Letoun Solar Impulse 2 jako první letadlo na světě poháněné sluneční energií obletěl zeměkouli. Ve vzduchu strávil celkem 500 hodin čistého času. S mezipřistáními cesta trvala rok a čtvrt.
Cesta kolem zeměkoule začala pro Solar Impulse 2 v březnu minulého roku, kdy letadlo vzlétlo z Abu Dhabi. Na stejném místě poté přistálo na konci července 2016. Trvalo tedy 16 měsíců, než letoun cestu dlouhou více než 40 tisíc kilometrů zvládl. Celkově letadlo absolvovalo 16 mezipřistání, přičemž hned 7 z nich na půdě Spojených států. Solar Impulse 2 postupně vzlétl z území devíti států a čtyř světových kontinentů. Nejblíže naším hranicím byl při zastávce ve španělské Seville, jediném městě starého kontinentu, kde letoun přistál.
První úspěchy
Projekt Solar Impulse založil v roce 2003 slavný letecký rekordman a psychiatr v jedné osobě Bertrand Piccard. Byl to právě on, kdo zvládl bez přestávky jako první člověk obletět celou planetu balónem. Součástí projektu Solar Impulse a jeho druhým pilotem je i podnikatel švýcarského původu André Borschberg a vše si pod svá křídla vzala polytechnika v Lausanne. Cílem veškerého snažení je propagace solární energie.
Prvním úspěchem projektu byl přelet předchozího prototypu HB – SIA z východního na západní pobřeží Spojených států amerických. K tomu došlo v roce 2013, tedy jen 4 roky poté, co HB – SIA zvládl první přízemní let dlouhý 350 metrů ve švýcarském Dübendorfu.
Druhý letoun Solar Impulse 2, neboli HB – SIB se začal připravovat v roce 2011. Původně měl být hotový již v roce 2013 a další rok měl za cíl obletět celou planetu. V roce 2012 však došlo k potížím, když během testů tuhosti selhalo hlavní křídlo letounu. Kvůli tomu se cesta musela posunout. Od začátku příprav do úspěšného přistání v Abu Dhabi tak uplynulo 5 let.
Rekordman Solar Impulse 2
K tomu, aby celá mise byla úspěšná, museli autoři projektu překonat hned 19 leteckých rekordů. Jedním z nejvýraznějších je primát v nejdelším nepřerušovaném letu, který překonal Borchsberg, když letěl z Nagoje v Japonsku na Havaj. Cesta trvala 118 hodin. Vzhledem k omezenosti pohybu v kabince letounu a také k faktu, že pilot mohl v letadle spát vždy jen po 20 minutách, je to úctyhodný výkon. Aby celý let Borchsberg vydržel, musel si nasazovat kyslíkovou masku.
Solar Impulse 2 při snaze dosáhnout cíle bojoval s řadou problémů. Prvotní záměr projektu počítal s tím, že celý let bude trvat jen 25 dní čistého času a vše se stihne během pěti měsíců. Problémem nebyla jen nepřízeň počasí, ale zejména technické potíže. Letadlo kvůli problémům s baterií muselo 10 měsíců zůstat na zemi.
Letadlo lehčí než auto
Rozpětí křídel letounu je 72 metrů, což je více, než jakým disponuje Boeing 747. Zajímavostí je, že váží pouhých 2,3 tuny, na letadlo až neuvěřitelné číslo. Hmotnost Solar Impulse 2 je tak menší než u některých automobilů. HB – SIB disponuje čtyřmi motory a jeho výkon je 70 koní. Na povrchu letounu je více než 17 tisíc fotovoltaických článků, které pomocí lithiových baterií dodávají motorům energii. Přes den je největší rychlost letounu 140 kilometrů v hodině. V noci maximální rychlost klesá o 50 km/h. To proto, že kvůli úspoře energie letadlo v noci sestupuje do letové hladiny kolem 1500 metrů nad mořem.
Pro pilota není let moc příjemným zážitkem. Bertrand Piccard i André Borschberg museli vždy celý let absolvovat v kabině, jejíž rozměry jsou jen 3,8 m3. Po celou dobu letu tak není možnost se zvednout z křesla. Jediným zpříjemněním cesty může být rozložení křesla, aby vytvořilo lůžko. Zrovna komfortní není ani toaleta, jelikož tu má pilot přímo pod sebou v kabince.
Projekt tímto nekončí
Piccard se po dokončení projektu nechal slyšet, že s kolegy ve snažení hodlají pokračovat. Uvažuje dokonce o založení instituce, jež by sloužila jako poradní orgán pro vlády. Mimo to chtějí Piccard a spol. hledat další možné využití ekologicky čisté energie. Ohledně letadel poháněných sluneční energií je Piccard silně pozitivní. „Je to víc než jen pouhý úspěch v dějinách letectví. Solar Impulse se zapsal do historie energie. Věřím, že v příštích deseti letech začnou elektrická letadla pro 50 pasažérů přepravovat lidi na krátké a středně dlouhé vzdálenosti," prozradil svoji predikci ihned poté, co se svým letounem přistál v Abu Dhabi.
Zdroj foto: www.solarimpulse.com