Motto nové studentské Deloitte kampaně je sebevědomé a vystihuje podstatu – pokud máte ambici a chcete do své práce investovat něco navíc, bude vás to bavit. Deloitte v České republice je skvělým místem pro začátek kariéry již 25 let. Minulost, současnost i budoucnost firmy nám přiblíží Josef Kotrba, současný vedoucí partner Deloitte ČR, a Otto Jelinek, bývalý vedoucí partner Deloitte, mistr světa v krasobruslení a současný velvyslanec Kanady.
„Pánové a dámy“, zahájil rozhovor pan Jelinek, „jsem velmi rád, že tu můžu s Josefem i s Vámi být, ale může mi někdo vysvětlit, co tu vlastně děláme? Zatím to vypadá jako začátek malé párty.“ Icebreaker byl za námi. Představili jsme náš časopis a vysvětlili, že se scházíme, abychom mohli studentům zprostředkovat názory obou pánů na historii, vizi a strategii Deloitte, který v roce 2015 slaví čtvrtstoletí na českém trhu. Palba otázek mohla začít.
Deloitte tento rok slaví 25 let existence v České republice. Které okamžiky v historii českého Deloitte vnímáte jako nejzásadnější?
Josef: Ke strategickému rozhodnutí došlo po pádu Andersen Consulting, kdy se začali všichni v oboru hystericky zbavovat poradenských služeb. Jenom Deloitte ne. To vnímám jako velmi strategický okamžik. Dlouho potom totiž naši konkurenti pracně budovali to, co na začátku tisíciletí rušili. My jsme se naopak mohli posouvat dál a propojovat poradenské služby se světem. I díky tomu jsme nyní schopni ze zahraničí přebírat know-how a půjčovat si experty na konkrétní oblasti.
Otto: Významných okamžiků bylo hodně, těžko se z nich vybírá. Pro mě osobně bylo nejvýznamnější, když jsem nastoupil do firmy, a dále, když jsme založili oddělení forenzních služeb. S Deloitte jsme pojem forenzní služby v Česku zavedli. Nic takového tu dříve neexistovalo, ale dnes už tento pojem každý z oboru samozřejmě zná.
Jak se Vám tedy povedlo sehnat specialisty na forenzní služby, když tu forenzní služby neexistovaly?
Otto: Museli jsme vyjet lovit do jižní Afriky. Myslím tím lovit odborníky, samozřejmě. Ale snadné nebylo ani sehnat první klienty. Audit, náš hlavní obor činnosti, znal každý, ale pojem forenzní audit jsme do českého slovníku opravdu museli pracně zavádět a seznamovat s ním i české firmy. Tato usilovná práce nakonec přispěla k expandování Deloitte v ČR.
Co v současné době nejvíce ovlivňuje poradenský byznys?
Josef: Skoro každé odvětví dnes nejvíce ovlivňují regulace, ale s tím se musí každá společnost vypořádat. Naši práci hodně ovlivňuje i ekonomický cyklus a cyklus fúzí a akvizic. Jestliže Otto hovořil o forenzním auditu, mně je nejbližší poradenství při nákupech a prodejích firem. Právě transakční aktivita nepřináší poradcům pouze asistenci při prodeji a nákupu firem, ale s novým vedením společnosti se mění většinou i projekty a celé IT, což je obrovský zdroj poradenské práce. Od toho se pak také odvíjí, zda zrovna nabíráme nové zaměstnance a nestíháme, nebo naopak hledáme na dně šuplíku vizitky klientů, abychom nějakou práci sehnali. Teď jsme naštěstí spíš na té najímací vlně.
Jaké jsou podle Vás klíčové vlastnosti uchazeče o zaměstnání v Deloitte? Liší se jeho profil při porovnání doby 10 – 15 let zpět a dnes?
Otto: Za svůj život jsem pochopil, že ve sportu i v zaměstnání je nejdůležitější odhodlání, elán a sebedisciplína. To jsou určitě předpoklady, které by neměly ideálnímu zaměstnanci chybět, a to jak před 15 lety, tak ani dnes.
Jak bude vypadat Deloitte, řekněme za cca 5 - 10 let? Co musí umět nabídnout, aby si udržel konkurenceschopnost?
Josef: Já raději řeknu, jak jsme na tom nyní. Nedávno jsem měl interview s uchazečem, který k nám chce přejít od konkurence. Já se vždy intenzivně ptám, proč chce někdo odejít ze svého zaměstnání. Pokud někdo mluví špatně o bývalém zaměstnavateli, musí to mít opravdu vážný důvod, nebo má u mě velké mínus. Tento uchazeč ale řekl, že je u svého zaměstnavatele opravdu spokojený, ale že ho láká náš „konzultační brand“, přičemž jejich firma je stále vnímaná hlavně jako auditorská. To mi bylo dost milé. Třeba v USA, když se řekne Deloitte, si lidé vybaví hlavně dodavatele IT systémů. Zkrátka IT firma. V tom máme v ČR ještě rezervu. Přitom zde máme téměř 200 konzultantů a více než polovina z nich jsou specialisté na informační technologie, nebo jsou alespoň na půl cesty k IT.
