V Seznamu je možnost odborného růstu jedním z nejoceňovanějších benefitů. A není se čemu divit – důraz, který se zde klade na profesní i osobní rozvoj, je nepřehlédnutelný. Jaké možnosti se nabízí nováčkům i dlouholetým zaměstnancům, nám popsal Milan Fridrich, který v Seznamu pracuje jako manažer vzdělávání.
Co čeká nováčky po nástupu do Seznamu? Máte univerzální onboarding, nebo se liší podle pozice?
Samozřejmě se liší nástup recepční a IT specialisty, ale jedna část je společná. Už dvanáct let máme zavedený tzv. úvodní společný den, a je jedno, jestli jde o absolventa po škole, nebo zkušeného manažera. Cílem je, aby každý nový zaměstnanec poznal atmosféru Seznamu. Jde o seznámení s HR, představení benefitů, interních systémů jako takových, největší gró je ale v návštěvě člena představenstva. Většinou je to Pavel Zíma, který představí firmu a odpovídá na dotazy. Je to velmi neformální záležitost a ze zpětné vazby víme, že to zaměstnanci oceňují.
A jak často takové dny pořádáte?
Vždycky se jedná o první den v měsíci a sejdou se všichni, kdo byli přijati během předchozího měsíce. Ať už nastupují do jakékoliv pobočky, první den prožijí v Praze. Samozřejmě je možnost se připojit online, obzvlášť pokud by měli nováčci jet až ze Slovenska, ale osobní setkání je fajn, lidé se poznají napříč pobočkami a tvoří si důležité vazby. Někdy se sejde 20 lidí, rekord bylo setkání cca 70 nových zaměstnanců.
Kromě toho zjistí, jaká oddělení Seznam vlastně má, že to není jen hlavní stránka na webu, ale dva tisíce lidí, kteří dělají hodně rozdílné práce.
Jak u nových zaměstnanců přistupujete ke vzdělávání? Dá se to také dělat plošně?
Tohle je už náročnější. Úvodní den mají všichni společně, ale pak se samozřejmě rozdělí podle oborů a oddělení. Velká část nově přijatých lidí jde do obchodu. Pro ty máme společný program, kdy zůstávají dalších sedm pracovních dní u nás v Praze kde se dozví o produktech, které budou nabízet, o našem způsobu obchodování a v terénu. Protože jde o hodně lidí se stejnou potřebou, můžeme jim první půlrok podrobně rozplánovat – co kdy mají znát a umět. Potom už postupují individuálně.
A co třeba vývojáři?
Pro ty vznikl tzv. úvod do vývoje. Vznikl tím způsobem, že se všechny divize se spojily a domluvily se na společném základu, který by všichni vývojáři měli mít. Je to jednodenní online trénink, kde se dozví, jakým způsobem ve vývoji fungujeme. Zejména mezi vývojáři je možnost odborného růstu velmi ceněná. Se šéfem vývoje teď pracujeme na tom, aby si mohl každý vývojář najít tzv. učící cestu. Někdo se raději vzdělává po svém, někdo má raději osobní formu, takže budeme formy měnit a přizpůsobovat, aby si každý našel přesně to, co potřebuje.
Staráte se také o wellbeing vašich zaměstnanců?
Kromě tréninků, které se zaměřují například na time nebo stress management, asertivita, je momentálně populární například téma digidetoxu, pohyb v kanceláři, správné dýchání a podobně. Vždy vypíšeme termíny a kdokoliv z našich zaměstnanců se může přihlásit. Kromě toho nabízíme i individuální tréninky podle potřeb konkrétních týmů, ať už jde třeba o vyjednávání, nebo o Excel. Navíc děláme tzv. interní odborná setkání.
Co to znamená?
Máme v týmu spoustu lidí, kteří jsou odborníky na různá témata, na Excel, programovací jazyky, AI, strojové čtení – a těm rádi zařídíme přednášku pro ostatní. Samozřejmě v případě potřeby oslovujeme specialisty na daná témata zvenčí, například z vysokých škol, aby nám nachystali školení na míru. Obecně se snažíme o co nejindividuálnější přístup i ve vzdělání, aby se každý mohl učit to, co ho zajímá a co potřebuje. I proto přenášíme odpovědnost na leadery jednotlivých týmů, protože ti znají potřeby svých lidí nejlépe.
„Snažíme se o co individuálnější přístup ke vzdělávání.”
------------
Milan Fridrich
Vystudoval matematiku a tělesnou výchovu na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V Seznamu pracuje od roku 2008, poslední čtyři roky na pozici manažera vzdělávání.