Společnost Kaufland je na českém trhu už 25 let. Za tu dobu si získala pověst oblíbeného a spolehlivého zaměstnavatele. Teď se zaměřila na oslovování studentů a absolventů. Jaký přístup společnost v komunikaci s mladými lidmi zvolila a jací jsou dnešní kandidáti nám prozradila Jana Karnišová, která dlouhodobě vede v Kauflandu oblast HR.
Letos jste získali bronzovou medaili ve studii Top Zaměstnavatelé v kategorii obchod a e-commerce. Je to od roku 2018 nejlepší umístnění. Čím to je?
Musím přiznat, že třetí místo ve studii je pro nás skutečně velkým zadostiučiněním. A to právě proto, že jsme už delší dobu zintenzivnili komunikaci naší kultury i možností profesního uplatnění studentů a absolventů. Rozhodli jsme se mluvit příměji, bez prázdných frází na billboardech nebo v prvoplánové reklamě. Vydali jsme se za studenty osobně nebo online a ústy našich zkušených kolegů a kolegyň jim představili naši každodenní práci. A nezůstalo pouze u přednášek nebo workshopů. S řadou z nich jsme vedli dialog, diskutovali o jejich profesních snech a možnostech v reálném životě i na neformálních setkáních nebo sportovních akcích.
Jaké vlastnosti a dovednosti Kaufland u kandidátů hledá?
Především je to chuť a odvaha. Současní kandidáti z řad studentů nebo čerstvých absolventů jsou většinou velmi dobře technicky a jazykově připravení. Jen málokdy se stává, že čerstvý absolvent nemá vůbec žádnou praxi. Naopak, skoro každý kandidát už má za sebou nějakou brigádu, nebo dokonce práci na kratší úvazek. To znamená, že je nemusíme učit mít pracovní cíle a nacházet si cesty k jejich splnění. Oni často už vědí, co a jak chtějí. Takže potřebují chuť do práce a odvahu nerezignovat při prvním neúspěchu.
Co na druhou stranu tedy od Kauflandu očekávají uchazeči?
Právě proto, že už jsou poměrně dobře zorientovaní ve svých kariérních plánech, očekávají od nás, že je podpoříme a moc nebudeme přesvědčovat, že jsou jejich sny nereálné (úsměv). Samozřejmě se stane, že ne všechno vyjde podle plánu, ale vždy čekají, že v nás jako v zaměstnavateli najdou rovnocenného partnera pro diskuzi a taky oporu, když ji zrovna potřebují. Hledají opravdové partnery pro život, ne vychovatele. Mimo jiné očekávají i práci, která je bude bavit a rozvíjet. Těší nás, že jim toto můžeme nabídnout. Mnohdy tak raději přizpůsobíme pozici a náplň práce jedinci, než že bychom jen hledali uchazeče pro konkrétní funkci.
„Mnohdy raději přizpůsobíme pozici a náplň práce jedinci, než že bychom jen hledali uchazeče pro konkrétní funkci.”
Jaké trendy aktuálně hýbou retailem?
Retail je neuvěřitelně živý organismus. Momentálně samozřejmě rezonují témata, jako jsou ceny potravin a energií. Ale pevně věřím, že se jedná o přechodnou záležitost a že se naše pozornost znovu obrátí k tomu podstatnému – k férovému a zdravému boji o zákazníka formou trvalé udržitelnosti a příjemného nakupování na jedné straně a motivujícího pracovního prostředí pro zaměstnance na straně druhé.
Jak vidíte budoucnost vaší společnosti?
Naše společnost je silná a zdravá, letos máme za sebou 25 let působení na českém trhu. Nejsme tedy žádný nováček a už se můžeme pyšnit řadou úspěchů. Ale nesmíme usnout na vavřínech a zvlášť v této době musíme sledovat, a to pravidelně a velmi intenzivně, světové i lokální trendy na obchodním i pracovním trhu. Nesmí nám ujet vlak v oblasti technických inovací, nových obchodních modelů a strategií, ale i způsobu práce se zaměstnanci všech generací a musíme i nadále sledovat jejich potřeby a motivaci.
-------------
Jana Karnišová vystudovala VŠE – Fakultu podnikohospodářskou. Po několika letech ve vedení česko-rakouské obchodní společnosti nastoupila do Kauflandu, kde ve funkci prokuristy společnosti dlouhodobě vede oblast HR.