To, že se startupům v České republice daří, potvrzuje i čerstvě zveřejněná obchodní transakce mezi americkým obrem GoDaddy a česko-slovenskou firmou M.dot. Po úspěchu společnosti Cognitive Security, kterou pohltila firma Cisco, je to další významný úspěch českého startupu.
Dobrý nápad M.dot
Čím vlastně tato malá česká firma zabodovala? M.dot je čistě mobilní aplikace, která umožní malým společnostem si velmi rychle a jednoduše vytvořit vlastní mobilní internetovou prezentaci a hlavně ji také pomocí mobilu spravovat. Důležitou vlastností aplikace je, že není uzavřena do sebe, ale umožňuje mobilní web propojit s dalšími službami, jako jsou Google Maps, Foursquare a mnohé další. Menší společnosti nebo podnikatelé tak mohou jednoduše z chytrého mobilu spravovat svou přítomnost na internetu.
Budoucnost je mobilní
Filozofie firmy M.dot spočívá v jasné premise. „V budoucnu se většina věcí bude odehrávat na mobilech. Primární webová stránka už nebude ta klasická, ale mobilní,“ řekl pro server E15.cz spoluzakladatel a designér M.dot Dominik Balogh. Trend mobilních zařízení skutečně posiluje. Dokonce ve vyspělém světě řada zemí už počítače přeskakuje a první zařízení, kterým se člověk na internet připojí, je mobil. S tím ruku v ruce přichází poptávka po kvalitních aplikacích a internetových prezentacích, které jdou z mobilních zařízení nejen prohlížet, ale i utvářet a spravovat.
Dobrý nápad za 15 milionů dolarů?
Právě příklad M.dot ukazuje, jak je důležité správně chytit moderní trend, přidat se k němu a prodat nápad, který bude úspěšný. To, že bude projekt úspěšný, naznačoval už úspěch mladých podnikatelů v legendárním Silicon Valley, kde po své prezentaci získali od amerických investorů 700 tisíc dolarů. O tom, že se investice donátorům vyplatila, svědčí i cena obchodu. Ta sice není veřejná, ale leccos již prosáklo. Na serveru TechCrunch se objevila částka pohybující se kolem patnácti milionů dolarů (280 milionů korun).
Co bude s M.dot dál?
Pro česko-slovenské duo je tento obchod zajímavý především finančními vyhlídkami. GoDaddy je totiž obr s majetkem přesahujícím miliardu dolarů. Zajímavostí je, že tato americká firma je čistě soukromá záležitost, avšak vypadá to, že se vstupu na burzu nakonec neubrání. A právě vstup na burzu by mohl velmi vylepšit cenu budoucích akcií. Nyní se celý tým M.dot přesune do nových prostor v Silicon Valley, patřící přímo firmě GoDaddy. Původní vývojářský tým hodlá nový vlastník rozšířit o další odborníky, ale hlavní slovo přenechá oběma zakladatelům. Jejich úkol je napohled jednoduchý – pokračovat ve vývoji úspěšné aplikace.
Balíčky pro domény
I značka M.dot zůstane zachována a bude se pracovat na jejím zviditelnění a zkvalitnění. Záleží také na strategii, kterou GoDaddy zvolí - je potřeba pro nový produkt zvolit dobrý obchodní model. Je velmi pravděpodobné, že Američané budou M.dot nabízet v balíčku pro své klienty, kteří u této společnosti mají registrovanou doménu. A to není malé číslo. Podle posledních informací spravuje GoDaddy 54 milionů domén od 11 milionů zákazníků. Právě vedle hostingu firma nabízí i tvorbu a správu webů a uvědomuje si i důležitost mobilní verze těchto produktů.
Lákavý prodej vyhrál
Mladé duo původně do Silicon Valley nepřijíždělo za investicemi a kvůli prodeji firmy. M.dot byl nějakou dobu dotovaný z dřívějšího zakázkového vývoje, krátce po příletu do Států ale přišla první investiční nabídka. Při podzimním rozhovoru spoluzakladatelé tvrdili, že chtějí produkt dále rozvíjet tak, aby získal na větší hodnotě a bylo možné získat ještě větší investici za menší podíl. Nakonec ale došlo na evidentně lákavý prodej. Ve světovém technologickém megacentru mladý tým získal především kvalitní mentory, kterých je bohužel v našich vodách málo.