Věnujte pozornost gumám | EkonTech.cz


Věnujte pozornost gumám

Technik / pneu / pneumatika
16. 4. 2013 - 17:52

Nebudu psát o prevenci při sexu, ale o prevenci na silnici. Většina řidičů si neuvědomuje, že pneumatika je jediná věc, která drží auto na silnici. A stejně jako každá jiná věc, má svoje technické limity, které nejsou zveřejněny jen kvůli vyšší prodejnosti, nýbrž kvůli vašemu bezpečí.

pneu

Zkuste si představit život z pohledu pneumatiky. Vyrobí vás z ropy v Číně, naloží do náklaďáku a hodí do skladu. Chvíli tam ležíte, pak si vás koupí starší pán v Superbu a budete mu sloužit. V servisu sundají z kol vaše předchůdce, namažou vás vazelínou a velkým zlým strojem u zdi vecpou silou do ráfku. Vrazí do vás ventilek a skrz něj dovnitř natlačí vzduch o tlaku dvou atmosfér. Pěti maticemi připevní ráfek na nápravu a jdete na zem, držíte čtvrtinu auta. To je půl tuny v případě Superbu. A hurá do špíny a bláta, skrz štěrk a obrubníky. V zimě, v horku, na sněhu, na ledě, pneumatika nikdy nemá pokoj. I když nikam nejede, tak pořád drží čtvrt tuny. Ten kus gumy, vyrobený v Číně, nafouknutý vzduchem a vměstnán do ráfku, na tom to všechno sedí. Doslova. Koneckonců, celé auto by se dalo zpochybnit. Sedáte do stroje, ve kterém úmyslně několiksetkrát za vteřinu vybuchuje v motoru směs benzinu se vzduchem. Motor je přidělán na kastli a dává skrz ozubená kola sílu na nápravy. Na nich jsou kola, která na stlačeném vzduchu, obaleném gumou, drží celé auto na vozovce. Nezní to moc důvěryhodně, ale musíme tomu věřit, druhá možnost je tramvajenka.

Snad jsem již dostatečně vysvětlil, že pneumatiky jsou jedna z mnoha věcí, které rozhodují svou funkčností o vašem životě. Už z tohoto důvodu bych jim věnoval aspoň trochu pozornosti. Pár minut vás jednou za čas nezabije. Nevěnování onoho času možná ano.

Tip první, kontrolujte tlak. Natlakovaná pneumatika, šťastná pneumatika. Ideální čas na to je u pumpy, když tankujete. Stejně jenom koukáte na stojan a sledujete čísla, využijte ten čas smysluplněji. Uvědomte si, že vzduch s měnící teplotou mění svůj objem. Když nafouknete kola v létě při 25 stupních, za mrazu bude tlak nižší. Z autoškoly už známe, jak se ničí podhuštěná pneumatika, přehuštěná je na tom podobně. S podhuštěnou pneumatikou navíc můžete kontrolou tlaku zjistit únik vzduchu kolem hřebíku, na silnicích se toho válí spousty a kolikrát ani nepoznáte, že máte v gumě díru. Správný tlak naleznete na víčku nádrže, nebo na sloupku u dveří. Pokud jsou pneu špatně sjeté a tlak je v pořádku, opravte geometrii auta a příště nejezděte přes Grand Canyon, nerovnosti nedělají geometrii dobře.

Babská rada číslo dvě, nesnažte se vymáčknout z pneumatiky co nejvíc. Její životnost je omezená a s přibývajícím věkem ztrácí svoje schopnosti adheze, zvláště zimní pneu. Při běžné jízdě to nepoznáte, projeví se to v limitních situacích pneumatiky. Najednou tu zatáčku už neprojedete tak rychle, guma už nepřenese sílu na vozovku. U vzorku pneu to je snad jasné, nejsme piloti F1 a závodní slicky patří na jiná auta. S každým ubytým milimetrem vzorku se zvyšuje hrozba aquaplaningu. Sečteno podtrženo, 180 km/h na dálnici za deště není dobrý nápad.

Kupujte pneumatiky ověřených výrobců. Nechci podceňovat malovýrobu, ale radši si koupím něco ověřeného, když už na to sázím život. Firma Lojza & Pepik bude kvalitativně jinde, než velkovýroba, která valí tisíce pneumatik denně z drahých mašin, přímo na to stavěných. Jak se orientovat ve výběru? Je to vlastně docela jednoduché. Na první pohled to vypadá, že kód na pneu obsahuje i informaci o datu narození vaší prababičky z třetího kolene, čert aby se v tom vyznal. Na pohled druhý se ukáže systém, který poví maximum o tom konkrétním kousku. Příklad: Dunlop SP Sport 3000A 225/45 R17 94 V XL Letní. První část značí výrobce a model pneu; číslo 225 udává šířku v mm; 45 je výška boku pneumatiky v procentech podle šířky (225*0,45); R je typ konstrukce pneu (radiální); 17 je průměr disku v palcích; 94 je nosnostní index (50-124), určuje podle tabulky maximální zátěž na pneu v maximální rychlosti, v případě čísla 94 to je 670 kg; V je rychlostní index, určuje rychlost, kterou pneu vydrží po 10 minut, aniž by vzniklo nebezpečí, opět dle tabulky, V=240km/h; XL znamená extra load, pneu má vyšší index nosnosti; DOT kód udávající datum výroby a číslo pneu, první dvě čísla jsou týden a další dvě rok výroby (1305 – 13. týden 2005). Dále se můžete setkat s označením A/S – celoroční, TL – tubeless (bezdušová), HP – high performance (vyšší výkon) a další klikyháky, popisující vlastnosti pneu, vše je dohledatelné na stránkách e-shopů.

A hlavně s rozumem. Zbytečné gumování na místě vám zvedne ego, ale sníží adhezi, přejíždění obrubníků může poškodit konstrukci pneu a to nechcete zjistit na dálnici ve vysoké rychlosti. Dále platí to, co by si každý už domyslel. Občas je umyjte od bahna, hlavně před uskladněním, kvůli soli a štěrku; neskladujte na slunci, kvůli UV paprskům, ty jim nedělají dobře. Prostě jezděte s vědomím, že jedete po gumě plné vzduchu. Už to vám dodá respekt.