Když se bavíme o IT, pracuje Deloitte s Big Data?
Josef: Podporujeme projekt Česko v Datech, kdy vyhledáváme a zpracováváme zajímavá statistická témata, díky kterým vznikají důležitá spojení. Jde o činnost hodně vzdálenou přímému marketingu. Ani na výstupech nesmíme mít logo, ale děláme to hlavně proto, že v datech je obrovské bohatství, které v naší zemi ještě neumíme moc dobře využívat. Big Data jsou nejdůležitější pro retailové firmy, kdy je zákazníků i dat velká masa a hledat v tom nějaké spojitosti je dosažitelnější než u B2B byznysu. Ale i my Big Data používáme pro naši práci.
Otto: Tahle oblast se za ta léta hodně změnila. Když jsem v Deloitte začínal já, žádná Big Data ještě nebyla. Všechno bylo na papíře. Mým cílem bylo získat klienta. Získat ho hned a za každou cenu. Nějaká hromadná analýza dat byla druhořadá. Nyní je to velmi důležité. IT, výzkum a vývoj, nové technologie - to je budoucnost, kterou consulting výrazně ovlivňuje. Je to nová vlna, taková tsunami.
Otto, jaký charakter měla firma v dobách, kdy jste byl v pozici vedoucího partnera?
Otto: Byli jsme více jako rodina než jako firma. Znali jsme každý každého a ani nám nedocházelo, jak moc je důležité, aby lidé mohli pracovat dobře jako tým a pomáhat jeden druhému. Dnes je tu vše mnohem profesionálnější, taková továrna na služby…
Josef: Ano, tak trochu továrna… Když se člověk podívá na naši „výrobu“ a vidí, že máme obrat cca 1,5 miliardy a více než 800 zaměstnanců, je jasné, že už se tu všichni tak dobře neznáme. Ale něco z toho charakteru jsme si zachovali. Nejlépe to je vidět při našem Beerfestu, kdy se na louce za budovou sejdou současní i bývali zaměstnanci na pivo…nebo na víno… a atmosféra je tam přesně taková, jak ji pamatuje Otto.
Už z povahy časopisu by nás zajímal Váš názor na generaci Y. Daří se Vám reagovat na změny, kterými je tato generace typická?
Josef: To je jednoduché. Přizpůsobit se musí vždy firma. Společnost se mění, a pokud chce firma zůstat významnou, musí se měnit také. Jde tedy hlavně o nalezení správného způsobu komunikace s mladou generací. Naše strategie je mít firmu více technologicky zaměřenou. Mladá generace má k IT a novým technologiím mnohem blíž. V tom si jdeme naproti. Snažíme se přicházet s flexibilními řešeními a používat nová média, která jsou pro mladé lidi atraktivní. Zkrátka - so far so good.
Jak fungovala spolupráce Deloitte se školami na přelomu tisíciletí?
Otto: Dělali jsme hodně přednášek na univerzitách a naši zaměstnanci vedli i celé kurzy. Nezbývalo nám nic jiného, než být velmi proaktivní, protože konkurence byla v té době veliká. Tehdy se mluvilo spíš o velké pětce, šestce než o velké čtyřce.
Josef: Platí to ale dodnes. Spolupracujeme se studentskými spolky a hodně lidí učí na školách. I já bych měl učit, ale nemám na to bohužel dost času, to mě mrzí.
Máte na závěr nějaký vzkaz pro naše čtenáře, současné studenty technických a ekonomických fakult?
Otto: Doporučil bych jim, aby hodně dbali na work-life balance. Nejen proto, že to hezky zní, ale proto, že to opravdu funguje. Také bych, být nyní ve studentském věku, využíval všechny ty – téměř neomezené – možnosti.
Josef: Já s Ottem souhlasím, jenom bych dodal, že pro work-life balance je důležité, aby člověka práce bavila. Můj hlavní vzkaz ale je, že pokud je člověk ochoten do své práce investovat úsilí a má ambice, je Deloitte jako zaměstnavatel skvělý začátek. Zaměstnanci jsou tu vystaveni neuvěřitelnému množství klientů, odvětví, prostředí, chytrých a zajímavých kolegů. Díky tomu jsme výborným startem pro budování kariéry, ať už s Deloitte nebo mimo něj., nebo kdekoliv jinde.
