravenou elektro verzi modelu Citigo, ovšem zájem o ni na klíčových trzích nebyl. Proto dala boleslavská automobilka přednost nové generaci Superb ve variantě hybrid.
Nejprodávanějším elektrovozem se stal Nissan Leaf. Je napájen lithium-iontovými bateriemi, stejně jako notebooky nebo mobilní telefony. Automobilka se zaručuje za to, že nevydává žádný hluk a vibrace a jeho provozní náklady jsou nižší oproti automobilům. Má lehčí panely karosérie a vylepšenou aerodynamiku. Nechybí v nich vybavení jako klimatizace nebo posilovače řízení. A vše bez dopadu na životní prostředí. Ovšem automobilka Nissan jde se svými elektromobily ještě dál. Nyní přišla na trh s novinkou v podobě ve tmě zářícího autolaku. Jak hybrid.cz informoval, lak by měl během dne absorbovat UV záření a po západu slunce vydrží zářit 8 až 10 hodin.
Kam pro energii?
Hybrid.cz informuje o tom, že existují dva druhy nabíjecích stanic. První je do 22 kW/32 A na střídavý proud. Ta druhá potom nad 22 kW/32 A a na proud stejnosměrný. Jediným místem, kde lze elektromobil rychle nabít (cca do 20 minut) je tzv. rychlonabíječka. U nás jich zatím moc není. Jedná se o rychlonabíjecí stanice ČEZ typu Combo na stejnosměrný proud.
Hranice elektromobilismu se stále posouvají..
Dnes už se nemusíte vozit pouze elektromobilem, můžete zkusit také elektrobus. S jejich výrobou přišla také Škoda Electric, a to hned ve dvou typech. Prvním je elektrobus Škoda BB 25 HP, druhým Škoda Perun HE. Perun je bateriový elektrobus a na jedno nabití má dojezd až 150 km. Obě vozidla jsou zařazena do kategorie „Zero Emission“.
Ve výrobě elektrobusů slaví veliké úspěchy i čínská automobilka BYD. Dodává je např. do Austrálie, Velké Británie, Finska, Kalifornie, Izraele nebo Kanady. Jak informoval hybrid.cz, v jihočínské metropoli Šen-čen jich jezdí více než 200. V polovině loňského roku elektrické autobusy této značky testovala také Ostrava.
Zajímavost: Nottingham se usilovně snaží o elektrifikaci veřejné dopravy. Do letošního září by měl obdržet 50 nových elektrobusů, 22 už jich ve svém vozovém parku má. Zůstal věrný domácímu výrobci, firmě Optare, konkrétně modely Solo EV a Versa EV. Vláda elektrifikaci města podporuje, svědčí o tom vybudování 3 denních a 27 nočních dobíjecích míst. Na depech a autobusových stanicích je zabudovaných 30 míst, plánuje se výstavba dalších dvaceti. Pokud tyto plány vyjdou, stane se nottinghamský elektrický vozový park největším z celé Evropy, prohlašuje Jane Urquhart z oboru veřejné dopravy.
City logistika na všech frontách
Pokud se ještě jednou vrátíme k automobilce Nissan, musíme podotknout, že koncem loňského roku začala na český trh dodávat také elektrické dodávky. Konkrétně model e-NV200. Elektromotor této dodávky má výkon 80 kW a točivý moment 254 Nm. Konektor, kterým se vůz nabíjí, je uložen pod přídí. Přes běžnou zásuvku se nabíjí 12 hodin, pokud bychom použili veřejnou nabíjecí stanici, zabralo by nám to pouze 4 hodiny. Rychlonabíječky nejsou v Česku obvyklé, ale 80% kapacity akumulátoru se jim podaří nabít za pouhou půlhodinu. Reálný dojezd na jedno nabití je 120 km. Do nákladového prostoru lze naložit náklad až o hmotnosti 770 kilogramů.
Vůz je vyráběn ve dvou verzích. Buď s místem pro dva cestující a odděleným nákladovým prostorem, nebo jako pětimístný bez odděleného nákladového prostoru. Zároveň si lze vybrat z dvou variant zadních dveří, buď dvoukřídlá vrata nebo výklopné páté dveře.
Nevýhodou této elektrické dodávky je její cena. V základní výbavě totiž stojí 720 tisíc korun, což je o necelých 400 tisíc korun více, než kolik stojí tento model se spalovacím motorem. Nissan ovšem není jediný výrobce elektrických dodávek na trhu, dalším zástupcem je např. Peugeot se svým modelem Partner Electric.
Zajímavost: Měsíčník Logistika informoval o spojení automobilky Nissan s logistickou společností FedEx Express, nabízející krom jiného kurýrní služby. Důvodem je fakt, že nejvyužitelnější jsou elektrické dodávky právě v hustě osídlených oblastech a velkých městech, proto se jejich role stává významnou na poli city logistiky. FedEx testoval vozy v Londýně a ve Washingtonu.