Nová formule z ČVUT | EkonTech.cz


Nová formule z ČVUT

Technik
30. 6. 2017 - 13:41

V pátek 16. června se v Praze uskutečnila ukázka nového monopostu týmu eForce FEE Prague Formula z pražské techniky. Vůz postavili i díky datům z aerodynamického tunelu, stokilometrové rychlosti dosáhne za 3,2 sekundy.

Skupina konstruktérů z Českého vysokého učení si již dávno vydobyla pevné postavení ve světové soutěži elektroformulí. Pro tuto sezónu se rozhodla prezentovat svůj motorový skvost i široké veřejnosti přímo v srdci Prahy, v dolní polovině Václavského náměstí. Přihlížející získali spoustu informací o týmu složeném z pražských strojařů a elektrotechniků, o soutěži studentských formulí i o samotném vozu, kterému třicetičlenný tým věnoval v posledních měsících podstatnou část svého volného času.

Jediná česká elektroformule

Šestá generace formulí se od předchozích monopostů odlišuje řadou novinek. Studentům se podařilo odstranit nedostatky předchozích monopostů, i díky lepší aerodynamice zlepšili mnohé jeho jízdní vlastnosti.

Kostru výrobku, šasi, studenti již loni nahradili samonosnou karosérií (tzv. monokokem) z uhlíkových vláken a sendvičové struktury. Tuto technologii používají ke snížení hmotnosti, kterou letos tým zredukoval na 192 kilogramů. Zvýšil se také točivý moment díky upraveným převodovkám, maximální rychlost šplhá k 135 km/h.

Závody o ceny a o prestiž

V letošní sezóně se tým rozhodl zúčastnit dvou závodů na evropské půdě. „Rád bych vzkázal čtenářům, aby nás přijeli v co nejhojnějším počtu podpořit na domácí závody FSCzech, které se konají pro veřejnost 4. a 5. srpna na autodromu v Mostě. Bude to rozhodně potřeba, protože ambice jsou nejvyšší,“ láká fanoušky kapitán týmu Jan Kosina. Ještě předtím změří pražská formule síly s ostatními studentskými monoposty na slavném Euroringu nedaleko Budapeště.

Vůz ještě musí řádně otestovat, závodí se totiž v několika disciplínách a o úspěchu může rozhodovat každý detail v nastavení vozidla. V soutěži hodnotí zrychlení vozidla, jeho energetickou úspornost a jeho vlastnosti v zatáčkách, studenti však mohou získat ocenění i za jednotlivá technická řešení monopostu nebo za finanční plánování výroby. V jedné kategorii mají soutěžící dokonce za úkol sestavit plán, jenž by přesvědčil potenciálního investora k sériové výrobě automobilu.

 

O přípravě s kapitánem týmu Janem Kosinou:

„Na vývoji monopostu se pracuje celý rok. Je dáno pravidly, že se musí monopost rok co rok inovovat. To pro nás znamená začátkem zimního semestru zahájit vývoj a až do jeho konce pracovat na modelech, simulacích a výpočtech. V průběhu zimního zkouškového se rozjíždí výroba, ať už vlastní (laminace, jednodušší díly na soustružení či frézování), či formou spolupráce s firmami na složitějších dílech, buď sponzorsky, nebo standardní cestou. Jakmile je většina dílů dodána, auto se začne skládat a jednotlivé díly se pasují dohromady. Mezitím se ladí elektronika, ať už výkonová či ta řídicí. Ideálně by auto mělo být „ready to go“ koncem května, než začne letní zkouškové. To pak zbývá do prvních závodů měsíc, během kterého se auto vylaďuje a připravuje na technické přejímky a dynamické disciplíny,“ komentuje Kosina.