Umělou inteligenci čeká další výzva: bude schopná postavit se hráčům StarCraft II? | EkonTech.cz


Umělou inteligenci čeká další výzva: bude schopná postavit se hráčům StarCraft II?

Technik
24. 3. 2017 - 18:10

Společnost DeepMind oznámila spolupráci s Blizzard Entertainment. Otevírají se tak nové možnosti programu, který porazil nejlepšího hráče světa ve hře GO. Práce na obou stranách bude mnoho. Cílem je, aby umělá inteligence konkurovala a porážela profesionální hráče StarCraft II.

 

V dubnovém čísle jsme vás informovali o firmě DeepMind zabývající se umělou inteligencí. Mladý startup má nakročeno velmi vysoko, o čemž svědčí i fakt, že ho za 500 milionů dolarů odkoupila společnost Google. Konkrétně šlo o prodej programu AlphaGo, který vůbec poprvé porazil nejlepšího hráče světa ve hře GO. GO je velmi stará desková hra, která má možností kombinací tahů více, než je atomů ve vesmíru. Nyní si DeepMind předsevzala ještě daleko složitější úkol - porážet profesionální hráče ve hře StarCraft II.  

Hry učí umělou inteligenci

DeepMind je na vědecké misi posunout hranice umělé inteligence. Chceme vyvíjet programy, které se naučí vyřešit jakýkoliv složitý problém, aniž bychom jim říkali jak. Perfektním prostředím pro dosažení těchto výsledků jsou počítačové hry. Ty nám umožnují vyvíjet a testovat chytřejší a pružnější algoritmy umělé inteligence rychle a efektivně. Taktéž poskytují okamžitou zpětnou vazbu skrze skóre, kterého ve hře dosahují,“ vysvětlují vývojáři DeepMind na svém blogu. Umělá inteligence, kterou DeepMind ve hrách vyvíjí, bude jednou sloužit i lidem a jejich reálným problémům.

Proč zrovna StarCraft?

StarCraft je realtimová strategická bojová hra, která slaví téměř 20 let existence. Autoři se nikdy nebáli experimentovat a stále přichází s něčím novým, proto je to jedna z nejúspěšnějších a nejprodávanějších herních sérií. Stála u zrodu strategických her a díky ní také vzniklo profesionální hraní. Její druhý díl se ve světě pořád těší velké oblibě. Úkolem celého projektu je vyvinout program, který bude schopný konkurovat a porážet lidské hráče. „Program, který bude StarCraft hrát, bude muset umět efektivně využít paměť, plánovat hru na dlouhou dobu dopředu a mít schopnost tyto plány přizpůsobovat s příchodem nových informací. Počítače jsou schopné extrémně rychlého ovládání, ale to nemusí nutně prokázat inteligenci, “ vysvětluje DeepMind na svém blogu. Hra StarCraft je mnohadimenzionální prostor, ve kterém se děje velké množství akcí, které jsou daleko reálnější než v případě deskové hry GO. U té šlo jen o rozšiřování základny v jednotlivých kolech, která mohla trvat i dlouhou dobu. StarCraft je realtimová hra a program proto bude muset pracovat hierarchicky a daleko rychleji. Je třeba koordinovat kliknutí myši, sledování monitoru a všech přicházejících informací.

Dlouhá cesta

Oznámení o spolupráci přišlo v listopadu 2016 a na plné obrátky se spouští v prvním čtvrtletí tohoto roku. Vývojáři Blizzard začali pracovat na speciální modifikaci umožňující lépe monitorovat a rozšiřovat umělou inteligenci. Mezi ně se řadí i komplexní herní scénáře, které vyžadují od DeepMind flexibilní přemýšlení. Vývojáři DeepMind tak začali pracovat na rozhraních, která budou generovat zjednodušené RGB obrazce jednotlivých informací ze hry (typ bojujících jednotek, zdraví, viditelnost pro ostatní hráče, příslušnost k určité frakci a další údaje). Cesta, kterou vývoj programu musí projít, než začne opravdu fungovat a bude moci konkurovat lidským hráčům, však bude dlouhá.