Za čtyři roky ve společnosti EmbedIT vystoupal František Ráab na pozici vedoucího dohledového centra a vycestoval do mnoha zemí. Jak vypadá práce na místě, kde den nikdy nekončí?
Jakou pozici ve společnosti EmbedIT v současné době zastáváte a co je její náplní?
Stojím v čele nepřetržitého dohledového centra a současně zastávám procesní roli incident managera. Za úkol mám tedy dohled nad řešením kritických chyb na systémech všech našich poboček a sledování, aby byly vyřešeny v rámci stanovených dohod a posléze správně komunikovány.
Nejen pro tyto účely buduji a řídím týmy, jež monitorují produkční systémy, aby mohly včas reagovat na nečekané události. V práci se věnuji také zkvalitňování procesů, spolupráci s pobočkami a zefektivnění komunikace v rámci divize i mimo ni.
Kam byste se zařadil ve firemní hierarchii? Na kolik podřízených dohlížíte?
Mým přímým nadřízeným je divizní ředitel s odpovědností za všechna IT oddělení v rámci Operations. S vedením třicetičlenného týmu mi pomáhají další čtyři vedoucí směn.
V práci se tedy rozhodně nenudíte. Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Práce v EmbedIT je zajímává tím, že mi každý den umožňuje prožít trochu jinak. Pravidelně absolvuji několik meetingů a telefonátů s interními kolegy. Stěžejní pilíř mé práce však představuje komunikace s odděleními v ostatních zemích, vyhodnocování jednotlivých situací a neustálá výměna informací, kterou považuji pro efektivní fungování za klíčovou.
Na jaké problémy ve své práci narážíte?
V poslední době dokončujeme přípravy na indický svátek Diwali, který je vždy doprovázen výrazným navýšením prodeje, a tudíž i větším zatížením systémů. Všeobecně se díky velmi rychlému růstu businessu zejména v asijských zemích požadavky na IT neustále zvyšují, což pro celou naši společnost představuje velkou výzvu. Operujeme v deseti zemích a šestnácti časových pásmech, každá naše chyba může mít fatální následky.
EmbedIT zajišťuje IT servis pro všechny světové pobočky společností Home Credit a Air bank. Jak se liší pracovní procesy u nás a v zahraničí?
V procesním řízení jsme se zeměmi na jedné lodi. Všichni operujeme s procesy, které vycházejí z ITIL metodologie. Každý člen naší divize musí absolvovat školení a složit certifikační zkoušku ITIL Foundation. Na druhou stranu platí samozřejmě v jednotlivých zemích různá specifika, s kterými je třeba počítat.
Vzpomínám si na situaci, kdy jsme v monitorovacím nástroji zachytili podivný pokles schválených půjček, který nebyl doprovázen žádnou aplikační nebo infrastrukturní chybou. Po rozhovoru se zahraničním kolegou jsem byl ujištěn, že se v dané zemi slaví ramadán a část operátorů zrovna navštívila modlitebnu.
Zajímavostí také je, že Vaše oddělení pracuje 24 hodin denně 365 dní v roce. Jak probíhá komunikace se zahraničními kolegy?
Přepočítávání času do jiných zón se stalo naším každodenním chlebem. Víme, že například do Číny můžeme začít volat zhruba kolem druhé ráno a na druhou stranu do Kansas City ve čtyři odpoledne, kdy se začíná s obchodováním. Při řešení akutních problémů však čas nehraje žádnou roli. I z tohoto důvodu funguje dohledové centrum nepřetržitě.
Do kterých zemí jste měl možnost pracovně vycestovat?
V poslední době pracovních cest přibývá. Základ jakéhokoliv funkčního vztahu spočívá v komunikaci a v našem oboru to platí dvojnásob. Měl jsem možnost navštívit pobočku v Číně, Rusku, Kazachstánu a zrovna minulý týden jsem se vrátil z USA, kde jsme úspěšně nasadili karetní řešení. V listopadu mě čeká indonéská Jakarta a příští rok zbytek našich poboček.
Uvítáte ve Vašem oddělení absolventy vysokých škol? Cílíte na absolventy určitých oborů?
Určitě ano, vždyť většinu členů mého týmu tvoří absolventi a dálkoví studenti. Na pohovorech s oblibou popisuji tuto pozici jako „entrance into the IT world,“ a jestliže má člověk chuť se učit a má potřebný zápal, pak „sky is the limit“.
Aktivně rovněž spolupracujeme s několika vysokými školami. Na jejich půdě přednášíme o naší práci a zároveň se snažíme nabírat studenty na částečný úvazek již za jejich studia. I díky pozitivním zpětným vazbám od studentů věřím, že po státnicích nebudou váhat, kde začít kariéru.
Co by měl absolvent před nástupem do Vaší společnosti umět?
Na našem oddělení se člověk neobejde bez znalosti anglického jazyka, v němž probíhá komunikace v mezinárodních týmech i se zákazníkem. Schopnost anglické komunikace proto prověřujeme během každého pohovoru. Výhodu pak představuje flexibilita, schopnost rychlého učení a orientace v dynamicky se měnícím prostředí.
Čím je práce u vás jiná?
Lidé zde mají velkou šanci růst v hierarchii společnosti, kde zúročí své postupně nabyté znalosti a zkušenosti. Noví zaměstnanci při nástupu dostanou služební telefon a laptop, práce v centru Brna pro nás všechny skýtá řadu výhod.
Dynamika a různorodost našich úkolů oproti práci v jiných firmách představuje unikát, stejně jako možnost vést týmy, které z Brna dohlížejí na systémy téměř po celém světě. Být součástí tohoto procesu je jedním z důvodů, proč jsem se stal leaderem a proč mě má práce naplňuje a baví.
Pro více informací se podívejte na: https://www.embedit.cz/Career