Denisa Antošová - Recruitment & Onboarding Specialist IKEA CZHDUSK
Jak byste zhodnotila své studijní výsledky během studia na vysoké škole?
Na začátku studia jsem trochu bojovala, než jsem si zvykla a vytvořila si způsob učení, který mi nejvíc vyhovoval. Takže jsem spíš patřila mezi ten průměr, kdy jste rádi, že jste vůbec prolezli do dalšího ročníku. Na navazujícím studiu jsem už měla hlavně předměty, které mě bavily, a měli jsme skvělou studijní partu. A díky tomu se mi podařilo získat dokonce červený diplom.
Na jaké úrovni jste v posledním ročníku vysoké školy hovořila anglicky?
Angličtinu jsem ke konci studia měla na úrovni C1. Na tuto úroveň se mi podařilo dostat po roční zahraniční studijní stáži v Německu. V cizí zemi vás to donutí mluvit anglicky každý den, až v používaném jazyce začnete dokonce občas i přemýšlet.
Chtěla jste po dostudování vysoké školy pracovat ve stejném oboru, který jste studovala?
Studium na ekonomce má dost široký záběr, od marketingu přes finančnictví a účetnictví až třeba po logistiku. Ke konci studia jsem byla na vážkách, jestli se věnovat lidským zdrojům, což je obor, který je pro mě „srdcovka“ a nebo marketingu, kterému jsem zase věnovala diplomku a také mě dost bavil. No, a nakonec teď pracuji v IKEA na pozici, kde se věnuji HR marketingu, takže perfektní kombinace.
Věděla jste již na vysoké škole, jaký typ práce chcete vykonávat – zda budovat kariéru v zaměstnaneckém poměru, nebo samostatně podnikat? Proč jste se rozhodla pro zaměstnanecký poměr?
Na škole nás vedli k tomu, abychom po vystudování byli schopni samostatně vést podnik. Proto má náš obor tak široký záběr. V rámci některých předmětů jsme vypracovávali business plány pro smyšlené vlastní podnikání, takže myšlenka, být podnikatelkou, se nevyhnula ani mně. Vždy jsem ale věděla, že po škole chci být zaměstnaná ve firmě a učit se od lidí z praxe a mít za sebou známou značku.
Získávala jste již při studiu nějaké pracovní zkušenosti? Jak náročné to bylo v kombinaci se studiem?
Věděla jsem, že mít po škole v životopise pouze vzdělání bez praxe nebude na trhu práce úplně atraktivní. Už v 15 letech jsem začala s různými brigádami. Nejdříve mimo obor, většinou jako hosteska, obsluha v restauraci nebo prodejní asistentka. Pak jsem získávala praxi ve svém oboru, jako asistentka a následně jako obchodní zástupkyně.
Jaká byla vaše očekávaná hrubá nástupní měsíční mzda do absolventského zaměstnání během posledního ročníku vysoké školy? Od čeho jste částku odvodila?
Po škole jsem se chtěla dostat alespoň na 30 tisíc hrubého. Tu jsem odvodila od průměrné mzdy pozic na trhu, kam jsem se hlásila, a zároveň podle plánovaných nákladů na živobytí.
Kontaktovala jste svého současného zaměstnavatele přes nějakou sociální síť? Pokud ne, chtěla byste v posledním ročníku vysoké školy tuto možnost mít?
Do IKEA jsem se dostala takovým „tradičním” způsobem přes kariérní stránky firmy. Přes sociální sítě jsem ale sledovala aktivity IKEA již dříve, přece jen je to love brand a věnuje se zajímavým činnostem. Za možnost kontaktovat přímo nějakého zaměstnance z IKEA během studia bych ale byla určitě ráda.
Jakým způsobem jste získávala tipy na nabídky zaměstnání? Z jakého zdroje jste se dozvěděla o současném zaměstnavateli?
Největší dojem na mě udělaly firmy, které měly nějakou besedu na naší škole nebo byly jedním z vystavovatelů na veletrhu práce na naší univerzitě. Při takových příležitostech jsem se mohla trochu zapovídat s reálnými zaměstnanci firmy a poznat tak lépe firemní kulturu.
