Styl nakupování českých zákazníků obnovil starý trend, kterému ještě před několika lety odborníci předpovídali útlum nebo postupný zánik. Vrací se popularita kamenných obchodů. Velké internetové obchody a slevové servery stále častěji otevírají kamenné pobočky. Dříve něco nemyslitelného. Zdálo se, že veškeré nákupy se postupem času přesunou na internet...
Osobní převzetí vítězí
Internetové obchody a slevové portály stále častěji zřizují kamenné pobočky. Češi totiž stále více preferují při koupi zboží osobní odběr. V posledních zveřejněných údajích portálu Heuréka.cz se 57% nakupujících rozhodlo pro tuto formu odběru zboží. A to už je číslo, které nutí prodávající k zamyšlení. Důvodů pro tento trend je několik, v prvé řadě je to poštovné.
Poštovné – zabiják eshopů
Poplatek za poštovné a balné je v současné době poměrně vysoký a často odrazuje od nákupů v eshopu. Jak se elektronický prodej rozšiřuje, zákazníci začínají nakupovat na síti více a více drobných věcí, které může právě poštovné prodražit o desítky procent. Návštěvník eshopu si například najde novou baterku do mobilu- Její cena se pohybuje někde kolem 300 korun, ale poštovné a balné navýší tuto částku o další stokorunu a to se už nevyplatí.
Lepší je z ruky do ruky
Dalším důvodem návratu zákazníků pod střechu pobočky je možnost jakéhosi výběru zboží. Přeci jenom je pro zákazníka pocitově lepší, když si odnese vybrané zboží přímo z obchodu, než když převezme anonymní balík od přepravní služby. Nakonec se tedy stalo, že kamenné obchody nezanikají, ale přirozeně dochází ke splývání e-shopů s prodejnami. A tento trend bude pokračovat i nadále.
Jako houby po dešti
Kamenné pobočky známých internetových obchodů začínají vznikat jako pověstné houby po dešti. Společnost Vivantis, která provozuje eshopy jako sperky.cz nebo hodinky.cz se chystá otevřít první kamennou pobočku a pokud se osvědčí, další budou následovat. Další velký obchodník Kassa.cz chce po úspěchu svých poboček v Brně a Ostravě výrazně expandovat. Internetový obchod s elektronikou CZC.cz plánuje do léta otevřít prodejnu v každém bývalém okresním městě. Samozřejmě platí, že ve všech výše uvedených prodejnách bude moci zákazník nakupovat za internetové ceny.
E-shopy do kamenných, kamenné do e-shopů
Nejen eshopy se přizpůsobují novým trendům v nakupování. Opačným směrem se daly velké společnosti, které známe spíše z velkých nákupních center. Ty začínají zprovozňovat své eshopy, přičemž mají výhodu v tom, že mohou k osobnímu odběru využít svou stávající maloobchodní síť. A jak kamenné společnosti směřují do eshopů a čistě eshopové prodejny naopak do kamenných provozoven začínají se rozdíly mezi těmito dvěma styly nakupování stírat.
Slevové portály také
Pozadu za eshopy nezůstávají ani slevové servery. Zapakatel.cz má zákaznická centra v Praze a v Brně a dalších 70 výdejních míst. "Poslední dobou se z našich center stávají i showroomy, kam si lidi chodí prohlédnout náš sortiment, který si pak kupují. Odpadají tím problémy s nevhodnou velikostí či střihem," uvedl pro server lidovky.cz marketingový ředitel Mirek Hlaváček.
Slevová servery procházejí v současné době velkým sítem konkurence. Největší šanci mají ty, které budou nabízet co nejširší spektrum služeb a právě prodej v kamenných obchodech bude trumfem. Na tento trend zareagoval už také server vykupto.cz nebo portál Slevomat.