Společnost Airbus patří mezi největší výrobce letadel a nyní představila nový systém křídel, které jsou z konstrukčního hlediska částečně inspirované přírodou.
Airbus AlbatrossOne je zmenšená verze letadla A321, na kterém si Airbus zkouší nové technologie. Tou je v nejnovějším případě speciální typ křídel, respektive jejich konců. Tyto konce křídel jsou totiž pohyblivé, což umožňuje lepší a efektivnější regulaci větru.
Právě regulace poryvů větru umožňuje, aby letadlo bylo stabilnější i když se musí vypořádat s turbulentními podmínkami, kterým se zkrátka nelze vyhnout. Samotná schopnost mávání konce křídel umožňuje i snížení hmotnosti jak celých křídel, tak i konstrukce celého trupu.
Při použití běžných křídel se turbulence přenášejí z křídel na celou konstrukci letadla, která tak musí být pevnější. S mávajícími konci křídel se ale tento problém významně snižuje, díky čemuž lze použít lehčí konstrukci, která tak bude i efektivnější z pohledu spalování paliva.
Airbus už tuto technologii testuje, k čemuž se odhodlal po téměř dvou letech vývoje. Inženýři si vzali inspiraci konkrétně od Albatrose stěhovavého, který létá většinou pouze s otevřenými křídly bez mávání a pouze pokud vyrovnává zmíněné poryvy větru nebo dělá manévry, tak začne mávat.
Zatím není jasné, kdy se nové technologie křídel dočkáme v reálném nasazení, ale dle vyjádření bude většinu času rovněž „mávání“ uzamčené a křídla tak budou pevná. Pouze při turbulencích dojde k odemknutí pro zvýšení stability.