Jak vyhodit oknem peníze EU? Elektrifikujte zapadlou lokálku! | EkonTech.cz


Jak vyhodit oknem peníze EU? Elektrifikujte zapadlou lokálku!

Názor
1. 7. 2013 - 19:54

Termín konce čerpání fondů z Evropské unie se blíží, a tak se honem snažíme utratit co nejvíce evropských peněz. Snaha možná chvályhodná, avšak v nedostatku smysluplně zpracovaných projektů se v této době často sahá na téměř úplné hlouposti. Přímo učebnicovým příkladem je schválená elektrifikace lokálky Šumperk-Kouty nad Desnou. 418 miliónů korun vyletí komínem.

Ambiciózní plán

Lokálka ze Šumperka do Kout nad Desnou už řadu let usilovala právě o elektrifikaci, proto se v době honění projektů na poslední chvíli hodilo, že tento nápad má kompletně zpracovanou dokumentaci. Jedná se bez nadsázky o velmi ambiciózní projekt. Bohužel z hlediska dopravního je zcela zbytečný, dokonce lze říci i pro samotnou trať škodlivý. Bohužel si to neuvědomují obce podél této trati.

Nejsou vozidla.

 "Zvýší se komfort cestujících a elektrizace nám umožní zkrátit jízdní doby, protože elektrický pohon umožní vlakům jezdit vyšší rychlostí," vysvětlil Žerníček, starosta Rapotína. První velký mýtus. Nejsou vhodná vozidla. Nejmenší elektrická jednotka je Regio-Panter. Je sice daleko kapacitnější, než současně provozovaná vozidla na trati, ale jeho provoz je několikanásobně vyšší. Jestlipak budou chtít za poloprázdnou soupravu platit obce víc? Nebo pojede vlak jednou za čtyři hodiny?

Kdo bude jezdit?

Myslím, že tento komfort přivítají jak turisté jezdící do Jeseníků, tak lidé dojíždějící do zaměstnání," míní Žerníček. "Když lidé pojedou například z Olomouce nebo Brna až do Koutů bez přestupů, nechají rádi auto doma a věřím, že jich přijede i víc," souhlasí například ředitel lyžařského areálu Kouty nad Desnou Petr Marek.

To je nejspíš další mýtus. Který dopravce se těchto přímých vozů ujme? Připomeňme, že lokálka je v rukou Svazku obcí údolí Desné a na trati neprovozují vlaky České dráhy. Bude kraj rád platit dopravu kapacitních osobních vlaků, které se v Šumperku téměř vyprázdní? Nebo nahoru do koutů pojede každý čtvrtý spoj? Takhle to dopadá, když do dopravy mluví lidé, kteří tomu vůbec nerozumí. Ano, možná to pro lyžaře bude výhodnější, ale co ostatní části roku? Kdopak tam bude hromadně z Olomouce jezdit?

Dálkový nesmysl

Dalším nesmyslem je nápad vést do Koutů i dálkové spoje například z Brna. To už zavání přímo diletantstvím. Objednatelem dálkové dopravy je ministerstvo dopravy. Nevím, jak se mu budou zamlouvat miliónové částky za platby rychlíků v úseku Šumperk – Kouty nad Desnou. Ale budiž, pro dopravu k lyžařským vlekům by klidně mohl přímý spoj z Brna existovat, ale kvůli nějakému rekreačnímu zimnímu vlaku elektrifikovat za půl miliardy malou lokálku?

Ekologie?

Dalším argumentem zastánců elektrifikace je ekologická stránka. Elektrické vozidlo je ekologičtější. Na první pohled ano, ale elektrická energie v drátech nevzniká a musí se někde vyrobit, otázkou je, jak ekologicky. Navíc dnes existuje mnoho vhodných dieselových vozidel, které splňují nejpřísnější emisní normy. Není lepší peníze investovat do nákupu těchto vozidel?

Odhodlání trať jednou zachránilo

Abychom jen nepomlouvali, trať Šumperk - Kouty nad Desnou je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už odepsanou věc. Trať totiž poničila povodeň v roce 1997 tak, že hrozil její zánik. České dráhy ji navíc už dlouho před záplavami označily za ztrátovou a neperspektivní, takže neměla téměř žádnou budoucnost. Obce ležící podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl tak Svazek obcí údolí Desné, kterému se podařilo doslova nemožné - převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat peníze a později ji získal do svého majetku.

Elektrifikace může trať zabít

Realizace elektrifikace může být pro tuto trať i zničující. Jak jsem napsal výše, nejsou zatím vhodná vozidla a u těch, které existují, je provoz neúměrně drahý. Obce nebudou mít finance na zachování současného rozsahu provozu a jednotlivé spoje se začnou škrtat. Dále je tu údržba. Starat se o elektrifikovanou trať je mnohem náročnější jak finančně, tak i v dalších ohledech.