S větrem o závod a ještě rychleji | EkonTech.cz


S větrem o závod a ještě rychleji

Technik / technika
10. 2. 2013 - 12:30

Jistě nejsem jediný člověk, kterého lákají vysoké rychlosti. Denně se o tom na silnicích přesvědčuji. Nemáte někdy chuť pořádně šlápnout na pedál a jet rychleji a rychleji? A jak vůbec nejrychleji by to šlo?

blackbird

V autě se dá jet kolem 400 km/h. Ne na Pražském okruhu, chce to pořádnou rovinku. První sériově vyráběné auto, které dosáhlo této rychlosti, je Bugatti Veyron 16.4. Ve verzi Super Sport, která disponuje 1200 kobylami, můžete jet až 415 km/h, kde vás zastaví omezovač. Dá se půjčit asi za půl milionu korun na dvanáct hodin. Nekupte to.

Jdeme dál, zapomeňte na hranici 400 km/h. Auta jsou příliš pomalá, vlaky jsou trochu rychlejší. V Japonsku je vlak, který dosáhnul světového rekordu v rychlosti vlaku 581 km/h. Byla to pouze testovací jízda, běžně se s pasažéry jezdí maximálně 500 km/h. Sedí na magnetickém polštáři, odtud je odvozen název technologie, Maglev, magnetická levitace. Samotný vlak má název JR-Maglev, kódové označení MLX01.

Ještě než půjdeme do vzduchu, mrkneme se na solná jezera. Autoví nadšenci tam závodí a testují maximálky. Loni v září padl světový rekord pro nejrychlejší auto na kolech s čtyřválcovým motorem. No, auto… Je to spíš raketa na kolech. Má název Speed Demon. Tvar podřízen aerodynamice, postaven jen pro rekordy. Maximální změřená rychlost je 439,024 mph, asi 706 km/h. Parta lidí, co ho postavila, si troufá na 500 mil za hodinu. Hodně štěstí. Můžete fandit na speeddemon.us.

Maximální rychlost, jaká kdy byla na zemi dosažena je 1227,986 km/h. Stalo se tak v roce 1997 s vozidlem ThrustSSC, opět raketa na kolech. Tentokrát byl použit dvakrát dvouproudový motor ze stíhačky. Celkový výkon 110 000 koní, spotřeba 18 litrů paliva za sekundu. Je to první auto, které pokořilo zvukovou bariéru. Rekord zatím drží, ale už si na něj pár týmů brousí zuby. Projekt Bloodhound SSC se pokusí pokořit světový rekord v autě stavěném na rychlost 1000 mil za hodinu. Do toho by mě nedostali párem volů.

Musíme do vzduchu. Většina z vás už letadlem letěla, tak se podívejme, s čím jste měli tu čest. Třeba takový Boeing 737-800, v Čechách docela rozšířený. Kapacita až 189 pasažérů, spotřeba 3200 litrů paliva za hodinu, dva motory dlouhé dva a půl metru o maximálním tahu 122 kN, cestovní rychlost 828 km/h (0,82 mach). Ve vzduchu se měří rychlost spíše poměrem s rychlostí zvuku. Mach=aktuální rychlost/rychlost zvuku. Takže většina z nás se už pohybovala rychlostí přes 800 km/h.  No vidíte, to není tak špatné.

Mrkneme se na ty naše Gripeny. Celým jménem SAAB JAS-39 Gripen, víceúčelový stíhací letoun. Prázdná hmotnost 5700 kg, motor dvouproudový o tahu 54 kN, s forsáží 80,5 kN. Maximální rychlost 2204 km/h (1,84 mach). K tomu už se běžný civilista nedostane, sem vás nedostanou ani peníze. Leda, že byste si ho koupili. Ale to si připravte 50 milionů dolarů.

Jdeme dále, stále je kam stoupat. Podíváme se do muzea na SR-71 Blackbird. To je americký průzkumný letoun, vyroben již v roce 1966 dosahující maximální rychlosti 3,29 mach, 3500 km/h! Nejrychlejší stíhačka na světě, využívá technologii stealth, je tedy neviditelná pro radary. Přesto, když na ní někdo vystřelil raketu, stačilo jednoduše přidat plyn a uletět jí. Žádný Blackbird nikdy nebyl sestřelen.

A přichází hvězda večera. Experimentální raketový letoun vyvinutý pro NASA s názvem North American X-15 a je držitelem světového rekordu nejvyšší kdy dosažené rychlosti pilotovaného stroje. Pilotoval ho Pete Knight, raketa byla vynesena do vzduchu na bombardéru B-52, a začala trhat rekordy. Maximální rychlost, kterou kdy dosáhla, je 7273 km/h! To už je nepředstavitelné. Naši republiku by přeletěla za čtyři minuty. Největší překvápko na konec, toto není supermoderní hyper ultra stíhačka, co před měsícem opustila továrnu. Poprvé letěla v roce 1959 a nejrychlejší let proběhl v říjnu 1967.

Dalo by se jít dál, ale to bychom už museli do vesmíru. Snad nejvyšší rychlosti dosáhla posádka Apolla 10, když se rychlost vyšplhala na 39 897 km/h. To je 11 km/s, zkuste si to představit. Cesta do školy by mi trvala 1,5 sekundy…

Komentáře

vichjiri
Vidim dobre, ze tento web nema RSS? :(
Hana Petrikova
Díky za připomínku, na RSS už se pracuje ;) Jsme rádi, že je zájem...

Pro psaní komentářů je nutné se přihlásit.