Deloitte. Pojem, který není třeba příliš představovat. Jedna z firem Velké čtyřky světových poradenských společností. Získat zde zaměstnání je snem mnoha studentů nejen ekonomických oborů. Ale jak se do společnosti dostat? Jak se v ní pracuje? Co vše musí uchazeč znát a čím při přijímání projde? O tom a dalších tématech jsem se bavil s dvojicí mladých daňových poradců, kteří již ve společnosti Deloitte Česká republika pracují a jsou ve své profesi úspěšní.
Jindra Předotová (28), pracuje jako daňový poradce na pozici Konzultant třetím rokem. Vystudovala Západočeskou univerzitu v Plzni s ekonomickým zaměřením. Její kolega David Gajdoš (25) je v současné době jen o stupínek níže a ve společnosti je přes jeden a půl roku. Je absolventem práv na Masarykově univerzitě v Brně.
Začněme pěkně od podlahy. V oboru finančních poradců musí být velká konkurence? Nebojíte se o uplatnění?
David: Aby nedošlo k nedorozumění. My nejsme finanční poradci, jak si mnozí myslí, ale poradci daňoví. My lidem nesestavujeme rodinné rozpočty ani nenabízíme různá pojištění. Radíme našim klientům, většinou velkým společnostem, s komplikovanými daňovými otázkami, sestavujeme daňová přiznání a podobně. K tomu, abyste se stal daňovým poradcem, musíte absolvovat vysokou školu a složit zkoušky certifikovaného daňového poradce. Jejich obtížnost je vysoká, a proto je v Čechách registrovaných daňových poradců pouze něco přes čtyři a půl tisíce. To je o dost méně než finančních poradců, a proto o uplatnění strach nemám.
Proč zrovna společnost Deloitte jako zaměstnavatel?
Jindra: Prošla jsem několik přijímacích řízení. Když porovnám jejich průběh, tak mi společnost Deloitte přišla nejsympatičtější. Mají přijímací proces velmi dobře propracovaný.
Takže rozhodla kvalita přijímacího řízení?
Jindra: Při konečném rozhodování ano.
A Vy, Davide?
David: U mě to bylo podobné jako u Jindry. Já jsem v době přijímacího řízení ještě studoval, tak jsem to viděl jako příležitost vyzkoušet si pohovor u velké společnosti ještě před koncem školy. Plněním různých úkolů jsme strávili celý den a můj pocit po jeho skončení byl, že mě měli možnost poznat z různých pohledů a kvalifikovaně zhodnotit, co ve mně je :-).
Znalost daňové problematiky ze studia Vám při přijímacím řízení pomohla?
David: Při přijímacím řízení není kladen důraz na technické znalosti jako spíše na soft-skillové schopnosti, studenti se tedy nemusí bát hlubšího zkoušení z daňové problematiky. V Deloitte se počítá s tím, že noví kolegové se všemu potřebnému naučí během samotné práce a navíc, alespoň během prvních pár let, jsou vždy pod vedením zkušenějšího kolegy.
Ale nějaké základní znalosti by stejně měl uchazeč ovládat, nebo ne?
David: Tak určitě. Myslím, že každý kdo se hlásí na práci daňového specialisty, by měl alespoň nějaký rozhled v této oblasti mít.
Jindra: Já jsem měla daně pouze jeden semestr a mé znalosti končily u rozdílu mezi přímými a nepřímými daněmi (smích). Znalosti uchazeč získá díky propracovanému systému školení, které Deloitte poskytuje.
Co angličtina? Je při práci určitě hodně potřeba.
Jindra: Angličtina je pro nás důležitá.
David: V Deloitte máme spoustu zahraničních klientů, pro které dodáváme výstupy v cizím jazyce. Také například partner (šéf) mého týmu je z Anglie, takže veškeré porady, u kterých je přítomen, se vedou v angličtině. K tomu máme v angličtině spousty interních materiálů a elektronické komunikace. Při nástupu je tedy potřeba vládnout anglickým jazykem alespoň na komunikativní úrovni.
Jindra: Nováček v daňovém poradenství se obvykle naučí novou slovní zásobu odborných anglických výrazů. Tu když jednou ovládne, tak už nebývá problém vést v angličtině jednání, nebo předvést prezentaci, protože hovor se obvykle týká dané specifické oblasti.
Zajímavostí u Deloitte je firemní program Leadership As One. Jak se Vás osobně dotýká? A co o něm čtenářům prozradíte?
David: Jedná se o relativně novou filozofii Deloitte jako nadnárodního seskupení společností, kterou vytvořil jeden z jejich leaderů. Já ji chápu tak, že se Deloitte snaží sjednotit svoje cíle s cíli svých zaměstnanců a podporovat jejich sounáležitost mezi sebou samými a se společností jako celkem (proto As One). Jestli bude mít pozitivní dopad, bude dle mého názoru možné hodnotit až v delším horizontu.
Čtenáře by bezpochyby zajímala i Vaše náplň práce. Jak vypadá běžný den u Deloitte?
Jindra: Běžné dny se od sebe poměrně liší. Při klientské práci den často trávíme na schůzkách nebo zpracováváním dat v kanceláři. Zde většinou konzultant využívá asistenci seniornějšího člena týmu a manažera.
Jinak náplň dne záleží na tom, na jaké zakázce zrovna pracuji. Někdy na projektu pracuji samostatně, někdy jde o týmovou práci. Jiné povinnosti mám, pokud jsem na projektu seniornější konzultant, než když u sofistikovanějších zakázek vystupuji spíše jako konzultant junior. Opravdu záleží na povaze projektu.
Standardně připravujeme daňová přiznání a poskytujeme specifické poradenské služby dle zadání a přání klienta. V závěrečné fázi projektu jde o prezentaci výsledků u klienta nebo jednání se státní správou. Určitý čas naší práce zaberou také různá školení a další vzdělávací aktivity.
Jaké jsou Vaše cíle ve společnost Deloitte?
David: U mě je to jasné. Musím si udělat zkoušky daňového poradce. I nadále bych se chtěl více vzdělávat a zlepšovat v tom, co dělám. Rád bych třeba příští rok zkusil výjezd do zahraničí. A moje daleké cíle? Pokud mě to bude bavit, tak bych chtěl u Deloitte zůstat.
Jindra: Já bych se ráda posunula na pozici Senior konzultant a velmi mě láká možnost zahraniční stáže. Dále bych ráda uplatnila znalosti nabyté při zkouškách na daňového poradce v praxi při sofistikovanějších projektech. Ve společnosti Deloitte jsem velmi spokojená a o změně neuvažuji.