Minulý rok se stala důležitá událost, která otřásla technologickým světem – autonomní vůz poprvé usmrtil člověka. Stalo se to společnosti Uber, která testovala vlastní autonomní systém nainstalovaný ve voze Volvo XC90 a za volantem byl lidský řidič.
Událost se stala v noci a do vozovky nečekaně vběhla žena s kolem, kterou včas nedetekovaly žádné bezpečnostní a bohužel ani lidský řidič, který si v té době hrál s mobilním telefonem, protože auto proste řídilo samo. Otázka samozřejmě byla, jestli srážce bylo možné zabránit a kdo je na vině.
Systém autonomního řízení od Uberu není tak pokročilý jako ten například od Waymo (Alphabet) nebo Tesly a tato událost se tak dala jednou očekávat. Autonomní systémy jsou stále ve vývoji a vzhledem k tomu, že už najely miliony kilometrů, jedná se o nesrovnatelně lepší výsledek, než když řídí člověk. Autonomní systémy nikdy nebudou dokonalé, ale pravděpodobnost nehody se díky nim bude neustále snižovat.
Americká prokurátorka, která dostala případ Uberu na starost, nakonec téměř po roce rozhodla o tom, že Uber jako společnost nebude obviněný, to však nezahrnuje samotnou řidičku, která měla provádět kontrolní činnost a zasáhnout právě v takových případech.
I to je jeden z důvodů, proč se společnosti vyvíjející autonomní systémy snaží přenést odpovědnost na řidiče a u jakýchkoli pomocných systémů uvádí, že řidič musí být stále bdělý a kontrolovat dění kolem vozidla.
Zcela autonomní systémy zatím nejsou v plném provozu, ale u nich se počítá s novou formou pojištění, které by takové nehody případně řešily. Také se řeší legislativní změny, které budou zahrnovat nové zákony právě pro takové případy.