Twitter může zlepšit předpovědi budoucích zisků | EkonTech.cz


Twitter může zlepšit předpovědi budoucích zisků

Technik / twitter
3. 9. 2019 - 21:39

Stovky milionů uživatelů Twitteru sdílejí množství rozmanitých vzkazů. Experti je až doposud považovali za pouhý šum, který nemá příliš velkou hodnotu pro finanční analytiky. Jak se ale ukázalo na výzkumu tweetů o leteckých společnostech, komunikaci na Twitteru je možné velmi dobře využít pro předpovědi zisků, zejména pokud jde o negativní tweety a výhled nižších zisků.

Twitter je úspěšná sociální síť a mikroblog, která je založená na sdílení krátkých vzkazů, čili tweetů. Byl založen před 13 lety a letos ho aktivně využívá 321 milionů uživatelů z celého světa. Určitou část z tohoto počtu, asi kolem 15 procent, představují automatické účty, čili twitterboty, které často šíří tweety s úmyslem ovlivnit mínění ostatních uživatelů, ať už z ekonomických nebo politických či vojenských důvodů.

Takové množství uživatelů vytváří svými aktivitami ohromnou spoustu dat, která je možné dále zpracovat a využít k rozmanitým účelům. Výzkumný tým australské Australian National University zjistil, že je možné data z Twitteru použít pro přesnější předpovědi zisku společností v oblasti spotřebního zboží a služeb.

Jejich výsledky jsou v rozporu s tradičním pohledem expertů, podle nichž jsou tweety jen takovým šumem, který nemá pro finanční analytiky žádnou hodnotu. Stanley Choi a jeho kolegové ve své studii použili asi 250 tisíc pozitivně a negativně laděných tweetů. Tyto tweety souvisely s 10 největšími aeroliniemi v severní Americe – Alaska Airlines, American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue, Southwest Airlines, United Airline, Allegiant Air, Hawaiian Airlines, Spirit Airlines a Virgin America.

Choi s kolegy dospěli k závěru, že čím více lidí tweetuje negativně o službách dotyčné letecké společnosti, zpožděních jejích letů, jídle během letu, posádce a zacházení se zavazadly, tím přesnější jsou pak předpovědi analytiků o snížení zisků těchto leteckých společností.

Autoři výzkumu jsou přesvědčeni, že Twitter je až překvapivě dobrý zdroj informací a velmi slušný indikátor budoucího zisku. Čím více tweetů je pro takové analýzy k dispozici, tím jsou pak předpovědi přesnější. Podle dosavadního mínění akademiků by takové informace měly být dost triviální. Když se jich ale nashromáždí dostatečné množství, tak je možné z nich vytěžit cenné údaje.

Choi tvrdí, že klíčovou roli v tomto případě hraje šíření tweetů v reálném čase. Právě díky tomu tweety představují potenciálně cenný nástroj pro finanční analytiky. Jde o to, že tweety přicházejí přímo od zákazníků, jako okamžitá zpětná vazba. Analytici obvykle spoléhají na čerstvé informace a své předpovědi aktualizují každý měsíc. Z jiných veřejných zdrojů dat, než je Twitter, by podobně cenné informace získávali jen těžko.

Zdroj: Australian National University