V ČSOB už mají 82 plně funkčních robotů. Pomáhají lidem dělat práci, která je nudná a nezáživná. Nejde však o robota, který sedí v kanceláři za stolem a píše na klávesnici. Jak zaměstnat robota v bance ví ředitelka pro oblast zpracování operací Denisa Parkosová. Daniel Vojík a Petr Lipenský její podrobný výklad doplnili dalšími postřehy.
ROBOT JE RYCHLEJŠÍ NEŽ ČLOVĚK, ALE NEZVLÁDNE VŠECHNO
Co znamená, když se řekne automatizace a robotizace v bance?
V bance naší velikosti probíhá v každém okamžiku ohromné množství procesů, které zpracovávají klientské požadavky, přenášejí a zapisují data, odesílají výstupy, komunikují s klientem a předávají informace mezi jednotlivými útvary. A tak samozřejmě najdete v bance spoustu aplikací, které automatizují toto zpracování. Představte si například aplikace na zpracování platebních příkazů, zakládání a správu bankovních produktů – účtů, karet, úvěrů – aplikace pro věrnostní program a samozřejmě mnoho dalších. V dnešní době si velké množství úkonů klient zařídí sám, například v elektronickém bankovnictví, někdy je ale zapotřebí člověk. Pracovník banky, který požadavek přijme, zkontroluje, zpracuje v konkrétní aplikaci a klienta informuje, že vše bylo dokončeno. A právě tyto lidské činnosti se snažíme robotizovat. Samozřejmě si nepředstavujte, že před počítačem sedí robot a pracuje na klávesnici nebo s myší. Robot v našem pojetí je program, algoritmus. Takový program dělá, zjednodušeně řečeno, to samé, jako člověk jen rychleji a téměř 24 hodin denně.
Znamená to, že takoví roboti člověka v jeho práci časem nahradí?
Ne, to vůbec ne. Nahradí člověka v pracích, které jsou rutinní. Anebo v takových, které probíhají v řekněme nepříjemných okolnostech. Krásným příkladem je využití robota mimo klasickou pracovní dobu. Určitě ale nemůžeme předpokládat, že roboti nahradí člověka. Spíše dojde k přesunu lidských kapacit na jiný typ práce. Lidé se tak mohou věnovat specializovanější a zajímavější práci. Důkazem, že robotizace není strašák, je i fakt, že největší množství podnětů pro robotizaci dostáváme právě z našich Back-off ice útvarů, kde zpracování požadavků klientů probíhá.
Samozřejmě v souvislosti s robotikou vznikají nové, specializované pozice pro odborníky na robotizaci a umělou inteligenci. Máme v bance tým řešící komplexně robotizaci od vyhledávání vhodných příležitostí až po vývoj a nasazení robota do procesu, kombinuje v sobě jak procesní řízení a business analýzu, tak programování, testování, řízení provozu. Takové pracovníky my dnes hledáme.
HLEDÁME LIDI, KTEŘÍ UMÍ CHYTŘE PŘEMÝŠLET
Jakou odbornost by tedy měli mít lidé, které hledáte?
Odbornost, jako taková, určitě není rozhodující, i když samozřejmě přispívá k tomu, jaké znalosti si uchazeč k nám přináší. Třeba já jsem vystudovala Filozofi ckou fakultu Univerzity Karlovy, takže typicky humanitní směr, a dnes zodpovídám za řízení provozu v bance a robotizaci. ČSOB je velká banka a při realizaci jednotlivých aktivit je klíčem k úspěchu spolupráce mezi jednotlivými týmy. A u robotizace to platí dvojnásob, protože její potenciál není jen v back-off ice ale i v ostatních útvarech (jako například v direct marketingu, reportingu, controllingu, risk managementu). V týmech, které přímo připravují a programují roboty, máme business analytiky a vývojáře. Není tedy až tak důležité, jak moc bude uchazeč technicky vzdělaný, ale spíš, jak dokáže pochopit procesy v bance, potřeby klientů, možnosti automatizace a také jak efektivně bude spolupracovat v rámci fi rmy a jakou energii vloží do realizace U vývojářů se samozřejmě hodí, pokud mají znalosti informatiky, ale není to podmínkou. Je důležitá schopnost učit se nové věci a zbytek přinese neocenitelná praxe.
UMĚLÁ INTELIGENCE UMÍ ČÍST I POSLOUCHAT
Na jaké úrovni je dnes robotizace v ČSOB?
ZÍSKALI JSME BANKOVNÍHO OSKARA
Čím je vaše banka v oblasti robotiky automatizace jedinečná?
Věřím, že patříme mezi nejlepší v České republice. Máme přes 80 robotů a mnoho kombinací dalších chytrých řešení z oblasti robotizace a umělé inteligence, která už existují nebo se právě dokončují. Také velmi důsledně sledujeme nové trendy a snažíme se je rozvíjet. Prostě si nemyslíme, že stačí, co máme. Snažíme se jít pořád dál. Už teď rozvíjíme nový trend neuronových sítí a chytré umělé inteligence. Potvrzením, že jdeme správným směrem, jsou mezinárodní ocenění. Před několika dny jsme v Paříži přebrali takového bankovního Oskara. V prestižní soutěži Efma-Accenture CIG Awards, která hodnotí nejlepší projekty v oblasti bankovních inovací po celém světě, jsme se umístili na 3. místě v kategorii „Workforce experience“. Celkem bylo do soutěže přihlášeno 635 inovací z 235 institucí ze 70 zemí.
Co byste vzkázali studentům, kteří hledají své uplatnění a zajímá je robotizace a umělá inteligence?