První solarní panely začínají nahrazovat v USA asfalt. Část Route 66 se změní v chytrou silnici | EkonTech.cz


První solarní panely začínají nahrazovat v USA asfalt. Část Route 66 se změní v chytrou silnici

Technik / Chytré silnice / solar roadways
30. 6. 2016 - 10:29

Solární panely začínají v USA pokrývat první silnice a nahrazovat asfalt. Projekt Solar Roadways, na nějž se v crowdfundingové kampani vybralo přibližně 53 milionů korun a podpořila ho i vláda, se dostává do praktické fáze.

Rok se s rokem sešel a silnice pokryté solárními panely místo asfaltem se začínají objevovat na prvních místech ve Spojených státech. Od ukončení crowdfundingové kampaně, díky níž se manželům Brusaowým podařilo vybrat v přepočtu přibližně 53 milionů korun, uběhly dva roky.

Missourské ministerstvo dopravy položí panely Solar Roadways na část slavné silnice 66 u města Conway. Položení panelů je součástí projektu "Silnice zítřka", který počítá s využitím internetu věcí nebo řízení jízdy kamionů v řadě těsně za sebou, čímž se ušetří díky nižšímu odporu vzduchu na palivu.

A jak silnice ze solárních panelů fungují? Panely lze díky zabudovaným mikroprocesorům a LED diodám snadno programovat. Pokud dojde na „chytré“ silnici k nehodě, pohybuje se po ní opilý řidič, nebo přechází zvěř, „chytrá“ silnice tato nebezpečí na svém povrchu rozpozná a včas řidiče upozorní. Dále již nebude potřeba odhrnovat sníh, neboť na panelech roztaje. Na vývoj projektu kromě peněz z crowdfundingu poskytla dva granty vláda a dostal se do zájmu Googlu i NASA.

Povrch každého panelu tvoří tři části. První vrstva je z tvrdého recyklovaného skla se solárními články, světelnými diodami a vrstvou, jež je podobná té, kterou mají automobily na zadním skle a díky níž se na panelech v zimě neudrží sníh. Vrchní povrch panelu je upraven tak, že pneumatiky automobilu pevně přilnou k silnici. Dle tvrzení na oficiálních stránkách uspěly panely při všech testech. Z toho lze vyvodit, že panely vydržely i test s více než 36 tunovým automobilem, který na 18 metrové části „chytré“ silnice najezdil 483 tisíc kilometrů.

Trochu drahý Spaß?

Druhou část tvoří vrstva s mikroprocesory, která umožňuje programování silnice. Poslední vrstva pak rozvádí elektřinu, kterou budou moci odebírat nejen elektromobily, nýbrž i připojené domy. Dále zde budou umístěny i kabely rozvádějící elektřinu nebo telefonní kabely. Na základě požadavku federálního úřadu spravujícího silnice, budou pod panely zabudovány i rezervoáry pro zachycování dešťové vody, která je v USA zdrojem přes 50% znečištění vodních toků. Dalším přínosem tak je, že voda zde bude zbavována nečistot. Emise skleníkových plynů se tak sníží díky uzavření množství elektráren a nahrazení asfaltu, při jehož výrobě jdou do ovzduší velká množství emisí.

 "Polovina lidí nás má za génie, druhá za blázny," říká Scott Brusaw pro Der Spiegel, elektroinženýr, jenž společně se svou ženou stojí za celým projektem. Často jsou mu kladeny otázky nejen na technickou proveditelnost, ale především na náklady celého projektu. Kritici především cílí na náklady nahrazení asfaltu a výroby samotných panelů.

Podle propočtů je cena za čtvereční stopu (asi 0,93 metru)70 dolarů, což je přibližně desetkrát více než stejná plocha asfaltu. Mnozí se proto ptají, proč nahrazovat stávající silnice tak draze, když by se náklady počítaly v řádech bilionů dolarů. Dle kritiků je tak celý projekt neekonomický a nesmyslný.

Foto: Facebook Solar Roadways