Vlastníci luxusního zboží jsou pro ostatní méně atraktivní jako přátelé | EkonTech.cz


Vlastníci luxusního zboží jsou pro ostatní méně atraktivní jako přátelé

Vědec / Přátelství
29. 9. 2019 - 14:03

Lidé si obvykle myslí, že luxusní zboží může zajistit společenskou prestiž, obdiv a uznání. Výzkum na řeckých univerzitních studentech ale ukazuje, že to určitě neplatí vždy a za všech okolností. Luxusní značky nebo jejich napodobeniny mohou naopak přispět k tomu, že jejich majitel je ostatními lidmi považovaný za neseriózního a méně atraktivního pro přátelství nebo romantický vztah.

Kdo by nechtěl mít kabelku od Louise Vuittona? Nebo podobně slavné luxusní zboží? Ve skutečnosti je ale na místě obezřetnost. Podle nedávného výzkum řeckých vědců jsou lidé, kteří vlastní luxusní zboží, jako třeba něco od Louis Vuittona, vnímáni jako narcističtí nebo příliš materialističtí. Platí to přitom i pro napodobeniny luxusních značek.

George Baltas z řecké Athens University of Economics and Business a jeho spolupracovníci provedli na toto téma výzkum na své univerzitě. To je sice vždy snazší a pohodlnější, obvykle to ale přináší určité riziko zavádějících výsledků. V tomto případě by mohlo hrát toli to, že univerzitní studenti leckdy nemívají v oblibě luxusní značky.

Badatelé zahrnuli do výzkumu celkem 168 studentů a studentek. Jejich úkolem bylo zhodnotit fiktivní postavu, kterou doprovázel popis jejího života. Do tohoto popisu vědci skryli informaci o tom, že dotyčná osoba kupovala luxusní náprsní tašku od Louise Vuittona nebo napodobeninu této značky anebo náprsní tašku méně luxusní značky, což byla v tomto případě Zara.

Fiktivní osoba, která byla vlastníkem zboží od Louis Vuittona, byla hodnocená jako téměř dvojnásobně více narcisistická, nežli postava, která vlastnila náprsní tašku od Zary. Když šlo o vnímání postav, pokud jde o jejich materialistickou povahu nebo jejich atraktivitu pro přátelství, tak tam rozdíly nebyly tak výrazné.

Výsledky studie ukazují, že lidé, tedy v tomto případě řečtí univerzitní studenti, hodnotí majitele zboží luxusní značky Louis Vuitton jako velmi narcistického a materialistického. Pokud fiktivní osoba vlastnila napodobeninu Louis Vuitton, tak byla vnímaná jako podvodná, a zároveň jen o něco méně narcistická a materialistická.

Vědci, kteří své závěry nedávno prezentovali na výroční konferenci British Academy of Management v Birminghamu, uvedli, že je překvapilo, jak nepopulární se ukázali majitelé zboží luxusní značky. Ať už šlo o Louise Vuittona nebo jeho kopii, majitel takové náprsní tašky byl méně atraktivní a žádoucí jako přítel nebo romantický partner.

Zdroj: British Academy of Management