Silnice vyrobené z recyklovaného plastu jako budoucnost dopravy | EkonTech.cz


Silnice vyrobené z recyklovaného plastu jako budoucnost dopravy

Technik
5. 6. 2018 - 9:38

Do roku 2025 budou muset Češi podle nového nařízení Evropské komise třídit 90 % plastových lahví, plán na jejich využití však chybí. K řešení problému by mohl přispět koncept silnic vyrobených z bloků plastového odpadu, jejichž výměna navíc nezabere více než jeden den.

Nápad se zrodil již před několika lety v Holandsku, až nyní se však blíží své realizaci. Inovativní firma v současnosti sestavuje plastovou cyklostezku pro testování fyzikálních vlastností použitého materiálu, zkušební fáze se má však brzy překlenout v projektování reálných staveb. Nizozemci si přitom na plastové stavby zvykli, především v druhém největším městě země tulipánů, v Rotterdamu, stačila radnice vystavit již několik plastových mostů. Všechny však dosud slouží pouze cyklistům.

Duté a ekologické

Vyvinuté plastové bloky zaujmou hned několika unikátními specifiky. Díky rozdělení silnice na menší části potrvá oprava silnice v řádu dnů, samotná doba stavby se podle autorů koncepce zkrátí o 70 %. Bloky jsou duté, pod vozovkou se tak může ukládat voda při trvalém dešti nebo vinout síť kabelů a kanalizačních rour. Nápad počítá také s budoucím osázením povrchu bloků panely pro samonabíjecí elektrovozidla nebo senzory pro bezpečnější jízdu.

Materiál pokrývající vozovku odolá teplotám od mínus 40 do plus 80 stupňů Celsia, po jejich instalaci by tak odpadly letní problémy s roztékajícím se asfaltem. Autoři svůj výzkum dále plánují zaměřit na chování silničního plastu v zimních měsících. Ve hře zůstává také přimíchávání speciálních příměsí z nepolymerních materiálů, silnice by však tímto krokem přestala být plně recyklovatelná. Samotný materiál navíc lze vyrobit z již recyklovaných plastů, vydrží přitom až třikrát déle než klasický asfalt.

Plasty jako materiály budoucnosti

Přestože by se podobné plány mohly zdát až příliš vizionářské, plastové materiály se ke stavbám silnic používají již dnes. Proslulost získala například ulice Jambulingam v indické Čennaji. V sedmimilionové metropoli, kterou často sužují povodně a prudké deště, byla totiž jako první ošetřena speciálním polymerním nátěrem vyvinutým indickými vědci a zůstává tak jako nová. Levný materiál vyrobený z recyklátu od té doby začaly využívat stavební firmy v mnohých částech Indie i v sousedním Bhútánu.

 

Foto: https://www.plasticroad.eu/en/