Všichni se shodneme, že je více než nepříjemné, když se vybije telefon. A co kdyby se nikdy nevybil? Co kdyby měl soběstačnou baterii, která se sama dobíjí? To není scifi, ale budoucnost. Možná.
Dobře, na napájení mobilu to ještě nemá a dlouho mít nebude, ale tato technologie už umí napájet nízko energeticky náročné zařízení. Na Floridě, kousek od Miami, je firma, která se na to specializuje, City Labs, Inc. Jako prvním se jim podařilo vyrobit a licencovat betavoltaickou baterii, která vydrží aspoň 20 let. Klasická baterie se vybije a musí se znovu nabít. Tato sama vyrábí elektrický proud. Uvnitř baterie je tritium, radioaktivní izotop vodíku, který podléhá radioaktivnímu rozpadu, emituje beta záření a elektrony dopadají na rozhraní polovodičové diody, což pak generuje elektrický proud.
Proudu není zrovna mnoho, současné baterie od City Labs dávají 50-350 nanoampér při napětí 0,8V, 1,6V nebo 2,4V. Na napájení mobilu, nebo notebooku nemá šanci, ale dají se využít třeba v senzorech, nízkoenergetických procesorech, ve zdravotnictví jako napájení implantátů, podmořských čidlech, vysílačů bójí, částí vesmírných satelitů atd. Prostě v místech, kde je výměna baterie velmi obtížná/nemožná. Háček je v ceně. Jedna taková baterie vychází na tisíce dolarů. Tritium není úplně levná záležitost a tato technologie je stále experimentální.
Přestože to zní jako scifi, tato technologie se už jednou používala. Před padesáti lety se dělaly betavoltaické články, ale místo tritia používaly promethium. Technologie výroby ještě byla v plenkách a polovodičové materiály nebyly schopné přenášet dostatek energie, tak se to muselo dohánět větší radioaktivitou prvku. A to byl zase problém s odstíněním. Další problém byl s cenou promethia, které se v přírodě téměř nevyskytuje. Po výrobě prvního Li-ion článku bylo jasné, že nemá cenu pokračovat. Až nyní se opět tato technologie probudila. S příchodem modernější technologie a jiného zdroje záření má opět betavoltaika využití.
V listopadu 2010 dostala firma City Labs kontrakt od amerického letectva ve výši téměř milionu dolarů na vývoj baterií pro využití v bojových podmínkách. Letectvo plánuje hlavně využití v počítačích, letadlech, senzorech, radarových systémech a nepilotovaných letadlech. Baterie se totiž ukázaly jako mimořádně odolné v nepříznivých podmínkách. Vydrží při teplotách od -50 do 150 stupňů Celsia a přežijí přetížení až 5g.
Jestli se s tímto typem baterií potkáme v komerčním využití, to ukáže jen čas. S financováním armády spojených států má tento projekt šanci na úspěch. Pokud by se jednou podařilo zvýšit dodávaný proud baterie, aby byla využitelná na každodenní používání v dostupných zařízeních, udělalo by to revoluci. Představte si, že si koupíte jednu baterii a nemusíte dvacet let řešit nabíjení. Už se těším.