Jan Zich - Analyst Developer
Na jaké úrovni jste v posledním ročníku vysoké školy hovořil anglicky?
V posledním ročníku bych se, co se týče mluvené angličtiny, ohodnotil na zhruba B2 až C1, přičemž jsem se angličtinu naučil spíše pasivně, než že její zlepšování aktivně vyhledával mimo školu. Poměrně velké množství času sem trávil surfováním po internetu a drtivou většinu všech těchto zdrojů se mi dostávalo v podobě angličtiny.
Chtěl jste po dostudování vysoké školy pracovat ve stejném oboru, který jste studoval?
Už při dokončení bakalářského studia mi začalo docházet, že ryze strojírenský obor není pro mě to pravé ořechové, a tak jsem se rozhodl pokračovat v oboru procesní inženýrství, který má poměrně široký záběr, co se zaměření týče. Diplomovou práci jsem si vybral návrh výpočetního softwaru, kde jsem mohl uplatnit zkušenosti jak z dosavadní strojírenské oblasti, ale také jsem se dostal k pokročilejšímu programování, než jen psaní jednoduchých skriptů. A důvod změny profilace? Zpětně bych řekl, že hlavní dva důvody byly větší uplatnění v oboru v IT, než ve strojírenství, ale také mnohem vyšší finanční ohodnocení.
Věděl jste již na vysoké škole, jaký typ práce chcete vykonávat – zda budovat kariéru v zaměstnaneckém poměru, nebo samostatně podnikat? Proč jste se rozhodli pro zaměstnanecký poměr?
Pokud bych odpověď směřoval na své původní studium - strojní inženýrství, není zde moc příležitostí pro podnikání. Pro zaměstnanecký poměr jsem se ale rozhodl v oblasti IT, kde nyní působím.
Jaká byla vaše očekávaná hrubá nástupní měsíční mzda do absolventského zaměstnání během posledního ročníku vysoké školy? Od čeho jste částku odvodil?
V oblasti, kterou jsem vystudoval, není neobvyklá nástupní mzda od 35 tisíc. To se mi zdálo poměrně málo, a proto jsem mířil spíše do IT, kde jsem mířil na 45 tisíc a výše. Odvodil jsem ji z rešerše mezd v této oblasti.
Kontaktoval jste svého současného zaměstnavatele přes nějakou sociální síť? Pokud ne, chtěl byste v posledním ročníku vysoké školy tuto možnost mít?
K současnému zaměstnavateli jsem se dostal skrze svého spolužáka, který ve firmě začal o něco dříve než já. Současného zaměstnavatele jsem tudíž kontaktovat neměl zapotřebí, ale dnes už vím že tato možnost tu určitě je, protože FNZ Group je na LinkedIn aktivní, ať už jako oficiální profil, tak také jednotliví rectuiteři.
Jakým způsobem jste získával tipy na nabídky zaměstnání? Z jakého zdroje jste se dozvěděl o současném zaměstnavateli?
O nabídky jsem se zajímal jak na sociálních sítích, jako je LinkedIn, tak na stránkách přímo zabývajícími se nabídkou práce, ale také na pracovních veletrzích. O svém zaměstnavateli jsem se avšak dozvěděl od svého kamaráda.
Musel jste se přestěhovat za prací ze svého rodného města? Pokud ano, proč jste se rozhodl přestěhovat? Pokud ne, kdyby to bylo v potřeba, uvažoval byste o tom vůbec?
Bydlím 20 km od Brna, ale dojíždění trvá 40 minut a je to ještě doba, kterou jsem schopen akceptovat. Kdyby to bylo potřeba, určitě bych o tom uvažoval, každopádně FNZ Group je progresivní firma a na individuální úrovni nabízí home office.
Kolik času denně dojíždíte do práce v jednom směru? Kolik času by pro Vás představovalo snesitelné maximum?
40 minut a musím se přiznat, že je to na hraně maxima. Víc jak hodinu bych určitě nezvládl.
Chtěl byste strávit část své budoucí kariéry v zahraničí? Případně, byl jste již na zahraniční pracovní stáži?
Práce v zahraničí by mi nevadila, FNZ Group nabízí mnoho příležitostí pro relokaci do jiných kanceláří po celém světě, například v JAR v Johannesburgu. Osobně jsem ještě na pracovní stáži nebyl, ve FNZ jsou totiž častější delší stáže, např. 3 měsíce až 1 rok a déle, což by mi v tento moment nevyhovovalo z důvodu stále studující přítelkyně. :)
Komunikuje Vaše společnost svou vizi a to, jak ji naplňuje?
FNZ Group rozhodně dbá na to, aby si její zaměstnanci ale i okolí toho byli vědomi. Konají se pravidelné přednášky, meetingy a workshopy ohledně firemních vizí do budoucna.
Používá Vaše společnost firemní hodnoty, případně nějaké „desatero“?
FNZ Group nedávno zavedlo 4 pilíře firemních hodnot, konkrétně: 1. Customer obsessed for the long-term, 2. Think big and make an impact, 3. Act now and own it all the way a 4. Challenge, commit and win together
Kdybyste byl znovu v posledním ročníku na VŠ, přemýšlel byste jinak, rozhodoval byste se jinak, udělal byste něco jinak?
Po roce a půl ve firmě musím říci, že rozhodnutí přidat se do FNZ bylo i navzdory některým nedostatkům nejlepší, které jsem v té době mohl udělat. Příležitost, kterou totiž FNZ pro absolventy nabízí, je jedinečná, a i kdyby člověk neměl v plánu zde zůstat dalších 10 let, zkušenost v FNZ dále otevírá dveře možnostem posunout se dále ve světě IT.
Jak vnímáte nové trendy sociálních sítí a jejich význam pro prezentaci značky zaměstnavatele? Oslovují Vás kampaně Vašeho zaměstnavatele na sociálních sítích?
FNZ Group se snaží být poměrně aktivní co se týče sociálních sítí a sdílí své úspěchy v podobě investic, akvizicí, povedených projektů, ale také interních změn, jako například nedávno zavedený revoluční balíček pro rodiče s novorozenými dětmi.