Společnost Nova Innovation vybudovala nabíjecí stanici na Shetlandech, která využívá energii získanou soustavou přílivových turbín Shetland Tidal Array. Příliv nabízí zajímavý zdroj energie, který je k dispozici právě v podmínkách severního Skotska.
Příroda kolem nás je plná energie, jen ji se správnou technologií využít. V přímořských oblastech se jako zajímavý zdroj energie nabízejí mořské vlny. Právě toho využila společnost Nova Innovation, která nedávno na britských Shetlandských ostrovech jako první na světě zřídila nabíjecí stanici pro elektromobily, kterou pohání energie mořských vln.
Nabíjecí stanice se nachází v přístavu Cullivoe, na březích úžiny Bluemull Sound, která se vine mezi shetlandskými ostrovy Unst a Yell. Provozovatelem nabíjecí stanice se stala skotská národní síť stanic pro nabíjení elektromobilů ChargePlace Scotland, kterou vlastní a řídí vláda Skotska. Zřízení této stanice je součástí snah skotské vlády o přechod na obnovitelné zdroje energie. Skotská vláda již také vyhlásila, že v roce 2032 ve Skotsku skončí prodej automobilů, které jsou poháněné výhradně benzínovým či naftovým motorem.
Jak uvádějí Nova Innovation, pro stanici v přístavu Cullivoe dodávají energii přílivové turbíny soustavy Shetland Tidal Array. Každá turbína této soustavy má přitom výkon 100 kW a za 1 hodinu vytvoří dost energie pro nabití dvou 50 kWh baterií Tesla.
Soustava Shetland Tidal Array s přílivovými turbínami Nova Innovation už zásobuje domácnosti i komerční sféru elektřinou déle než pět let. Úplně první turbínu, tehdy o výkonu 30 kWh, instalovali v úžině Bluemull Sound v dubnu 2014. Pracovala dva roky a poté byla nahrazena první přílivovou turbínou o výkonu 100 kWh, kterou připojili k rozvodné síti v srpnu 2016.
V současné době tvoří soustavu Shetland Tidal Array čtyři 100 kW přílivové turbíny, které těží energii vln do baterií Tesla, umístěných nedaleko na břehu. Přílivy a odlivy jsou tu výrazné a nabízejí spoustu energie. Nova Innovation plánují v dohledné době připojit dvě další přílivové turbíny. Až jich bude pracovat všech šest, měly by poskytovat dostatek energie pro zhruba 30 tisíc kompletních nabití baterií elektromobilů ročně.
Jak uvádí ministr dopravy skotské vlády Michael Matheson, zřízení této přílivové nabíjecí stanice potvrzuje, že Skotsko je na špici snah o dopravu s nulovými emisemi uhlíku. Podle něj jde o příkladnou inovaci, která jasně odpovídá na rizika změn klimatu a přitom je vhodná pro podmínky Skotska.