Japonský gumárenský konglomerát vyvinul pneumatiky, které není potřeba napouštět vzduchem, Michelin zapojuje do světa pneumatik technologii 3D tisku. Boj gumárenských gigantů o vůdčí pozici nad vývojem světového trhu začíná.
Skotský vynálezce pneumatiky John Boyd Dunlop by si na konci devatenáctého století jistě nedovedl představit, jaké inovace do dnešní doby vývoj gumových plášťů čeká. Svojí konstrukcí mají stále blíže k dokonalosti, to společné jim ale stále zůstává: bývají plněny vzduchem.
Bicykl bez pumpičky
Alternativu zcela oproštěnou od vzduchové výplně konkurující běžným pneumatikám se pokusilo vynaleznout již několik výrobců plášťů, koncept od světové jedničky Bridgestone však v sobě skrývá tolik inovací, že jej můžeme směle nazvat za přelomový.
Klasické pneumatiky nahrazují kola s paprsčitě uspořádanými plastovými obručemi, „Air Free Concept“ využívá k výrobě radiálních paprsků materiál na bázi pryskyřice. Nezdolnost kolu dodávají rovněž ostatní části zhotovené z kaučukových směsí. Výrobce na tomto principu zvládne vyrobit hned několik druhů pneumatik a směle si předsevzal uvést nové pneumatiky na trh do dvou let. Koncept cílí především na cyklisty, uplatnit se však může i v automobilovém průmyslu.
Inteligentní pneumatiky
Kromě Bridgestone se tento trend snažil změnit i francouzský konkurent Michelin. Aktuálně přichází s pneumatikou, v níž by byl vzduch nahrazen promyšlenou voštinovou strukturou. Výrobce pneumatik se prý nechal inspirovat přírodou, vrstva však také svou konstrukcí nápadně připomíná včelí plástve.
Na quebecké konferenci Movin'On se firma nebála zajít se svými vizemi ještě dál. Představila například přezouvání letních a zimních kol pomocí 3D tisku (video pod článkem), budoucí pneumatiky by podle výrobce měla v budoucnu tvořit pouze jediná biologicky rozložitelná část. „Jedná se o kombinaci kola a pneumatiky bez vzduchu, o dlouhodobý koncept představující konkrétní podobu systému řešení pro budoucí trvale udržitelnou mobilitu,“ tvrdí viceprezident společnosti Terry Gettys. Zmiňuje se také o propojení palubních počítačů s gumami, v horizontu několika let bychom se z displeje mohli dozvědět například vše o jejich opotřebení.
Můžete se podívat i na video o budoucnosti přezouvání pneumatik!