Před pár týdny se začalo spekulovat o iCar – elektroautomobilovém produktu Applu podporujícím automatické řízení. Apple tyto spekulace potvrdil a vyšlo také najevo, že se jeho inženýři projektu věnují již rok. Vývoj elektromobilu se startem „na zelené louce“ bude trvat 5-10 let. O čem tedy iCar bude? A kdo za ním stojí?
Již několik let běží ve spolupráci společností Tesla Motors a General Motors projekt vývoje elektroautomobilu, který by měl na jedno nabití ujet více než 300 km a stát „pouhých“ 40.000 $. Cílem je uvést produkt na trh v roce 2017, čili o tři roky dříve, než iCar.
Management Applu proto dělal v předešlém roce vše možné, aby získal klíčové zaměstnance přímého konkurenta. Server macworld.co.uk přidává jako důkaz 50 profilů inženýrů Applu na LinkedInu, kteří pracují na projektu iCar a mají za sebou minulost v Tesla Motors. Interní zdroj zmíněného serveru dokazuje, že CEO Tesla Motors, Elon Musk, napadl společnost kvůli přetahování zaměstnanců, kterým Apple nabízel okolo 250 tis. $ jako podepisovací bonus + 60% nárůst mzdy oproti Tesla Motors. Obdobnou informaci přinesl i Bloomberg.
Důležitou zprávou je rovněž to, že se údajně Johann Jungwirth, šéf oddělení R&D u Mercedes-Benz v Sillicon Valley, který stojí za vývojem samořídícího Mercedesu F 015, přesunul do Applu pracovat na iCaru.
Zdrojem zaměstnanců „Jablka“ není ovšem pouze zmíněný projekt či automobilky. Podle The Korea Times Apple získal experty na vysokokapacitní baterie u svého největšího konkurenta na poli smartphonů – Samsungu.
Se zaměstnanci úzce souvisí také nová žaloba proti Applu. Podala ji společnost A123 Systems, jež vyrábí autobaterie pro elektromobily. Obvinění se týká údajného systematického přetahování zaměstnanců ze společnosti A123 Systems do Applu.
Apple patentuje jako o život
Již před příchodem těchto zaměstnanců má Apple v oblasti automobilového průmyslu celou řadu registrovaných patentů. Například patent z roku 2011 by vám umožnil otevřít a nastartovat si auto prostřednictvím některého z iDevice, které budete mít zrovna po ruce – jak iPhonu, tak i iPadu.
Patent z roku 2009 - auto kamera ve smyslu snímání funkcí stroje - by mohl být využit pro automatickou kontrolu funkčnosti všech komponentů v autě, stejně jako pro zamykací systém nebo systém světlometů.
Snad již standardním využitím patentu (s trochou nadsázky) by mělo být automatické odemykání (a zamykání) automobilu iPhonem, když budete stát v jeho blízkosti (nebo se od něj vzdalovat). Tím odpadá otravné vytahování telefonu z kapsy. Stejný systém již využívají automobilky u svých luxusnějších modelů, jen místo telefonu takto fungují klíče. Vlastně už nejde ani tak o klíč, jak jej známe, ale spíš o kartu či čip.
V neposlední řadě se hovoří o využití patentu registrovaného Applem v roce 2012, kterým je možno koncentrovat nastavení zařízení pro různé uživatele. To by tedy vyřešilo problém využitelnosti iCaru pro více lidí – nejen pro samotného majitele. Součástí tohoto patentu není jen odemykání a nastartování auta, ale také automatické nastavení například sedadla, teploty či oblíbených rádiových stanic již při odemčení zařízením konkrétního uživatele.
„Součástí tohoto patentu je také automatické nastavení například sedadla, teploty či oblíbených rádiových stanic již při odemčení zařízením konkrétního uživatele.“
A to je teprve začátek. V letošním roce i v průběhu následujících let lze očekávat další a další patenty, které budou Applem registrovány nebo zkupovány. Také se ale může stát pravý opak – management Applu vyhodí celý projekt do koše, jako se to již v minulosti párkrát stalo. Nechme se proto překvapit, jak vše dopadne.