Dnešní letouny a další zařízení, ať už vojenská či civilní, používají vybavení, které je bohužel zranitelné hackerskými útoky. Útočníci by mohli posádce znepříjemnit let nebo dokonce způsobit fatální nehodu. Bránit by tomu měl nový systém CADS, který bude sledovat chování dat na sběrnicích ohrožených počítačových systémů.
Piloti vojenských letounů a vrtulníků, posádky lodí a ponorek, stejně jako operátoři dronů a dalších zbraňových systémů, dnes musejí počítat s tím, že se jejich technika stane cílem kybernetického útoku.
Společnost Raytheon ve spolupráci s americkou armádou připravuje nový antihackerský systém, jehož úkolem bude monitorovat provoz vojenských a civilních letounů, a také dalších zařízení a systémů. Bude hlídat, jestli se palubní počítač nestal cílem kybernetického útoku. Cyber Anomaly Detection System, čili CADS je navržený pro sledování datových sběrnic, které používá například celá řada bojových letounů amerických ozbrojených sil i NATO, jako jsou F-15 Eagle, F-35 Joint Strike Fighter anebo B-2A Spirit. Systém CADS by měl varovat piloty letounů a operátor dronů, že jejich zařízení bylo napadeno hackery, kteří by mohli ovlivnit probíhající akci.
Klíčovým zranitelným prvkem amerických vojenských letounů a zařízení jsou sériové sběrnice ve vojenském standardu MIL-STD-1553. Sběrnice zajišťují přenos dat mezi jednotlivými součástmi počítačového systému. Je to také místo, kde do systému vstupují data z vnějších senzorů a přijímačů, jako jsou radary nebo GPS antény.
Stejně jako organismy v biologické evoluci, tak i americká armáda v evoluci svých zařízení využívá osvědčené systémy znovu a znovu, i když mohou být dost staré. Standard sběrnice MIL-STD-1553 byl poprvé použit v roce 1973. Přesto se dnes nachází v prakticky všech amerických vojenských letounech, v několika typech civilních letadel, v amerických tancích M1A2 Abrams, a dokonce i na Mezinárodní vesmírné stanici.
Jak přiznává společnost Raytheon, standard MIL-STD-1553 vznikl ještě předtím, než hackeři a kybernetické útoky začali být seriózním problémem. Co je ještě horší, tyto sběrnice doposud nebyly upgradovány pro zlepšení jejich odolnosti vůči kybernetickým útokům. Hackeři teď mají teoreticky možnost prostřednictvím MIL-STD-1553 ovládnout letoun nebo mu významně uškodit, například s využitím hacknutých přístrojů posádky či pozemní obsluhy nebo i při výměně součástek vybavení letounu. Napadený letoun může hlásit problémy, které ve skutečnosti nemá, může přijít o některé přístroje či zbraňové systémy a v nejhorším případě by mohlo dojít i k fatální havárii.
Připravovaný systém CADS by měl takovým scénářům zabránit. Bude sledovat chování dat na sběrnicích standardu MIL-STD-1553 a v případě jakéhokoliv podezření ihned upozorní piloty či pozemní operátory. Ti pak mohou zvážit, nakolik je situaci kritická, a zachovat se podle toho.
Zdroj: Defense One