100× rychlejší, 100× levnější. Díky virtuální realitě | EkonTech.cz


100× rychlejší, 100× levnější. Díky virtuální realitě

Rozhovory / virtuální realita / ŠKODA AUTO
28. 10. 2019 - 20:51

Ve ŠKODA AUTO využívají virtuální realitu již 21 let. Není proto divu, že v týmu pro virtuální technologie zde pracují špičkoví evropští odborníci. Jejich koordinátor Ing. Leoš Červený, nám odhalil zákulisí jejich práce.

Jsme výjimeční tím, že virtuální realita je u nás všude

Jak dlouho s virtuální, případně rozšířenou, realitou ve ŠKODA AUTO pracujete?

Na to, jak je tento obor v současnosti moderní, tak velmi dlouho. Tipněte si od kdy. (smích) Virtuální realitu jsme začali ve ŠKODA AUTO využívat už před 21lety. S výrobou první Fabie se virtuální realita v roce 1998 začalo využívat pro designový návrh auta. Do té doby se prototyp auta podle návrhu frézoval do dřevěného modelu. To většinou trvalo skoro tři měsíce. Ve virtuální realitě je hotový do týdne.

V té době virtuální realita představovala formou 3D kina. Od roku 2004 jsme se posunuli dále a prezentace virtuální reality se přesunula do projekční jeskyně, které říkáme CAVE. V ní se už nesoustředíme jen na vnější design, ale i na vzhled a funkčnost interiéru. A nejen to, můžeme sledovat i způsob, jakým vnímá řidič své okolí. Zjistíme, jaký bude mít řidič výhled, jestli mu v něm nevadí třeba sloupek auta. 

Dnes už jsme zase dál. CAVE se pomalu snažíme nahrazovat virtuálními brýlemi. Ty jsou pro práci s virtuální realitou nejefektivnější a nejpraktičtější. Zaměstnanec je může třeba pro designový návrh používat přímo od svého stolu na pracovišti.

V jakých oblastech virtuální a rozšířenou realitu ve ŠKODA AUTO využíváte, a která z nich je podle vás nejzajímavější?

Podle mě je nejzajímavější, že využíváme virtuální realitu skoro všude. Především při celém procesu tvorby designu auta. Od návrhu, který se do virtuální reality převádí, až po virtuální prezentaci hotového modelu před managementem.

Ale samozřejmě nejen tam. Při konstrukci automobilu si ve virtuální realitě můžeme ověřit, jak spolu sedí jednotlivé díly, a případně vymyslet lepší řešení.

Také celý proces výroby plánujeme ve virtuální realitě. Všechny montážní postupy navrhujeme tak, aby na sebe navazovaly s maximální efektivitou. Ověřujeme si, jestli rychlost, kterou pro montáž předpokládáme, bude reálná.

Velký přínos má smíšená realita při předcházení a odstraňování poruch výrobních strojů. Pomůže nám odhalit, jaká závada hrozí. Včasným zásahem k ní následně ani nedojde.

Jak vidíte budoucnost automobilové virtuální reality?

Jsou zde netušené možnosti. Od zabudování rozšířené reality do předního skla automobilu, které bude fungovat jako navigace, až po možnosti sledování toho, co se děje v ulici za rohem. Je ale důležité dodat, že virtuální realita by neměla být využívána samoúčelně. Měla by mít vždy využívána smysluplně a s jasným přínosem. 

Virtuální realita práci člověka nenahradí, jen ji výrazně zjednoduší

V čem je podle vás největší přínos těchto technologií?

Ve všech oblastech, kde ji využíváme, nám výrazně zjednodušuje a zrychluje práci. Vytvoření prostředí ve virtuální realitě je z dlouhodobého horizontu daleko levnější než třeba tvorba fyzických modelů a prototypů. Velmi výrazně nám tedy šetří finanční prostředky. 

Co říkáte na tvrzení, že virtuální realita bere lidem práci?

Virtuální realita je pouze nástroj, samotnou práci za nás neudělá. Jen ji zjednoduší a zrychlí.

U nás se skoro každý zaměstnanec s virtuální realitou setká. Buď s její pomocí přímo pracuje – jako třeba designéři a konstruktéři. Nebo se s pomocí virtuální reality připravuje na práci, kterou bude dělat ve výrobě. Může si tak vše vyzkoušet bez jakéhokoliv rizika chyby ve skutečném provozu.

Ve ŠKODĚ AUTO určujeme trendy

V jaké oblasti virtuální reality jste technologicky nejdále?

Pro tvorbu virtuální reality většina firem využívá komerčního softwaru. My jsme ale zjistili, že pro naše potřeby už není takový software dostačující. Protože ve ŠKODĚ AUTO jsme vždy kousek vepředu, rozhodli jsme se vyvinout náš vlastní vizualizační SW. V letošním roce plánujeme jeho uvedení na trh.

Jste koordinátor týmu, který vyvíjí virtuální technologie pro ŠKODA AUTO. Co je náplní práce vašeho týmu?

Specialisté v našem týmu sledují celosvětové trendy v oboru a hledají nové technologie. Z nich pak vybírají ty, které jsou využitelné pro nás.  Naším úkolem je i začlenit novinky do každodenní práce zaměstnanců tak, aby pro ně byly běžným nástrojem. Nejsou to tedy programátoři, ale především technologičtí architekti a integrátoři. 

Naše práce je na technologické špičce celé Evropy. U mnoha nových trendů jsme jako první, jako první je testujeme a podílíme se na jejich dalším vývoji. Dalo by se říci, že jsme to my, kdo nakonec určuje trendy v této oblasti.

Jaký by měl být uchazeč, který by chtěl patřit do vašeho týmu?

Měl by to být technicky zaměřený člověk s velkou představivostí. Také by měl rozumět procesům konstrukce a výroby, grafice a 3D modelování. A především by měl být otevřený novým metodám a nápadům.

Co je to, co na této práci baví vás?

Nejvíc mě baví neustálý kontakt s lidmi. To, že dennodenně vidím, jak jim výsledky mé práce pomáhají a zjednodušují systém v celé firmě.

Leoš Červený

Studoval ČVUT Fakultu strojní v Praze. Od roku 2002 pracuje pro společnost ŠKODA AUTO, kde nastoupil jako trainee, po absolvování trainee programu působil jako specialista virtuální reality a od roku 2005 jako IT koordinátor a specializuje se na virtuální realitu. Stál např. za vývojem 3D car konfigurátoru, který je instalovaný u 420 dealerů po celém světě včetně Austrálie. Aktuálně vede tým 11 lidí. Jeho životní motto je: „Nic není nemožné, stačí si to jen představit a pak následně udělat.“