O provozu a specifikách logistiky v kosmetice jsme mluvili s vedoucí distribučního centra společnosti L´Oréalu Natálií Hanzlíkovou a Operations Excellence Managerem Pavlem Horčickem. Distribuční centrum společnosti L´Oréal nabízí širokou škálu uplatnění na nejrůznějších pozicích pro muže i ženy bez rozdílu. Jak říká Natálie Hanzlíková, na uchazečích o práci je zajímá především analytické myšlení, flexibilita a tah na branku.
Natálie, jste první žena v pozici vedoucí distribučního centra L´Oréalu. Co tomu předcházelo?
Natálie: Moje cesta nebyla úplně standardní. Kdybych od začátku měla tuto pozici nastavenou jako cílovou, trvalo by to kratší dobu. Prošla jsem si celou logistikou, od studia, přes pozici specialisty v logistice a předpovědí poptávky, až po vedoucí oddělení Co-Packingu, vedoucí plánování, vedoucí nákupu, vedoucí logistiky až do Distribučního centra. Ráda věcem rozumím do hloubky, proto jsem si zvolila cestu, při které jsem si prošla jednotlivé obory v rámci logistiky. Tato zkušenost mi dala rozhled, lépe se mi plánují strategie a dělají rozhodnutí, když rozumím celému procesu. A v tom je L´Oréal skvělý zaměstnavatel – můžete měnit pozice a růst v rámci jedné společnosti.
Pavle, vy pracujete jako Operations Excellence Manager, co si pod tím můžeme představit?
Pavel: Název mojí pozice se může zdát lehce kontroverzní, spousta lidí neví, co si pod ním představit. Jednoduše řečeno jde o pozici, která má za úkol zajistit, aby všechny procesy, které v našem distribučním centru využíváme, byly neustále optimalizované tak, aby byly co nejefektivnější. Moje oddělení má širší záběr – můj tým poskytuje podporu celému distribučnímu centru, jak z pohledu podpory našich systémů pro řízení a správu skladových operací, tak byznys požadavků. Poskytujeme procesní a systémovou podporu provozu a IT technologií, které nám umožňují řídit Distribuční centrum jako celek.
Existují ve vašem distribučním centru další specializované pozice?
Pavel: Momentálně obsazujeme například pozici SAP specialisty / SAP key usera, který bude mít na starost snoubení interní logistiky našeho Distribučního centra s řízením, správou nebo navrhováním nových procesů v systému SAP. Další specializovanou pozicí je EHS specialista, který se zabývá životním prostředím a bezpečností v našem distribučním centru.
Natálie: Díky tomu, že je L´Oréal kosmetická společnost, hlásí se k nám velké množství žen. My ale nabízíme pozice také atraktivní pro muže, a to nejen v technickém oddělení distribučního centra.
Jak podle vás vypadá funkční distribuční centrum?
Natálie: Musí být navázané na obchodní cíle a strategie. Nemělo by být úplně oddělené. Pro L´Oréal je velmi důležité životní prostředí a udržitelnost, takže i v rámci distribučního centra se zabýváme tím, jak celý proces dělat udržitelněji. Velký důraz se klade na bezpečnost. Tuto otázku bereme velmi vážně. Je třeba ovládat obrovskou komplexitu – máme kolem 20 tisíc skladovacích položek. Naše zákazníky tvoří široká skladba firem od velkých zákazníků typu drogistických a potravinářských řetězců přes velkoobchody, parfumerie, lékárny, kadeřníky až po konečné spotřebitele v případě našich e-shopů.
Pavel: Je to centrum, které dokáže reagovat na požadavky businessu jako takového a přizpůsobit se požadavkům trhu
Natálie: Ano, je třeba být flexibilní. Musíme reagovat na trendy, které hýbou kosmetickým trhem, takže se naše produkty často obměňují.
Čím je vaše distribuční centrum jedinečné?
Natálie: Stejně jako ve všech ostatních odděleních naší firmy, i v distribučním centru klademe velký důraz na zaměstnaneckou spokojenost, podporujeme vzdělávání a rozvoj všech našich zaměstnanců.
Jaká je vize distribučního centra do blízké budoucnosti?
Pavel: Máme nastavené určité priority, které nám udávají směr. Jeden z nich je neustálé zlepšování interních procesů pro co největší efektivitu. Zakládáme si na kvalitě služeb, dbáme na spokojenost zaměstnanců i zákazníků. Nechceme stagnovat – snažíme se posouvat technologie i procesy dopředu.
Natálie: Vlivem pandemie koronaviru jsme se začali více věnovat e-commerce, komplexní pozornost tedy věnujeme i této oblasti.
Co byste doporučili lidem, kteří se zajímají o práci ve vašem distribučním centru?
Pavel: Každému uchazeči bych doporučil, aby byl otevřený a neměl strach z nových výzev. Logistika je krásný obor, který nabízí mnoho příležitostí, a každý si v něm najde to svoje.
Natálie: V logistice se uplatní všichni, kdo mají alespoň analytické myšlení, flexibilitu, „tah na branku“ a umí jednat s lidmi. Tento obor je hodně o plánování a pružnosti ve chvílích, když se plány nedaří dodržet.
Natálie Hanzlíková
Vystudovala management, marketing a logistiku na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Do L'Oréalu nastoupila v roce 2016, nyní zastává pozici vedoucí distribučního centra.
Pavel Horčičko
Vystudoval Dopravní fakultu na ČVUT v Praze. Po dokončení studia nastoupil do světa logistiky, který ho stále drží. V současnosti pracuje jako Operations Excellence Manager ve společnosti L'Oréal.