Nové letecké taxi na elektrický pohon Skai doletí až 640 kilometrů | EkonTech.cz


Nové letecké taxi na elektrický pohon Skai doletí až 640 kilometrů

Technik / Skai taxi
5. 6. 2019 - 18:11

V budoucnu by část přepravy lidí v městských aglomeracích mohly převzít malé letouny na elektrický pohon. Současné baterie k tomu nejsou úplně vhodné. Výrazněji by se mohly prosadit vodíkové palivové články, jaké využívá i vyvíjený elektrický letoun se šesti rotory Skai od společnosti Alaka'i Technologies.

V poslední době jsme svědky velkého boomu projektů malých leteckých taxi, která by měla vozit cestující po velkoměstech a jejich okolí. Obvykle jde o létající stroje na elektrický pohon s vrtulemi, u kterých je naprosto zásadním parametrem jejich dolet, tedy výdrž zdroje elektrické energie, který má takové letecké taxi k dispozici.

V tomto směru by mělo být přeborníkem nové letecké taxi Skai, které vyvíjí americká společnost Alaka'i Technologies se sídlem ve státě Massachusetts. Letoun s kolmým startem a přistáním, nedávno představený veřejnosti, používá jako zdroj energie vodíkové palivové články. Díky těmto článků Skai dopraví až 5 osob do vzdálenosti 640 kilometrů.

Vodík jako pohonná látka nemá příliš dobrou pověst v automobilovém průmyslu, protože jeho používání přináší řadu technických obtíží a rizik. Pokud jde ale o konstrukci letadel na elektrický pohon, tak tam by se vodík podle odborníků mohl stát živou vodou, která přivede technologie leteckých taxi k životu. V dnešní době totiž projekty takových letounů obvykle spoléhají na dobíjitelné lithiové baterie, které nepojmou příliš velké množství energie. To značně omezuje dolet takových strojů a tím pádem i jejich praktickou využitelnost.

Vodíkové palivové články ale mohou během letu poskytnout mnohem více energie, a zároveň je možné je rychle doplnit a opět letoun vyslat na cestu. Technické problémy s vodíkem jako palivem jsou také podle odborníků lépe zvládnutelné u podobných leteckých taxi, která ke svému provozu nevyužívají komplikovanou síť pozemních komunikací.

Elektrický letoun Skai vypadá na pohled dost jednoduše. Připomíná velkou multikoptéru se šesti rotory. A jeho pohyb ve vzduchu také podle všeho bude velmi blízký letu multikoptéry, takže Skai v každém okamžiku potřebuje tah z rotorů, aby se udržel ve vzduchu. Budoucí modely by ale mohly mít k dispozici nějaká křídla, s nimiž by doletěly do ještě větší vzdálenosti.

V současné podobě je Skai pětimístný, včetně jednoho sedadla pro pilota. To naznačuje, že letoun bude spoléhat na lidské řízení, alespoň zpočátku. Podle vyjádření společnosti Alaka'i Technologies ale budou tvůrci letounu usilovat o to, aby byl schopný i autonomního letu.

Pokud jde o bezpečnost, Skai by podle všeho mohl letět, i když by měl dva rotory ze šesti mimo provoz. Když by došlo k totálnímu selhání pohonu, tak by měl zachránit situaci systém „letoun s padákem“ (Airframe Parachute system), který snese celý stroj i s lidmi na dostatečně výkonném padáku. Takový systém by ale měl fungovat až od určité výšky.

Zdroj: New Atlas