30. 10. 2020 - 7:00
Není novinkou, že při výběrovém řízení procházíte sítem uchazečů. Ale pozor! Výběr vhodného kandidáta nezačíná až u pohovoru. Pokud jste se dostali k samotnému pohovoru, prvotním sítem jste již prošli. A posuzováni jste dále. Vaše chování, postoj, gesta. Na co si dát při výběrovém řízení pozor a čím personalistu opravdu nenadchnete?
Před pohovorem
Neprofesionální komunikace
Pokud se snažíte telefonicky spojit s firmou, je vhodné si předmět hovoru předem připravit. Ukoktaného kandidáta si pravděpodobně nikdo k pohovoru nepozve. Vyhraďte si čas i prostor ke komunikaci, ideálně v klidném prostředí s dobrým spojením. Nezapomeňte také na to, že inzerát je pečlivě strukturovaný a jsou v něm přesně ty informace, které vám v dané chvíli chce personalista sdělit.
Pozor si dávejte také na emailovou komunikaci. Emailová adresa ještě z dob vašich pubertálních let nepůsobí ani trochu profesionálně. Raději si založte novou, serióznější. Zároveň myslete na pravidla slušného chování. Divili byste se, kolik uchazečů denně pošle životopis bez pozdravu či jakéhokoliv vysvětlení.
Nestrukturovaný životopis a příliš obecný motivační dopis
Životopisy stále nevyšly z módy a jsou nejjednodušší cestou, jak personalistu seznámit s vaší osobou. Na svém resumé si proto dejte opravdu záležet a nezapomeňte do něj zahrnout vaši fotografii – z anonymního jména se tak stane kandidát s milým úsměvem. Na internetu jsou stovky návodů a šablon - graficky nápaditý, strukturovaný a věcný životopis zaujme každého personalistu.
Své zkušenosti uvádějte od nejnovější po nejstarší, základní školu ve výčtu vynechte. Vždy byste měli životopis upravit podle požadavků pozice, na kterou se právě hlásíte. Neznamená to ale lhát o svých zkušenostech! Pouze vyzdvihněte ty, které byste na vámi žádané pozici mohli uplatnit. To samé platí u motivačních dopisů. Můžete je uvést jako text emailu s přiloženým CV. Pamatujte na to, že by měl být motivační dopis sestaven vždy na míru dané pozici!
Na pohovoru
Pozdrní či brzký příchod
To, že personalistu nepotěší váš pozdní příchod, je jasné. Naplánujte vše tak, abyste měli časovou rezervu. Rozhodně ale nechoďte na pohovor příliš brzy! Příchod o půl hodiny dříve sice dokazuje vaši dochvilnost, avšak v takovém případě můžete personalistu vystresovat, dostat do časové tísně a podráždit. Ideální časový předstih, s jakým byste se měli dostavit k pohovoru, je 10 min.
Nevhodné oblečení a nedostatečná osobní hygiena
Roztrhané džíny nebo tričko s jednorožcem pro tentokrát raději nechte doma. Zkuste obyčejnou košili a černé kalhoty. Je to klasika, kterou rozhodně nic nepokazíte. Zvláště v letních měsících pak pamatujte na osobní hygienu. Uvědomte si, že na pohovoru sedíte v uzavřeném prostoru. Je tedy vhodné předem použít větrový bonbon či žvýkačku. V opačném případě personalista ukončí pohovor co nejrychleji.
Arogantní chování a nerespektování předpisů firmy
Vždy se chovejte slušně a přívětivě k personálu. Pokud se chováte arogantně, můžete si být jistí, že se o vašem chování personalista dozví. S arogancí souvisí i vyřizování hovorů či emailů. Mobilní telefon má být při pohovoru vypnutý! Firmy mají své vnitřní opatření a předpisy. Přizpůsobte se jim. Zde opravdu není místo na odboj.
Nepřipravenost
Schopnost improvizace je v životě velmi užitečná. Pohovor však není místo, kde byste ji měli uplatňovat. I těm nejotrlejším se může lehce stát, že na jednoduchou otázku, pod tíhou stresu, nebudou schopni odpovědět. Většina pohovorů probíhá s osvědčeným scénářem, který personalistovi napoví potřebné informace. Nebojte se připravit si odpovědi na klasické pohovorové otázky. Vždy je lepší mít v záloze předem nacvičenou odpověď, než mlčet či nevědět. Dáte tak najevo, že vám záleží na pozici natolik, abyste jí věnovali čas.
Zajímají vás pouze peníze
Pokud se u pohovoru zajímáte pouze o částku na výplatnici, pozici pravděpodobně nezískáte. Společnosti hledají osobu, která svou práci vykonává s chutí. Připravte si další otázky, na které se budete moci zeptat.
Negativita, neupřímnost, přehnané sebevědomí, pomluvy
Běžte na pohovor zdravě sebevědomí, nebuďte shrbení, usmívejte se. Buďte upřímní. Neupřímnost se proti vám snadno obrátí.
Nejlepší cesta, jak dát personalistovi najevo, že si nevážíte svého zaměstnavatele, jsou pomluvy při pohovoru. Nikdo nechce zaměstnance, který se bude negativně vyjadřovat i o jejich firmě. Své upřímné hodnocení předejte kompetentní osobě dřívějšího působiště či se o něj podělte na internetových serverech k tomu určených.
ČTĚTE TAKÉ! 10 nejčastějších otázek u pohovoru