Největší světové automobilky i letos představily na pobřeží Ženevského jezera své dvoustopé trumfy do dalších let. Pozornost návštěvníků 87. ročníku motoristické show přitáhly nové elektromobily i technologie autonomního řízení.
V prvních březnových týdnech se ve švýcarské metropoli každoročně výrobci automobilů předhánějí, čím překvapí nadšence čtyřkolových výrobků tentokrát. Přehlídka ukázala neuvěřitelnou rychlost technického vývoje dnešního automobilového světa. Význam pořádané akce svou účastí podtrhly všechny renomované automobilky.
Galashow se stoletou tradicí
První ročník konaný v roce 1905, přímo v době převratných vynálezů na poli osobní dopravy, zaznamenal obrovský zájem veřejnosti. Tehdy byla přehlídka pojímána pouze jako národní a společně s automobily se zde vystavovala i další vozidla včetně jízdních kol. Teprve ve dvacátých letech získal autosalon slávu i v mezinárodním měřítku. V době, kdy Henry Ford zpřístupnil automobily širokým masám, se události zúčastnilo na dvě stovky vystavovatelů – letos se jich na světové akci snažilo uspět asi o dvacet méně.
Odborníci akci řadí k nejdůležitějším a nejprestižnějším automobilovým show světa. Výhodu vidí také v neutralitě Švýcarska, které samo nevyrábí téměř žádné automobily a nijak se tedy nesnaží zviditelnit tamní prodejce.
Mladoboleslavský sporťák
Největší český výrobce automobilů v autosalonu prezentoval modernizované varianty většiny svých prodávaných modelů. Pozornost vzbudil sportovní model Škody Octavie RS 245 – nejrychlejší Škodovka všech dob zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 6,6 sekund, maximální rychlost omezuje elektronika na 250 km/h. Výkonem motoru 180 kilowattů (245 koní) dosahuje standardů sportovních modelů konkurenčních značek.
Ve stánku o ploše přes dva tisíce metrů čtverečních si návštěvníci mohli poprvé prohlédnout také rozměrné SUV ŠKODA Kodiaq Scout a sportovněji laděné ŠKODA Kodiaq Sportline. Provedení Scout se dočkala také nová Octavia. Fanoušky značky zaujme hlavně nezvyklou tváří se dvěma páry světel a pohonem všech čtyř kol. „Kromě našeho zcela přepracovaného bestselleru ŠKODA Octavia očekáváme kladné ohlasy v prvním pololetí především u nového velkého SUV, modelu ŠKODA Kodiaq,“ míní Bernhard Maier, předseda představenstva značky.
Hyundai na vodík
Jihokorejská automobilka upoutala pozornost svou studií FE Fuel Cell Concept, která naznačuje budoucí možnost sériové výroby vozu s vodíkovým pohonem. Značka slibuje vyšší účinnost a nižší hmotnost vozu, což prý umožní dojezd až na vzdálenost osm set kilometrů.
Výrobce vozy na vodík vyváží již do sedmnácti zemí světa. „Studie FE Fuel Cell Concept je důležitou evolucí našeho průkopnického úsilí o vývoj vodíkové mobility a posouvá nás blíž k realizaci naší vize ‚vodíkové společnosti‘, v níž bude doprava čistá, hospodárná a přínosná pro životy našich zákazníků,“ konstatuje zástupce generálního ředitele společnosti Woong Chul Yang.
Autodrony
Úžas vyvolal také koncept Pop.Up, na kterém pracovalo studio Italdesign společně s Airbusem. Kabinu stroje, která stojí na samostatném podvozku, je možné kdykoli vynést do nebes obřím dronem, a opět přistát na podvozku na jiném místě. Vše řídí mobilní aplikace. Stačí si jen objednat požadovanou destinaci příletu a automobil tam pasažéra, ať už vzduchem nebo po zemi, dopraví sám. Stroj dosáhne až 130kilometrové rychlosti a uveze nejvýše dva cestující. Vše pohání elektřina.
Foto: ŠKODA AUTO