----------------------------------
Z rozhovoru jsme měli velmi dobrý pocit a ani se nám nechtělo z Nile House odcházet. V Deloitte je zmíněná rodinná atmosféra stále ještě cítit na každém rohu, i když se už z důvodu většího počtu zaměstnanců samozřejmě nezná každý s každým. Ze setkání Otto Jelinka a Josefa Kotrby bylo jasně cítit vzájemné přátelství a úcta. Právě v takových chvílích se ukazuje, jak moc se vyplatí investovat do dobrých vztahů v práci, a jak moc je znát, když tyto dobré vztahy firemní kultura podporuje.
Jak šel čas s Deloitte v ČR...
1990 - Česká národní pobočka Deloitte Touche Tohmatsu otevírá kancelář s pěti zaměstnanci v Praze.
1992 – Stěhování do kanceláří v Týnu.
1995 - Deloitte má 9 partnerů a 260 zaměstnanců.
1996 - Otevřena kancelář v Olomouci.
2003 - Společnost Deloitte & Touche mění své obchodní jméno na Deloitte.
2005 - Deloitte se stěhuje do nových kanceláří v pražském Karlíně. Důvodem je nárůst počtu zaměstnanců na 440.
2005 – Nová kancelář v Ostravě nahrazuje pobočku v Olomouci. Nyní má 33 zaměstnanců, kteří poskytují služby v oblasti daní a auditu.
2007 - Otevřena nová pobočka v Brně. Aktuálně zde pracuje 50 zaměstnanců z řad auditorů, daňařů a právníků.
2008 - Počet zaměstnanců Deloitte vzrostl na 700.
2010 – Deloitte Česká republika rozšiřuje nabídku služeb vytvořením nové advokátní kanceláře Deloitte Legal. Poskytuje řadu právních služeb místním i zahraničním klientům, obchodním společnostem, veřejné správě, mezinárodním organizacím a fondům.
2010 - Deloitte se stal celosvětově největší společností poskytující auditní a poradenské služby.
2011 - Ambruz & Dark se jako advokátní kancelář výhradně spolupracující s Deloitte Legal stává součástí sítě Deloitte. Její oficiální název je Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář a pracuje zde přes 50 odborníků
2014 - Je otevřena nová (celkově čtvrtá) pobočka v Plzni.
2015 – Společnost Deloitte slaví 25 let na českém trhu. Počet zaměstnanců od jejího vzniku v roce 1995 vzrostl téměř na 900 s 27 partnery.
Josef Kotrba (na fotografii vlevo)
Josef Kotrba je vedoucím partnerem Deloitte v ČR. Po svém nástupu v roce 1999 řídil řadu projektů zaměřených na fúze a akvizice (M&A). K jeho odbornosti patří M&A poradenství v oblasti energetiky a dopravy, privatizace a restrukturalizace. Vede rovněž řadu projektů ve střední a východní Evropě, pomáhá při transakcích globálního rozsahu, a je také aktivní v oblasti PPP (Public Private Partnership – spolupráce soukromého a veřejného sektoru).
Před svým nástupem do Deloitte byl členem představenstva a náměstkem generálního ředitele České spořitelny, a.s. odpovědným za investiční bankovnictví. Působil rovněž jako člen představenstva SPT Telecom, a.s. a jako člen burzovní komory. V roce 1999 byl členem výboru pro restrukturalizaci českého průmyslu zřízeného místopředsedou vlády.
Josef Kotrba získal ekonomické vzdělání na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je rovněž držitelem titulu Ph.D. z University of Pittsburgh. Má mnohaleté zkušenosti s přednášením např. na CERGE EI, University of Pittsburgh, odborných seminářích a různých konferencích.
Otto Jelinek (na fotografii vpravo)
Otto Jelinek se narodil v Československu a se svými rodiči a sourozenci utekl z komunisty ovládané země v roce 1948. Brzy poté se jeho rodina usadila v Kanadě. V roce 1962 Otto se svojí sestrou Marií vyhráli pro Kanadu mistrovství světa v krasobruslení ve svém rodném městě, Praze. Později se ještě v raném věku Otto Jelinek začal věnovat podnikání - založil a vedl společnost Canadian Skate Industries, která vyráběla a distribuovala brusle. Poprvé byl zvolen do kanadského Parlamentu v roce 1972 a následně byl pětkrát znovuzvolen. V kabinetu premiéra Briana Mulroneyho byl postupně ministrem fitness a sportu, vládních dodávek a služeb a národních příjmů. Brzy poté, co v roce 1993 opustil politiku, přestěhoval se Otto Jelinek do své rodné země, České republiky, kde působil mimo jiné jako předseda společnosti Deloitte pro střední Evropu. Ve firmě Deloitte působil téměř deset let a v roce 2011 se vrátil zpátky domů do Kanady. V září 2013 byl Otto Jelinek jmenován velvyslancem Kanady v České republice.