Česká televize spustí v srpnu další kanál. Tak tato fráze zní v posledních dnech snad z každého média i s tím pejorativním důrazem na slovíčko „další“. Po této větě většinou zaznívá otázka: „Potřebujeme, aby veřejnoprávní televize spouštěla v této době svůj pátý kanál?“
Ředitel České televize Petr Dvořák představil na tiskové konferenci dva nové kanály. Takzvané „déčko“, tedy kanál zaměřený na děti ve věku 4 - 12 let, a kanál věnovaný oblastem kultury a umění ČT art. Bude ale stačit, když si divák naladí kanál pouze jeden, neboť ČT:D poběží od konce srpna denně mezi šestou ranní a dvacátou hodinou večer a ČT art v mezidobí, tedy po osmé večer. "Dětský kanál České televize nabídne atraktivní a smysluplné pořady, včetně pořadů s přesahem ke vzdělávání. Cílem dětského kanálu bude děti nejen bavit, ale i vzdělávat a tím nabídnout jak dětem, tak i jejich rodičům alternativu ke stávajícím komerčním stanicím pro děti a mládež," odpověděl výkonný ředitel ČT:D Petr Koliha na otázku obsahu. V programu se bude nacházet originální tvorba, jejíž důležitost ředitel zdůraznil, ale i starší pořady jako je Studio kamarád, Kouzelná školka nebo Planeta Yó. Po vzoru BBC si děti budou také uvádět vlastní upravené zprávy. Podle výkonného ředitele ČT art Tomáše Motla bude kulturní kanál sloužit jako průvodce kulturou a uměním. Na kanálu budou zpravodajské relace, talk show, programové bloky a tematické rubriky věnované různým oblastem umění.
I když se o těchto kanálech v minulosti již hovořilo, nikdo nečekal, že s nimi ČT přijde ve chvíli, kdy je český mediální trh přesycen a televizní stanice se předhánějí v zavádění tematických kanálů. Nový dětský kanál byl přijat veřejností s rozpaky, ačkoliv se výkonný ředitel snažil emoce uklidnit slovy: „Naší ambicí je děti k televizi nepřikovat, ale naopak je od ní paradoxně odehnat. Motivovat je, aby dělaly sport, dát jim informace, že někde se něco děje, aby šly do divadla nebo do planetária. A navíc si o nás na dětském webu i něco přečetly, chceme i na ČT:D propojit nová média s televizí." Je pravdou, že téma mediální výchovy na základních a středních školách je často skloňováno na ministerstvu školství. Dokonce je mediální výchova začleněna do učebních plánů, ale jak je zvykem v českém Kocourkově, nemá ji kdo učit, protože na pedagogických fakultách vysokých škol jako samostatný obor neexistuje. Tudíž je to začarovaný kruh. Z něho ven by mohl pomoci právě nový dětský kanál, pokud dodrží, co na tiskové konferenci slíbil.
Právě v nenásilně výchovných pořadech spatřuje odborná veřejnost smysl fungování dětského kanálu. Dnes je v ČR nabízeno asi devět televizních stanic (dle nabídky UPC) se zaměřením na děti: JimJam, Minimax, Animax, Disney Channel, Nickelodeon, CS Mini, Duck TV, Megamax a Boomerang. Většinou se jedná o kanály založené na převzatých seriálech ze zahraničí, především z USA, ale s žádnou vlastní tvorbou. Veřejnoprávní televize by měla zaplňovat místa na trhu (například právě dětské pořady), do kterých komerční TV nebudou investovat kvůli vysokým nákladům a nízké návratnosti z reklamy, která ale mladé diváky baví a vzdělává zároveň. Na TV:D určitě nepoběží reklamy cílené na děti, jak nás ujistil programový ředitel ČT Milan Fridrich, u komerčních televizí bychom si tímto jisti být nemohli.
Česká televize v minulosti přinesla dnes již kultovní seriály. Všichni si pamatujeme na Arabelu, kterou jsme milovali, ale podobný seriál by soukromá televize pravděpodobně nenatočila. I když jsme dětským pořadům odrostli, jednou je budeme možná hodnotit jako rodiče, a stejně jako naši rodiče nebudeme chtít, aby se naši potomci dívali pouze na pitvořící se americké animáky nebo na krvavé seriály na běžných stanicích „velké čtyřky“. Mohli bychom proto dát TV:D šanci, nemyslíte?