Společnost McDonald’s patří mezi nejoblíbenější zaměstnavatele studentů už řadu let. Příprava rychlého občerstvení ale není to jediné, co může práce v některé z franšíz nabídnout. O tom, jak se společnost za poslední rok posunula a jaký dopad měly změny na zaměstnance nám řekl Rastislav Tesár, Senior People manager.
Ocenění Top zaměstnavatel jste získali i loni. Změnilo se za uplynulý rok něco?
Co se týče zaměstnanců a naší vize, moc věcí se nezměnilo. Pokračujeme v nastaveném trendu. Máme strategii, vize a cíle, všechno se však točí kolem toho, jak podporovat naši reputaci zaměstnavatele, jak mít dostatek zaměstnanců a v neposlední řadě také toho, jak rozvíjet členy našeho týmu, jak je podpořit v kariérním růstu a podpoře talentu.
Takže pokračujete v osvědčených metodách?
Naše vize a cíle se nezměnily, ale jedna věc prošla za poslední rok změnou k lepšímu. Výrazně se nám zlepšil staffing, tedy počet zaměstnanců v restauracích. To znamená, že klesla potřeba náborového procesu a více se soustředíme na budování skvělé reputace.
Čím si to vysvětlujete?
Hlavním důvodem je fakt, že si naši franšízanti naplno uvědomují důležitost procesu onboardingu. Náborový proces totiž nekončí nástupem nového zaměstnance, ale jeho vytrénováním na danou pozici, kdy začne být skutečně produktivní. Díky tomu, že jsme na onboardingu zapracovali, jsme za celý minulý rok neměli problém s počtem zaměstnanců na žádné z našich 115 poboček.
Jakým způsobem jste k tomu zlepšení došli?
Zaměřili jsme se na hledání talentů. V jednotlivých restauracích jsme si určili, kdo má talent a předpoklady pro pozici vedoucího restaurace nebo Department Leadera, vedoucího oblasti. Pro tyto oblasti jsme si vypracovali plán nástupnictví a intenzivně jsme pracovali na tom, aby tito talentovaní lidé měli plnohodnotný trénink v oblasti standardů McDonald’s a měkkých dovedností. Po tomto tréninku totiž dokážou efektivněji pracovat s ostatními zaměstnanci, ať už s nováčky, nebo dlouhodobými členy týmu. Vždycky jsme věděli, že to tak je, ale přenesení pozornosti právě na tuto oblast nám to potvrdilo. A výsledky jsou přesvědčivé, fluktuace zaměstnanců je opravdu mnohem nižší než před rokem. Vysílá to i dobrý signál směrem k uchazečům o práci, kteří vidí, že jsou u nás naši zaměstnanci spokojení a neodchází. Zkrátka uvidí, že v McDonald’s pečujeme o náš personál a záleží nám na tom, aby všichni byli spokojení.
Jak se pozná dobrý budoucí zaměstnanec McDonald’s?
Musí mít nadšení, chce být flexibilní a je ochotný pracovat v provozu restaurace, protože práce u nás má sice spoustu výhod, ale na druhou stranu je náročná, protože je člověk neustále na nohách a k dispozici našim zákazníkům. Nejlepší náborový proces je pro nás vlastně ten, když náš zaměstnanec dovede svého kamaráda nebo kamarádku. Na pracovišti je pak velmi dobrá atmosféra a nálada. A zákazníci to poznají.
Jedním z poznávacích znamení McDonald’s je důraz na diverzitu a inkluzi. Platí to stále?
Ano, je to jedna z našich hlavních hodnot. Máme dveře otevřené pro každého. Není to jen proto, že potřebujeme zaměstnance, ale i kvůli tomu, že chceme jít příkladem. Naše zaměstnance tvoří maminky malých dětí (2,5 procenta), 12 procent našich zaměstnanců jsou cizinci, přibližně procento našich lidí jsou hendikepovaní nebo důchodci. Chceme být vnímáni jako firma, která plně podporuje inkluzi.
Máte nějaký vzkaz pro studenty, kteří přemýšlejí nad kariérou v McDonald's?
Pojďte k nám. Naučíme vás nejen naše standardy a práci v provozu, ale i rozvoj manažerských dovedností a leadership. U nás se naučíte komunikovat s lidmi, vyjednávat, plánovat si čas nebo vést tým. Dáme vám zkrátka Skills for Life.
„Chceme být vnímáni jako firma, která plně podporuje inkluzi.”
------------
Rastislav Tesár
Vystudoval Slovenskú polnohospodársku univerzitu v Nitre. Do McDonald’s nastoupil v roce 2001, během let vystřídal v souladu s filozofií firmy několik pozic, nyní působí jako Senior People Mananger. Věnuje se managementu, HR poradenství, koučování a mentoringu a mentálnímu rozvoji.