Největší městem ovládaný podnik v Praze vždy budil pozornost. Stával se trafikou pro vysloužilé pražské komunální politiky, korupce a lobbystické praktiky se zde míchaly a bublaly jako v obrovském hrnci. Občas na povrch vyplula nějaká ta bublina skandálu, ale to co se děje v posledních dnech značí, že „dopravácká polévka“ již zcela vzkypěla a na dost již špinavou pražskou politiku přihodila další vrstvu bahna.
Po změnách na pražské politické scéně, kdy se veřejnost dozvěděla o neskutečných zlořádech primátora Béma a jeho klice vedené lobbistou Janouškem, došlo i ke změně ve vedení dopravního podniku. Martina Dvořáka nahradil Vladimír Linch, kterého do ředitelského křesla prosadil nový pražský primátor Bohuslav Svoboda. Před pár dny však byl Linch odvolán nejen z čela dozorčí rady, ale i z postu ředitele dopravního podniku.
Co se stalo?
Zainteresovaným je jasné, že za vlády pana Béma se prováděly mnohé „nestandardní“ operace, které ne vždy proběhly přesně podle platné legislativy. Cílem korupčního jednání byl pochopitelně i Dopravní podnik, vždyť jen na jeho provoz vynakládá město z peněz daňových poplatníků několik miliard korun ročně a v této sumě lze „sem tam“ něco nadhodnotit, přeposlat zakázku „strýcovi“, přichystat výběrové řízení na míru. Tato praxe byla za působení Béma zcela běžná a krásně to dokumentují zveřejněné odposlechy rozhovorů pánů Béma a Janouška.
Když Vladimír Linch oznámil, že podává trestní oznámení na minulé vedení podniku, kvůli deseti zakázkám údajně nevýhodných pro dopravní podnik, strhla se mela. Pan ředitel se totiž dopustil „chyby“, trestní oznámení podal na konkrétní jména, ne na „neznámého pachatele“, čímž by se kauza lehčeji uhrála do autu. A najednou některým vysokým politikům v pražském rybníčku začalo být horko. A nejen jim. Co si budeme nalhávat za jmény Radovan Steiner (minulý radní pro dopravu), nebo Jan Vodrážka, stojí celé skupiny podnikatelů a zájmových skupin, kterým by mohlo vyšetřování trochu pocuchat peří.
Obsahem trestního oznámení je podezření z podvodu, pletich v zadávání veřejných zakázek a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Týká se několika nevýhodných smluv a podle různých zdrojů nejméně sedmi až osmi osob. Některé z nich jsou z řad bývalého vedení dopravního podniku. Je jasné, že toto píchnutí do vosího hnízda nemohlo zůstat bez odezvy.
Logicky pak primátor Svoboda prohlásil, že odvolání pana ředitele je útok na jeho osobu. Nic jiného také nemohl dělat, je s podivem, že si jako primátor nepohlídal situaci v tak strategickém místě jako je ředitel dopravního podniku. Vše souvisí se skrytou válkou uvnitř pražské ODS, není žádným tajemstvím, že například pan Vodrážka se snaží panu primátorovi škodit, kde může. Přímo směšně pak vyznívá jeho prohlášení, „že pevně stojí za osobou primátora“ a snad i děti předškolního věku se museli za břicho popadat, když pan Vodrážka prohlásil, že odvolání pana ředitele Linche nabylo připravováno. Pan Vodrážka si asi myslí, že voliči v Praze jsou zcela nesvéprávné osoby.
Trochu překvapilo, že pro odvolání pana Linche bylo kompletní osazenstvo z TOP09, tato strana by spíše měla mít zájem o prošetření kauz z dob bývalé vlády ODS+ČSSD a ne bránit těmto aktivitám. Zdá se, že za krátkou dobu už došlo k určitému propojení skupin z ODS a z TOP09 a „topáci“ mají přislíbeno nějaké „všimné“, pokud pomohou s ututláním, na povrh se deroucích skandálů. Pan primátor sice avizoval, že kvůli rychlému odvolání pana ředitel bude požadovat koaliční jednání, ale je předpoklad, že pokud k němu dojde, nevzejde z něho nic převratného.
Další blesk přišel v pátek, kdy policie obsadila sídlo dopravního podniku v pražských Vysočanech. Je nemyslitelné, že by policie jen den po podání trestního oznámení mohla konat. Co tedy vězí za tímto zásahem? Pravděpodobně již dřívější trestní oznámení na osobu pana ředitel Linche. Po jmenování nového pana ředitele, musel být skupina zainteresovaných již připravena na to, že by jim nová osoba pana ředitele nemusel jít hned na ruku a, když se ukázalo, že naopak, by chtěl otevřít některé kauzy, musela jednat. Když chcete psa bít, hůl si vždycky najdete. Je to vlastně další potvrzení domněnky, že odvolání bylo pečlivě připravované, nejprve musely být do mafiánských chapadel vtáhnuty důležité osoby z TOP09 a poté mohla akce „Linch“ vypuknout. Vše bylo pro jistotu sychrované trestním oznámením.
Vladimír Linch se po odvolání poměrně otevřeně rozpovídal. Pro několik deníků uvedl jaké poměry panovaly ve vedení dopravního podniku. Někdy byla jeho slova zarážející a člověku naskakovala husí kůže. Tlačenka osob z dozorčí rady při personálním osazení nejvyšších manažerských postů je sice zarážející, ale v českých poměrech nic nového. V této příležitosti se objevuje jméno pana Nouzy (ODS), který se snažil do vedení podniku prosadit své lidi a hádejte kam? No do právního oddělení! Spojitost s tím, že toto oddělení připravovalo již zmíněná trestní oznámení, je jen čistě náhodná… Další šedou eminencí dopravní podniku je pan Nosek (ODS), který si asi mysle, že nového ředitele vychová a ukáže mu „tu správnou cestu“, na kterou je ODS v Praze zvyklá. Připomeňme, že pan Nosek se velice angažoval v jednání se Škodou Transportion o dodávkách nových tramvají.
Jaký bude další vývoj v kauze je těžké odhadnout. Záleži hodně na postoji primátora, který může jasně deklarovat, že se odpoutává od mafiánských struktur, které nabobtnaly za vlády jeho předchůdce, nebo naopak jít s proudem. Volby čekají Pražany až za dva roky a tak vedení ODS v Praze teď má dost času, aby v tomto klidném období uvedla vše „do správných kolejí“ a Praha byla dál synonymem pro korupci a lobbismus. Přejmenování Mariánské náměstí na Mafiánské se celkem ujalo a dnešní vladní garnitura v Praze pracuje na tom, aby toto podvědomí jen tak nevymizelo.