Projekt podpory elektromobilů ve Spojených státech dostal tvrdou ránu. List Washington Post zveřejnil výsledek testu Modelu S firmy Tesla. Dopadl katastrofálně. Začíná se ze všech stran ozývat, že další státní podpora elektromobilů je jen drahá legrace.
Iluze o elektromobilech umřely někde u Newarku
Test, který uskutečnil reportér John M.Broder, dopadl až překvapivě špatně. Ba co hůř, autor testu ho nazval noční můrou. Autu opakovaně docházel proud, ačkoli nabytí baterie slibovalo daleko větší dojezd. Příčinou mohlo být například chladné počasí.
Společnosti Tesla nezbývalo nic jiného, než nařknout Brodera z podvodu s tím, že schválně nedobil baterii na plnou kapacitu nebo jel oklikou. Tato obrana útokem se čekala, ale i kdyby to byla pravda, nic nemění na drtivé porážce tohoto elektromobilu. No, řekněte sami, koupili byste si auto za skoro dva milióny korun, které by zdechlo jen proto, že náhodou chcete jet oklikou?
Obamova vize se nenaplnila
Jeden z trumfů Baracka Obamy v prezidentské kampani v roce 2008 byl slib masivní podpory elektromobilů na amerických silnicích. Opakovaně prohlašoval, že s mohutnou vládní podporou je možné dostat mezi řidiče až jeden milion elktrovozíků. Jeho vláda na tuto podporu dala už asi pět miliard dolarů ve formě grantů, úvěrových garancí, včetně 465 milionů dolarů pro Teslu a daňových pobídek kupujícím.
Jaký je výsledek? Američané si za poslední dva roky koupily něco kolem sedmdesáti tisiců elektrických hybridů nebo plně elektrických vozů. Na pohled zajímavé číslo, ale když si uvědomíme, že zbývají dva-tři roky do naplnění slibované kvóty milionu vozů a vůbec, že ten "miliónek" je pouhé jedno procento všech automobilů v USA, pak 70 000 elktromobilů je opravdu zanedbatelný počet cca 7 setin procenta všech amerických aut. To znamená, že dosud vláda USA přispěla na výrobu jednoho elktromobilu částkou přesahující 1,5 milionu korun!
Potřeby zákazníků jsou někde jinde
I když myšlenka masivní podpory elektromobilů je možná v zásadě správná, vláda zapomněla na důležitý element, na spotřebitele. I kdyby do projektu nasypala další miliardy, nemůže zastřít fakt, že elektrické vozy splňují přinejlepším jen velmi málo reálných potřeb zákazníků. Ve srovnání s benzinovými auty je jejich výkon podřadný, a to při mnohem vyšších pořizovacích nákladech. A tento problém se dosud i přes vynaložené finance nepodařilo nejen odstranit, ale ani eliminovat.
Fyzikové jsou také skeptičtí
Nejen u spotřebitelů a novinářů převládá kritika elektromobilů. Příliš nadějí nedávají i současní přední fyzikové. Podle Americké fyzikální společnosti, s ohledem na vývoj baterií, nenahradí v dohledné budoucnosti elktrovozy klasický rodinný vůz.
Původní nadšení se vytrácí i z „hlavních stanů“ největších producentů elektromobilů. Autor populárního hybridu Toyota Prius Takeši Učijamada zcela bez obalu prohlásil, že vzhledem k nedostatkům dnešních hybridů – nízkému dojezdu a dlouhé doby nabíjení – nejsou životaschopnou náhradou většiny „normálních“ aut. Své nadšení tlumí i šéf Nissanu Carlos Ghosn, který na svůj elektromobil Leaf dostal garanci na 1,4 miliardy dolarů, avšak jeho dosavadní odbyt je zklamáním.
Vláda musela ustoupit
Továrny, které měly produkovat jeden hybrid nebo plně elektrický vůz za druhým, jsou dnes prázdné. Zde měly proudit vládní miliardy a měly se tvořit tisíce nových pracovních míst. I přes vládní dotace bankrotují společnosti, které se zaměřily na výrobu lithium-iontových baterií, odbyt prostě nebyl.
V současné době nikdo nepochybuje o tom, že vládní projet elektrického vozu byl omyl. Kabinet prezidenta Obamy nedávno od svého cíle dostat na silnice milion elektromobilů ustoupil a zaměřil se na podporu snížení ceny baterií. Američtí fyzici ovšem konstatovali, že na tomto poli "lze čekat jen velmi postupné zlepšování".