Jaká byla Nadace Unipetrol v roce 2019? To se dozvíte se od těch nejpovolanějších tří mladých lidí, kteří se svým osobním zapojením snaží přispět k tomu, aby se chemie v budoucnu stala pro děti tím nejoblíbenějším předmětem.
250 MOTOREK A KONFERENCE PRO 500 UČITELŮ, I TO BYL ROK 2019 NADACE UNIPETROL
Jaké zajímavé projekty se v roce 2019 s pomocí Nadace Unipetrol odehrály?
Letošek byl nabitý zajímavými projekty. Ať už tradičními projekty, jako je Báječný den s chemií, roadshow mobilní laboratoře EDUbus či setkání studentů s významnými vědci během Pátků s vědou, nebo novými projekty. Těmi byly 4EDU konference o inovativním vzdělávání v Mostě, Spanilá jízda 250 motorek spojená s charitativní sbírkou 108 tisíc korun pro tři nemocné chlapce nebo PC bazar, v rámci kterého darujeme školám repasované počítače skupiny Unipetrol. Vedle studentských stipendií a grantů pro školy jsme poprvé také předali granty učitelům chemie. O události tedy nebyla nouze.
Který z nich byl podle Vás ten nejzajímavější, nejpřínosnější?
Každý projekt má své a skrze něj cílíme na jinou skupinu. Snažíme se pokrýt všechny věkové kategorie: tedy základní, střední i vysoké školy a jejich žáky a studenty. Stejně důležité je spolupracovat také s učiteli a hlavně s městy jako zřizovateli škol. A báječně nám tato spolupráce klape. Nejvíce hrdí jsme na fakt, že se nám podařilo zrealizovat konferenci 4EDU o perspektivách ve vzdělávání, která se uskutečnila v Litvínově a byla velkým přínosem pro pedagogy a odbornou i širokou veřejnost a rozpoutala plodnou diskuzi na téma současného vzdělávání a jeho podpory a rozvoje regionu.
UČIT CHEMII VE ŠKOLE JÍ NESTAČÍ
Adéla není jen učitelka, ale především vědkyně zapálená do své práce. Společně s Nadací Unipetrol s velkou energií učí studenty i pedagogy, že věda je krásná a plná záhad.
Není mnoho pedagogů, kteří jsou i přirození šoumeni, umí děti zaujmout a bavit, Vy taková jste. Jak to děláte?
Abych pravdu řekla, v základu ani pedagog nejsem. Původním zaměřením jsem v podstatě vědec. Postupem času se ukázalo, že se do vědy jako takové nehrne moc nových tváří. To pro mne byla motivace začít s tím něco dělat. Věda je krásná a plná záhad. Navíc, jako v každém oboru, je vždy třeba přinést do plachet onen nový a svěží vítr. Spousta lidí nechápala můj odchod z tak zajímavého zaměstnání a jeho výměnu za působení na základní škole. Pro mě to ale byla výzva a já měla jasný cíl. Mé zkušenosti a znalosti z akademické půdy mi skutečně přišly vhod a já mohla dětem nabídnout úplně jiný pohled na chemii jako takovou. V podstatě jsem jim dala svolení „smést učebnice ze stolu“ a ukázala jinou cestu výuky.
Co Vás motivuje o dodává energii?
Přes deset let se snažím vytvářet kladný vztah k vědě. Ukázat veřejnosti, že „vědátoři“ nejsou šílení chlapíci s rozcuchanými vlasy, v běžném životě a při konverzaci nepoužitelní. Že právě chemie není jen o biflování nudných vzorců a rovnic, ale že pod každou formulí je skrytý příběh a vše dohromady dává smysl. Mojí velkou motivací jsou teenageři, kteří ztratili zájem o zkoumání světa očima malého dítěte a zmrazili pokládání otázek typu „Proč? Jak? Co kdyby?“ Teenageři, kteří jsou většinou otrávení jen při vyslovení slova chemie natož fyzika. Právě jim se snažím ukázat, že věda umí být i zábavná a potřebná (i když to dá někdy zabrat).
Jak vidíte budoucnost chemie na českých základních o středních školách?
Budoucnost je v rukách pedagogů. Já sama jsem šla studovat chemii, jelikož mě maximálně nadchla má úžasná učitelka na chemii již na ZŠ. Bohužel, doposud na školách působí pedagogové, kteří žáky spíše odrazují, degradují či dokonce ponižují. Pokud společnost má mít více přírodovědně vzdělaných jedinců, potřebujeme kvalitní a nadšené učitele těchto oborů (chemie, fyzika, matematika, biologie). Je potřeba veřejnosti ukázat, že studovat tyto obory má smysl.
NAUČIT STUDENTY MILOVAT CHEMII JE JEDNODUCHÉ, JEN MUSÍTE VĚDĚT, JAK NA TO
Je to úplně normální kluk, kterého baví chemie. Výjimečný je svým přístupem. Rozhodl se, že nebude sedět doma a aktivně přispěje k tomu, aby si ostatní chemii zamilovali stejně jako on. Spolu s Nadací Unipetrol se mu to daří.
Michale, jste výborný student VŠCHT v Chemparku v Litvínově, v současné době jste stipendista Nadace Unipetrol a také výborný šoumen a týmový hráč. Také se podílíte se na přípravě Báječného dne s chemií pro děti. Co Vás na spolupráci s Nadací Unipetrol nejvíc baví a jaké máte plány do budoucna?
Je pro mě neskutečně inspirující moci pracovat po boku takových ostřílených matadorů na poli popularizace vědy, sledovat zákulisní přípravy, okoukávat některé postupy.
Studuji obor Technologie pro ochranu životního prostředí v Univerzitním centra VŠCHT Praha v Litvínově – Záluží. Abych řekl pravdu, jsem člověk, který, zásadě moc dopředu neplánuje, nechávám věci plynout, ale když vidím šanci, jdu po ní. Rozhodně se v budoucnu nechci příliš vzdalovat od svých současných zájmových oblastí chemie, průmysl, smysluplná ochrana prostředí, popularizace vědy, popřípadě školství. Jsem si téměř jistý, že dobré jméno vědy, obzvláště pak chemie, budu hájit už zřejmě nadosmrti, jak konkrétně to bude vypadat třeba za 2 roky, je ale zatím ve hvězdách.
Do jakých dalších aktivit nadace se zapojujete?
Například v Meziboří rozjíždíme projekt tandemové výuky v předmětu chemie. Zatím netušíme, jak to dopadne, ale bude to jistě velmi zajímavá zkušenost. Věřím, že to zvládneme, jelikož tuto praxi zatím zvládá relativně málo škol a není od koho odkoukávat, ale my zase máme chuť, elán, zázemí, podporu a třeba za rok už budeme prezentovat na dalším 4edu konferenci tandemovou výuku jako příklad dobré praxe.
jen o biflování nudných vzorců a rovnic, ale že pod každou formulí je skrytý příběh a vše dohromady dává smysl. Mojí velkou motivací jsou teenageři, kteří ztratili zájem o zkoumání světa očima malého dítěte a zmrazili pokládání otázek typu „Proč? Jak? Co kdyby?“ Teenageři, kteří jsou většinou otrávení jen při vyslovení slova chemie natož fyzika. Právě jim se snažím ukázat, že věda umí být i zábavná a potřebná (i když to dá někdy zabrat).