Asistenční systémy v autě – co všechno vás může vytáhnout z problémů | EkonTech.cz


Asistenční systémy v autě – co všechno vás může vytáhnout z problémů

Technik / technika
13. 2. 2013 - 10:27

Většina z nás už má řidičské oprávnění a využívá ho. Pokud jste se s tím už nesetkali, tak dříve nebo později poznáte, že auto občas nejede tam, kam chcete. Ve starších autech se musíte spolehnout na sebe, v novějších na to máte pomoc. Rozsvítí se půlka palubky, auto začne cukat a kuckat, ale srovná se. Většinou. Udělejme si tedy jasno v tom, co vám zachraňuje krk a jak to vlastně funguje.

brzdná dráha

Základní dělení prvků bezpečnosti je na aktivní a pasivní. Aktivní se snaží vyhnout nehodě, pasivní zmírňuje následky (airbagy, pásy, deformační zóny, bezpečnostní čelní skla aj.). Pak je tady další řada vychytávek, které řidiči pomáhají v jízdě, při parkování, nebo jen kvůli pohodlí ulehčují jízdu. Vezměme to od těch aktivních a nejdůležitějších.

ABS (Anti-lock Braking System)

Nejznámější systém, původně navržen a zkonstruován pro letadla, dnes v každém novém automobilu. Jeho funkce je jasná, udržet vozidlo ovladatelné při prudkém brždění. Bez tohoto systému se při zabrzdění kola zablokují a není možné vozidlo ovládat, bez otáčení předních kol nemáte jak udat směr, kam chcete jet. Tento systém automaticky pootáčí kola střídavě s brzděním, ucítíte kopání brzdového pedálu a auto se bude rovnat. Občas je i na škodu, protože prodlužuje brzdnou dráhu (střídavým povolováním brzd se pomaleji snižuje rychlost) a rozdíl pár metrů je někdy zásadní, přesto má větší přínos než nadělá neplechy.

ASR (Anti-Slip Regulation)

Tento systém využívá prvky ABS ke kontrole prokluzu kol v záběru. Indikuje ho kontrolka na palubní desce. Když motor dodá příliš točivého momentu, kola ho nedokáží přenést na silnici a začnou prokluzovat. V ten moment nastupuje ASR a přibrzdí hnací kola, aby se pneumatiky chytly, nebo sníží výkon motoru přiškrcením paliva. To se hodí při rozjezdech, kdy se očekává největší přilnavost pneumatik. Asi s tím příliš neoslníte děvčata, která očekávají oblaky dýmu od gumujících pneumatik, ale rozjedete se nejrychleji a nebudete muset kupovat každý týden nové obutí. Tento systém se dá ve většině aut i vypnout, aby se dalo řádit, radši ho pak ale zapněte.

ESP (Electronic Stability Program)

Kombinace předchozích systémů. Díky ABS ví, jak rychle jede každé kolo, prvky ASR sledují otáčky motoru. Zjistí si, jak je natočen volant a pořád počítá, jestli auto není ve smyku. Když vyhodnotí situaci, že auto nejede, kam má, sníží otáčky motoru a přibrzdí individuálně jednotlivá kola, podle potřeby. Auto se srovná, a jakmile získá kontrolu tak přestane limitovat motor. Opět vypínatelná funkce s indikací na palubce.

EBA (Emergency Brake Assist)

Tento asistent pomáhá s bržděním při krizových situacích. Kontroluje rychlost a intenzitu sešlápnutí brzdového pedálu. Když vyhodnotí, že pedál byl zmáčknut velmi rychle, znamená to krizi a automaticky brzdí na plno. Člověk nedokáže tak rychle sešlápnout pedál a někdo na to nemá ani sílu, aby ho zatlačil na podlahu. Některé typy těchto systémů kontrolují i jak rychle byl puštěn akcelerátor a patřičně se pak zachovají. Další možností tohoto systému je radar měřící vzdálenost od blížících se aut, který dává signál k okamžitému brždění, když už se nedá kolizi vyhnout. Podle testů dokáže tento systém zkrátit brzdnou dráhu až o 21 metrů při brzdění z 200 km/h. Evropská komise usoudila, že od roku 2009 bude tento systém standard ve všech nových vozech prodávaných v Evropě.

EBD (Electronic brakeforce distribution)

Další pomocný systém na brždění. Vždy spolupracuje s ABS. Jeho práce začíná při sešlápnutí brzdy. Okamžitě začne počítat a balancovat s brzdnou silou ze zadních na přední brzdy, aby využily maximální přilnavost pneumatik. V první moment využívá více zadní brzdy, pak se většina váhy přenese na přední nápravu, a proto tam směřuje i více brzdné síly, aby se kola na zadní odlehčené nápravě nezablokovala.

Dále tu máme spoustu dalších systémů, které sice taky zapadají do prvků aktivní bezpečnosti, ale nejsou zásadní pro bezpečnost posádky. Do této kategorie zapadá třeba adaptivní tempomat (udržuje rychlost, dokud neuvidí v cestě překážku a následně rychlost sníží), senzory na autě včetně indikace auta v mrtvém úhlu, kontrola pozornosti řidiče (sleduje rychlost mrkání obou očí a reakce řidiče, při nebezpečí mikrospánku upozorní signálem), pomocník při rozjezdu do kopce (systém zjistí, že auto stojí do kopce a v momentě kdy se pustí brzdový pedál tak na pár vteřin ještě drží brzdy, aby si řidič mohl v klidu šlápnout na plyn a rozjet se bez cuknutí dolů), infračervená kamera na noční vidění (dokáže zpozorovat překážky na silnici a zobrazit na display), kontrola tlaku pneumatik, automatické parkování (systém plně převezme kontrolu nad vozidlem, najde si místo kam se vejde a následně tam auto zaparkuje), zadní kamera na parkování, adaptivní světlomety (systém naklání světla do směru jízdy a maximalizuje viditelnost bez oslňování protijedoucích řidičů), kontrola jízdních pruhů atd.

Těchto systému je opravdu mnoho a čert aby se v nich vyznal, nicméně sám jsem si již otestoval, že je dobré je vozit s sebou. Nespoléhejte na ně, je to pořád jenom počítač, který se může přepočítat, systém se neaktivuje a z nemocnice si můžete stěžovat na výrobce. Nezapomínejte také, že asistenta mohou ovlivnit povětrnostní podmínky, nebo třeba zabahněné senzory. Takže myjte auto, starejte se o něj a ono se postará o vás.

http://youtu.be/rgN8MOrss40 - video demonstrující automatické parkování nové Audi s dálkovým ovládáním přes chytrý telefon