Prostředí sociálních sítí dostává nový rozměr, přichází Netropolitan. Tato nová síť dává nový obsah pojmu „sociální“, ten doposud vyjadřoval možnost neomezeného kontaktu mezi lidmi, tedy mezi celou sociální strukturou. Netropolitan to posunul do nové roviny, nyní se bavíme o přístupu jen pro vybrané sociální skupiny.
Sociální sítě
Fenomén sociálních sítí bezesporu ovládl naše životy, a to již od dětského věku a naopak mnohdy až do konce života. Rodiče zakládají facebookové profily ještě nemluvňatům a na druhé straně se účet na sociálních sítích stává předmětem poslední vůle. Ovšem hlavní znak sociálních sítí byla naprostá rovnost mezi uživateli. Komunikovat zde mohl bohatý s chudým, úspěšný vědec s posledním metařem. To, jak se zdá, nevyhovuje těm, kterým obyčejný „plebs“ vadí i v kybernetickém světě. Proto vzniká uzavřená síť pro „smetánku“ - Netropolitan.
Sto tisíc za vstup
S myšlenkou „Facebooku pro bohaté“ přišel hudebník James Touchi-Peters, pravděpodobně unaven neustálým obtěžováním od fanoušků na obyčejných sociálních sítích. Šel jednoduchou cestou - zavedl pro svou síť poměrně vysoký vstupní poplatek (v přepočtu asi sto tisíc korun) a neméně mastný roční členský příspěvek (asi polovina). Tím nabízí uživatelům společnost lidí, pro které dané peníze nehrají žádnou roli. Slibuje i větší míru zabezpečení a kontrolu falešných identit. Paradoxně se ale objevily i názory, že cena za členství je příliš nízká, a tudíž nedokáže vyfiltrovat všechny „podřadné“ uživatele.
Zahoďte tlačítko „PrnScrn“
Když si spustíte stránky www.netropolitanclub.com, velkými písmeny si přečtete základní moto sítě „The online country club for people with more money than time“ (překlad asi netřeba) a na toto heslo navazují další pravidla pro členy exkluzivního internetového klubu:
- dosáhnout věku minimálně 21 let
- uvést pravé jméno
- nezveřejňovat jména ostatních uživatelů
- zákaz pořizování screenshotů
- všechny příspěvky pouze v angličtině
Každý příspěvek je navíc pod dohledem správců.
Nic nového…
Pokud jde o funkcionalitu, pak Netropolitan nepřináší nic nového. Uživatelé mohou navzájem sdílet soubory, komunikovat spolu a také ignorovat nežádoucí osoby, takže po stránce IT se nejedná o nic převratného. Co rozhodně potěší je úplná absence reklamy. Nic nelogického. Uživatele by asi reklama v klubu za 6000 dolarů brzy znechutila. Netropolitan se také nebude chlubit počtem svých uživatelů, to je tajná informace. Podle zpráv, které unikly do médií, měl ale Netropolitan hned při svém vzniku již několik stovek uživatelů.
Vábítko pro snoby
Zakladatel James Touchi-Peters na webových stránkách sítě uvádí: „Vytvořil jsem Netropolitan, protože nemám rád reklamu. Hledal jsem také komunitu, v níž by ostatní členové sdíleli mé zájmy. Netropolitan club nabízí šanci potkat lidi se stejným sociálním statusem, kteří se však pohybují mimo váš okruh známých.“ Řeč jako vystřižená s učebnice snobismu, nápad to ale rozhodně není špatný. Je totiž jasné, že pokud se myšlenka Netropolitanu ujme, nebude v něm chtít žádný správný snob chybět… a že jich není málo! Vezměme si třeba modelovou situaci, že se do sítě přihlásí každý třetí dolarový milionář na světě. To jsou asi 4 miliony lidí. Jenom na vstupním poplatku by jeho zakladatel vybral v přepočtu 400 000 000 000 Kč. Tomu se jednoduše říká dobrý nápad.