Také jste propadli kouzlu fotografie a chtěli byste dokumentovat běžecké události, aby vaše výsledné obrázky vypadaly jako od profíka? Pak jsou následující rady právě pro vás!
„K fotografování běhu se mohu vyjádřit nejen jako fotograf, ale taky jako aktivní běžec. Hned na začátek bych se vzdal ambice fotit a běžet zároveň – myslím, že je třeba nechat běh běžcům a fotografování svěřit vlastnímu ´fanklubu´ – tedy fotoaparát předat příteli, přítelkyni, kamarádům, kteří si na vás na trati počkají a vyfotografují váš výkon,“ uvádí hned na začátek základní radu Michael Jurák, školitel značky Nikon.
Přípravy na fotografování závodu je tedy dobré spojit rovnou s přípravami na závod samotný. Ideální je domluvit se přímo nad mapou závodu, která místa budou pro focení nejpříhodnější. Svůj flek ja pak dobré obsadit co nejdřív, hlevně u akcí masového typu. Při městských bězích, maratonech, půlmaratonech a podobně bývají okraje trasy doslova obalené diváky.
Celek – polocelek – detail
Zkuste k celé akci přistoupit jako k reportáži. Nejlepší metodou jak "podat zprávu" o určitém závodě je řídit se známou mantrou fotografů „celek – polocelek – detail“. Celek znamená, že širokoúhlým objektivem zachycujeme zahuštěný prostor startu, čímž ukážeme množství závodníků i diváků. Polocelek: středním ohniskem objektivu zobrazíme postavy favoritů závodu, což je první startovní skupinka. Teleobjektivem pak zachycujeme portréty, tedy detail – napětí posledních vteřin před startem ve tvářích běžců.
Tak jako každý příběh má začátek a konec, tak i závod má start a cíl, nezmeškejte tedy rozhodující momenty, které se neopakují! U celků a polocelků není s expozicí problém, vše závisí na okolním přirozeném osvětlení. U nočních závodů je třeba náležitě zvýšit citlivost ISO. U detailů je třeba volit kratší čas, zejména z důvodu vysoké úhlové rychlosti kmitajících končetin a také pro potlačení pohybové neostrosti vzniklé držením přístroje s teleobjektivem. U portrétu pracujeme s malou hloubkou ostrosti, tedy používáme malé zaclonění.
Dynamika pohybu
Samostatnou kapitolou, už trochu náročnější, je zachycení dynamiky pohybu pomocí delších časů závěrky. V zásadě používáme dvě varianty:
a) Fotoaparát stojí a pohybuje se běžec, skupina běžců. To je velmi efektní hlavně při nočních závodech, kdy čelovky běžců doslova malují. Je vhodné použít širší ohnisko a hlavně stativ, při přesné práci vznikne krásný kontrast ostrého prostředí (města, přírody) a neostrých barevných pásů (běžci). Je možné ještě doplnit bleskem synchronizovaným tzv. na druhou lamelu. Efekt vynikne zvlášť při velkých, semknutých skupinách běžců.
b) Fotoaparát se s nastaveným delším časem závěrky (např. 1/8 vteřiny) pohybuje současně s běžcem, tzv. panning. Fotografujeme z ruky, sledujeme závodníka skrz hledáček i otevřeným druhým okem a snímáme během tohoto pohybu. Výsledkem je relativně ostrý běžec a rozmazané pozadí, dojem rychlosti je opravdu velmi výrazný. Technika se používá během dne, při nočních podnicích doplníme opět bleskem synchronizovaným na druhou lamelu. Vhodné pro zachycení jednotlivých závodníků. Vhodným technickým vybavením je zrcadlovka s příslušnými objektivy – například nový model Nikon D5500 – blesky a přístroje řady Nikon 1. Pokud fotografujeme kompaktním fotoaparátem, vybereme si model s možností manuálně nastavit clonu, čas a ISO. Zajímavým modelem je například také Nikon COOLPIX P900, který disponuje až 83násobným optickým zoomem.
Tipy a triky
Snažte se fotografovat se zoomem nastaveným na širší ohnisko (s menším přiblížením) než při normálním fotografovaní lidí. U rychle se pohybujících objektů se scéna mění poměrně rychle a není smutnější zjištění, než při prohlížení snímků objevit správně exponovaný záběr s perfektí ostrostí a úžasným výrazem sportovce, kterému chybí v obraze část ruky, nohy či dokonce obličeje. Vždy je lépe provést dodatečný výřez v počítači a tím závodníka zvětšit, než smazat jinak dobrý snímek. „Snažte se běžce fotoaparátem sledovat v určitém úseku a pomocí sériového snímání pořídít více záběrů pro následný výběr toho nejlepšího. V případě fotografování přes hledáček doporučuji nezavírat druhé oko a bedlivě sledovat scénu v okolí vašeho borce,“ dodává Michael Jurák z Nikonu.
Změna úhlu záběru je výrazný tvůrčí prvek. Střídejte fotky z podhledu, to prodlužuje nohy závodníků a závodnic a např. přeskoky při krosovém běhu působí mnohem dramatičtěji. Nadhled je zase vhodný třeba pro zachycení celého startovního pole, průběhu historickým centrem kolem známých budov apod. Využijte k tomu vhodné místa jako lávky, schodište a mosty. Je vhodné též zařadit záběry exponované tzv. "na výšku" zejména pro portréty jednotlivců, ale taky např. v přírodě, v místech se strmými výběhy nebo v lesních úsecích mezi vysokými stromy. Klidně nechte v takovém případě bežce v záběru menšího – podpoříte tím kompozici a zvýrazníte velikost kopce či velkolepost okolní přírodní scenérie