Když se řekne unikátní letoun, který v historii nějakým způsobem vynikal, asi nejsnáze lze tento titul přiřknout Concordu. Ten byl ale vyřazen již v roce 2003 a od té doby letecká doprava zahrnuje většinou téměř stejné typy letadel s podobnou konstrukcí. To by se ale mohlo v budoucnu změnit, protože společnost Airbus ukázala nový prototyp konstrukce, který sází hlavně na úsporu paliva.
Airbus Maveric („Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls“), jak se tento inovativní koncept označuje, vypadá na první pohled jako nějaký druh rogala. Díky spojeným křídlům dokáže ale létat mnohem úsporněji. Dle počítačových simulací spotřebuje až o pětinu méně paliva než srovnatelné letadlo pro stejný počet lidí.
Vnitřní konstrukce kabiny navíc dovoluje posunout uživatelských zážitek zase o kus dále tak, aby létání bylo příjemnější a pohodlnější. Samotný design je tak odvážný, že někteří inženýři v počátcích návrhu vůbec nevěřili, že by mohl být realizovatelný a efektivní.
Airbus Maveric ale není pouze nějakým nakresleným obrázkem. Z původní skicy se během tří let podařilo vyvinout počítačový trojrozměrný model a postavit i funkční zmenšený model s rozpětím křídel 3 metry, který byl dálkově ovládaný a úspěšně zvládl první testovací lety.
A kdy se dočkáme skutečného velkého letadla vycházejícího z této inovativní konstrukce? To zatím nevím ani sám Airbus.
Foto: Airbus.com