Bezpečnostní pás loni oslavil už 110. narozeniny, přesto v roce 2013 zemřelo při nehodách na silnicích v ČR 117 nepřipoutaných cestujících v osobních či nákladních automobilech a 221 se těžce zranilo. Podle odborníků na dopravní bezpečnost z Allianz přitom zapnutý pás snižuje riziko úmrtí nebo zranění na silnicích nejméně o polovinu. Křížek by tak mohl zmizet až u šesti desítek jmen lidí, kteří se minulý rok tragicky zapsali do policejní statistiky.
Jestli si myslíte, že bezpečnostní pás byl vynalezen v nedávné minulosti jako důsledek stálého zvyšování výkonu automobilů, pletete se. První bezpečnostní pás vznikl už v roce 1903, ačkoli tehdejší silniční provoz byl s dnešními 600 miliony aut jezdících po celém světě naprosto nesrovnatelný. V době francouzského vynálezce Gustava Desire Liebaua a jeho nástupců navíc pásy vypadaly úplně jinak než ty dnešní. Byly dvou- až pětibodové, a značně nepohodlné.
„Piloti, se kterými jsem pracoval, by se připoutali čímkoli, aby byli v bezpečí v případě nehody, ale lidé v autech nechtějí být ani minutu v nepohodlí,“ vysvětloval později podle dopravně-bezpečnostních expertů z německé Allianz Nils Bohlin, švédský mechanik, co ho v 50. letech přivedlo na myšlenku zdokonalit tříbodové pásy do podoby, ve které je známe dnes. Lehce si je zvládne zapnout i malé dítě.
Všude na světě však lidé na bezpečnostní pásy občas zapomenou – při počtu 84398 nehod jen v ČR v loňském roce se to ale nemusí vyplatit. Záleží jen na vás, zda chcete riskovat, že vaše jméno přibude na černou listinu smrtelných dopravních nehod. My v redakci bychom byli určitě radši, kdybyste ten jeden snadný pohyb vedoucí k zapnutí pásu udělali a přežili s námi ve zdraví další semestr :-)
Výčet nejnebezpečnějších míst českých silnic naleznete ZDE.