Jaká jsou tajemství práce s Big Daty v jedné z největších telekomunikačních společností? Poodhalili nám je Big Data specialista Václav Surovec a student trainee programu Stanislav Němec.
Lidé datují stále více, staré systémy na to nestačí
Jak jste se k Big Datům dostal a co pro vás osobně znamenají?
Před čtyřmi lety jsem končil vysokou školu a připravoval diplomovou práci, ale neměl jsem téma. Tehdy mi zavolal můj šéf v T-Mobilu, který pro mě měl tip. Diplomku jsem napsal na téma „Využití Big Dat v telekomunikacích”. Nakonec pro mě téma diplomové práce hrálo zásadní roli – zabývám se jím dodnes.
Jak dlouho pracuje T-Mobile s Big Daty?
Řekl bych, že je to od té doby, kdy jsem v T-Mobile začal pracovat a prosazovat výstupy ze své diplomky. Což se mi postupně povedlo. Nejdůležitější bylo přesvědčit ostatní, protože technologie Big Dat v té době skoro nikdo neznal. Půl roku jsem tento obor propagoval sám a snažil se získat zájemce o další projekty.
V jakých oblastech pracujete s Big Daty dnes?
Nepracujeme až tak na analýze Big Dat, ale dalo by se říci, že jsme integrátor technologie pro zákazníka. Ten má sice hodně dat, a dokonce je umí i analyzovat, ale nemá technologie pro jejich zpracování. My mu umíme právě ty technologie (Hadoop) nainstalovat, zprovoznit je, vysvětlit, jak fungují, a připravit pro ně infrastrukturu.
Z dalších zajímavých projektů, které připravujeme, můžu například jmenovat projekt na odhalování podvodného chování uživatelů. Analyzujeme vzorce chování útočníků a podle nich sestavujeme model podvodného chování. Díky takovému modelu pak můžeme odhalit potenciálního útočníka dříve, než zaútočí.
Na základě Big Dat také v T-Mobile umíme například odhadnout počet návštěvníků koncertu Rolling Stones s větší přesností než sami organizátoři. Návštěvníci, kteří jsou zároveň našimi zákazníky, u příležitosti takové události hodně datují — fotí, natáčejí a komunikují na sociálních sítích. Máme tak od nich mnoho informací a víme, kolik jich tam je. Podle poměru zákazníků ostatních operátorů pak dopočítáme s dost velkou přesností i celkový počet všech návštěvníků koncertu.
Pracujeme s daty z více než třinácti zemí Evropy
Na kterém projektu dnes pracuje přímo vaše oddělení?
V současnosti připravujeme projekty především pro interní zákazníky. Například připravujeme projekt pro roamingové oddělení Deutsche Telekom.
Pokud třeba americký turista přijede do Čech, využívá našich telekomunikačních služeb. To, co tady vyčerpá, si mezi sebou americké a české telekomunikační společnosti musí vyúčtovat. To jsou však data, která nejdou jen tak zanést do excelovské tabulky. Podstatou našeho projektu je pomocí Big Data technologií stahovat anonymizovaná data uživatelů telekomunikační sítě, jak telefonují, posílají SMS a datují, ze třinácti zemí Evropy. Tato data následně předáváme roamingovému oddělení, které je pak bude vyhodnocovat a například podle nich připravovat rozpočet.
Věřím, že je i mojí zásluhou, že se nám v T-Mobile daří o důležitosti Big Dat přesvědčovat. Důkazem je i to, že čistě na Big Datech u nás dnes v zahraničním oddělení pracuje přes pětačtyřicet lidí a že rozjíždíme další projekty.
Pracuji na menších, ale o to zajímavějších projektech
Jak jste se o trainee programu v Big Data týmu dozvěděl?
Na kariérním veletrhu CoFIT, který pořádá ČVUT. T-Mobile tam měl svůj stánek, kde nabízel trainee programy pro studenty do týmu Big Data. Hledal jsem stáž v oblasti práce s daty, ale o Big Datech jsem toho moc nevěděl. Přesto mě nabídka T-Mobile zaujala a rozhodl jsem se to zkusit.
Jaký máte vztah k Big Datům dnes a na jakých projektech pracujete?
V programu jsem zatím čtyři měsíce, ale Big Data jsem si oblíbil. Jako trainee se dostanu sice spíš k menším, ale o to zajímavějším projektům.
Pracuji například na projektu o vytíženosti vysílacích antén. V průběhu dne vykresluji na základě Big Dat mapu, které antény vysílající signál jsou více vytížené a které méně. Výstupem je například analýza, že lidé z malých měst během dne přejíždějí do velkých. Víme tak, kde je třeba signál zesílit.
Co nejpodstatnějšího si z trainee programu odnášíte?
Především jsem se seznámil s infrastrukturou Big Dat, o které jsem předtím neměl tušení. Také jsem zažil, jak to chodí ve velké firmě. Důležité rovněž je, že jsem měl možnost své teoretické znalosti ze školy převést do praxe.
Co plánujete do budoucna?
V současnosti hledám téma na bakalářskou práci, ale jisté je, že téma bude v oboru Big Data. Do budoucna bych chtěl pracovat v T-Mobile jako Big Data specialista.
Co byste vzkázal studentům, kteří ještě váhají, zda vstoupit do takového programu?
Nebojte se a vyzkoušejte trainee program. Nejen že získáte praxi, ale také sebedůvěru. Uvidíte, že to, co jste se naučili ve škole, umíte využít.