Továrny na automobily jsou dnes sice hodně automatizované, to ale neznamená, že by se lidští zaměstnanci vyhnuli těžké práci. Nový exoskelet společnosti Hyundai pomáhá lidem, když pracují v prostoru nad hlavou, například při montážích na spodní části automobilu. VEX je velmi lehký, snadno ovladatelný a nepotřebuje ke své práci baterii, ani žádný podobný zdroj energie.
V továrnách vyrábějících automobily se stále častěji objevují automatizované technologie. Po celém světě usnadňují práci lidským zaměstnancům a také podstatně zrychlují výrobu. Přesto ale stále zůstává podstatná část náročných prací při výrobě automobilů na lidech. Výrobci automobilů se proto snaží svým zaměstnancům těžkou práci v maximální možné míře usnadnit.
Společnost Hyundai vyvinula hned několik typů podpůrných exoskeletů, které pomáhají lidem zvládat těžkou práci při výrobě automobilů. Jejich nejnovější exoskelet je přitom zaměřený na usnadnění práce, při které mají lidé ruce nad hlavou.
Exoskelety Hyundai je možné vnímat jako specifické roboty, které si lidé mohou na sebe navléct. Tito roboti pak svému nositeli poskytují podporu pro klíčové klouby a části těla, které jsou namáhané při určitém typu těžké práce. Exoskelety tímto způsobem chrání tělo před namožením nebo i poraněním. Hyundai nedávno představili Chairless Exoskeleton, který je navržený tak, aby chránil svému nositeli kolena. Nový Vest Exoskeleton, čili zkráceně VEX má zase za úkol omezit namáhání krku a zad při práci v prostoru nad hlavou.
Vest Exoskeleton představuje vylepšenou verzi exoskeletů, které v loňském roce podstoupily testy v severní Americe, hodnocených specialisty Hyundai jako velmi úspěšné. Upgradovaný Vest Exoskeleton je velmi lehký. Se svou celkovou hmotností 2,5 kilogramu je až o 42 procent lehčí, než konkurenční výrobky.
Podle Hyundai vděčí nový exoskelet za svou nízkou hmotnost především tomu, že nepoužívá baterii. VEX totiž spoléhá na systém pružin, které poskytují sílu potřebnou k asistenci pro lidské klouby a svaly. Exoskelet se nosí jako batoh se speciálními ramenními výztuhami. Jeho uživatel pak může mnohem snadněji pracovat s rukama nad hlavou, například na brzdových systémech nebo výfucích na spodku montovaného automobilu
Šéf týmu Robotics v Hyundai Motor Group DongJin Hyun podotýká, že VEX poskytuje zaměstnancům při práci v prostoru nad hlavou možnost zvládnout větší zátěž, být pohyblivější, a také být přizpůsobivější. Uživatelé exoskeletu si prý rovněž budou pochvalovat, jak je VEX lehký na nošení i na obsluhu. Společnost Hyundai zvažuje, že by exoskelet VEX uvolnila do komerční produkce po celém světě a nabízela jej od konce letošního roku.
Zdroj: Hyundai