Myslíte si, že akce pořádané společnostmi jsou pro studenty přínosné? Které Vám přijdou zajímavé?
Určitě jsou přínosné. Firma tak o sobě dá studentům vědět a má možnost představit své pracovní možnosti, firemní kulturu a činnosti, které jsou pro studenty zajímavé. Pokud to firma pojala zajímavým způsobem, ve kterém jsme se jako studenti mohli sami nějak zapojit, bylo to super. Jako například nějaké workshopy, soutěže, veletrhy práce apod.
Musela jste se přestěhovat za prací ze svého rodného města? Pokud ano, proč jste se rozhodla přestěhovat? Pokud ne, kdyby to bylo v potřeba, uvažovala byste o tom vůbec?
Ano, pocházím z kraje, kde jsou velmi omezené pracovní možnosti pro absolventy vysoké školy. Zároveň mě k přestěhování lákala nejen práce, ale také možnosti, které větší město nabízí.
Kolik času denně dojíždíte do práce v jednom směru? Kolik času by pro Vás představovalo snesitelné maximum?
Do práce dojíždím přibližně půl hodiny. Více jak 50 minut bych dojíždět nechtěla.
Chtěla byste strávit část své budoucí kariéry v zahraničí? Případně, byla jste již na zahraniční pracovní stáži?
Určitě je to něco, co mě láká a jsem moc ráda, že IKEA tuto možnost nabízí. Každá pozice, která se u nás otevře, je viditelná a dostupná celosvětově a každý, kdo splňuje požadavky se může přihlásit.
Komunikuje Vaše společnost svou vizi a to, jak ji naplňuje?
Vize IKEA „Vytvářet lepší každodenní život pro mnoho lidí“ je jednoduchá a srozumitelná. Všechny zaměstnance IKEA nabírá s ohledem na jejich hodnoty, které jsou nedílnou součástí naplnění vize. Díky tomu můžeme naši vizi všichni naplňovat při každodenní činnosti.
Používá Vaše společnost firemní hodnoty, případně nějaké „desatero“?
IKEA má osm klíčových hodnot, které každý zaměstnanec důkladně zná. I já se jimi intuitivně řídím a vždy mi pomohou, když se mám pro něco rozhodnout nebo vytvářím nový projekt.
Jak se díváte na firemní kulturu u Vás ve firmě. Jak si myslíte, že ovlivňuje nově přicházející kolegy?
Kultura IKEA je podle mě nenahraditelná. Vidím, že to, co se na trhu stává trendem moderní doby v oblasti firemní kultury, má IKEA už dávno zakořeněné. Nejvíce si na této kultuře vážím toho, že spolupracujeme jako tým, vše je o lidech, a když udělám chybu, nic se nestane, naopak si lidé cení toho, že zkouším nové postupy.
Kdybyste byla znovu v posledním ročníku na VŠ, přemýšlela byste jinak, rozhodovala byste se jinak, udělala byste něco jinak?
Kdybych měla tu možnost, tak bych si udělala delší pauzu mezi ukončením studia a nástupem do práce. V IKEA však otevřeli program, který jsem si prostě nechtěla nechat uniknout, a tak jsem se hlásila už před státnicemi a nastoupila na pozici pár dní po škole. Takovou příležitost jsem si nemohla nechat ujít a ničeho nelituji.
Jak vnímáte nové trendy sociálních sítí a jejich význam pro prezentaci značky zaměstnavatele? Oslovují Vás kampaně Vašeho zaměstnavatele na sociálních sítích?
Sociální sítě jsou dnes zdrojem informací nejen pro mladé. IKEA se jako zaměstnavatel prezentuje na LinkedIn, Facebooku a přidává i Instagram a TikTok. Na obsahu se podílí nejen centrální komunikační tým, ale i samotní zaměstnanci, a to je prostě super.
Je pro Vás důležité, aby komunikace od zaměstnavatele směrem k Vám byla osobní a personalizovaná přímo na míru pro Vás a Vaše potřeby?
Věřím, že každá komunikace by se měla vytvářet s ohledem na cílovou skupinu. Pro každého má hodnotu něco jiného, každý potřebuje jiný způsob sdělení. Mě osobně baví autentická videa, kde se rychle, srozumitelně a hravě dozvím podstatné informace.